name | autoweek.cz

Zhoršení prognózy pro nákladní vozidla v roce 2025

Zhoršení prognózy pro nákladní vozidla v roce 2025

12.05.2025 | Doprava

Cla pro odvětví nákladní dopravy a širší ekonomické nejistoty vedly v globální prognóze pro nákladní vozidla společnosti S&P Global Mobility na rok 2025 k revizi směrem dolů.

Globální trh se středními a těžkými nákladními vozidly čelí pro rok 2025 výrazné revizi směrem dolů, což je způsobeno především probíhajícími dopady cel a širší ekonomickou nejistotou. Tato aktualizace odráží výrazný posun oproti naší předchozí prognóze pro tento rok.

 

Nejnovější prognóza S&P Global Mobility naznačuje pokles globálního prodeje nákladních vozidel s celkovou hmotností nad 6 t o 1,4 % v roce 2025 ve srovnání s rokem 2024, přičemž se očekává, že globální prodej nákladních vozidel – bez autobusů – klesne o 1,7 %. Toto současné očekávání poklesu poptávky po nákladních vozidlech je v kontrastu s naším dřívějším výhledem, který pro rok 2025 počítal s mírným nárůstem.

 

Výhled prodeje nákladních vozidel v Severní Americe zaznamenává nejprudší pokles

Zatímco regiony jako Japonsko a Jižní Korea mohou v roce 2025 zaznamenat mírné oživení, které je způsobeno poptávkou po náhradních dílech a investicemi do infrastruktury, výhled pro Severní Ameriku se posunul z potenciálního růstu k předpokládanému poklesu v důsledku aktualizovaných regulačních předpokladů, zpomalení ekonomiky a nepříznivých dopadů cel. Revidovaný výhled předpokládá 7% pokles prodeje nákladních vozidel a autobusů v Severní Americe pro rok 2025. Očekává se, že registrace nových nákladních vozidel v regionu v roce 2025 meziročně klesnou o 8 %.

 

Mírný pokles čínského trhu

V pevninské Číně je trh s těžkými nákladními vozidly také pod tlakem probíhajících obchodních sporů a zpomalující ekonomiky. Prodej těžkých a středních nákladních vozidel dosáhl v roce 2024 1,03 milionu, což představuje mírný meziroční nárůst o 1,1 %. Projekce pro rok 2025 naznačují meziroční pokles o 0,4 %, který je způsoben obchodním napětím a oslabující domácí poptávkou. Očekává se, že čínská vláda zavede politická opatření ke zmírnění rizika prudkého hospodářského zpomalení. Trh v Číně se navíc potýká s přebytkem kapacity nákladní dopravy, což tlačí na ziskovost a mohlo by dále tlumit prodej těžkých nákladních vozidel. Nicméně se očekává, že zavedení dotací na sešrotování a obnovu se zaměřením na starší vozidla s vysokými emisemi, částečně vykompenzuje nepříznivé vlivy na trhu a pokles prodeje těžkých nákladních vozidel poháněných zemním plynem.

 

Vývoj v Evropě

V Evropě čelí trh s těžkými nákladními vozidly problémům kvůli vysokým clům na vývoz do USA a pomalému hospodářskému růstu. Roční prognózy růstu reálného HDP pro západní Evropu byly sníženy na 0,7 % pro rok 2025 a 1,1 % pro rok 2026. Růst HDP pro rozvíjející se Evropu se mezitím snížil na 2,7 %, respektive 3,0 %.

 

Trh s těžkými užitkovými vozidly v západní Evropě se v roce 2024 zmenšil kvůli slabé poptávce, ale očekávaná nahromaděná poptávka a potřeba obměny vozového parku může poskytnout určitou podporu pro oživení. Ve střední Evropě, kde velkou část prodaných těžkých nákladních vozidel tvoří těžké tahače, se očekává, že prodej bude v letošním roce slabý kvůli nízké poptávce z Německa a dalších klíčových obchodních partnerů.

 

Mezitím se očekává negativní trend ve východní Evropě, tažený především ruským trhem, kde si přísnější regulace a stagnace v některých odvětvích ekonomiky vybírají svou daň na poptávce po těžkých nákladních vozidlech. Nová prognóza společnosti S&P Global Mobility pro tento region předpokládá v roce 2025 meziroční pokles o 7 %, tedy méně než 570 000 těžkých nákladních vozidel, což je přibližně o 5 % méně než naše předchozí projekce.

 

Vývoj v Indii

V Indii prokázal trh s nákladními vozidly odolnost s tempem růstu 10,5 % v roce 2023. Důraz vlády na rozvoj infrastruktury, zejména v silničních a dálničních projektech, by měl posílit poptávku po středně těžkých a těžkých nákladních vozidlech. Navzdory poklesu poptávky v roce 2024 uprostřed nejistot kolem všeobecných voleb předpokládáme, že se trh v roce 2025 zotaví, a to díky vládním investicím do infrastruktury a zlepšeným podmínkám financování pro mikropodniky, malé a střední podniky.

 

Rizika a příležitosti do budoucna

Výhled trhu s těžkými nákladními vozidly by mohlo významně ovlivnit několik rizik a příležitostí. Hlavním z rizik je potenciální eskalace obchodního napětí, která by mohla vést k dalším clům a dále narušit globální dodavatelské řetězce. Nejistoty ohledně prosazování nových emisních norem mohou také ovlivnit nákupní rozhodnutí vozových parků. I nadále pozorně sledujeme geopolitické otázky, včetně napětí mezi Indií a Pákistánem, a to i v době, kdy se chystáme tisknout tento článek.

 

Co se týče příležitostí, pokračující vládní iniciativy na podporu vozidel s nulovými emisemi spolu s rozsáhlými investicemi do infrastruktury pravděpodobně v nadcházejících letech ovlivní poptávku po vozidlech i nabídku produktů. Tyto trendy úzce souvisejí s vyvíjejícími se trendy v automobilovém průmyslu v oblasti udržitelnosti a digitalizace.

 

Trajektorie trhu s užitkovými vozidly bude v konečném důsledku záviset na tom, jak se v nadcházejících měsících a letech vyvinou globální obchodní politiky, vývoj regulace a technologické inovace. Aby zúčastněné strany zůstaly konkurenceschopné uprostřed měnících se cel a ekonomických problémů, musí sledovat prognózy trhu s užitkovými vozidly a vyvíjející se regulační krajinu v sektoru užitkových vozidel.

 

Obr.: S&P Global Mobility