name | autoweek.cz

Zisk pro výrobce automobilů jen z nových technologií

Zisk pro výrobce automobilů jen z nových technologií

11.03.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy

Konzultační firma Boston Consulting Group ve své analýze předpokládá, že téměř veškerý růst v automobilovém průmyslu bude v roce 2035 pocházet z oblastí elektromobility, autonomního řízení, softwaru a služeb mobility. Se spalovacími motory to podle ní vypadá bledě.

Podle analytiků Boston Consulting Group (BCG) bude automobilový průmysl a jeho dodavatelé ještě několik let muset investovat do nových technologií a obchodních modelů než budou moci generovat stabilní zisk. Transformace automobilového průmyslu na pohony méně poškozující klima a zvyšující se síťové propojení vyžaduje obrovské výdaje. Analytici BCG jsou nicméně přesvědčeni, že se to nakonec vyplatí i z ekonomického hlediska.

 

Podle BCG by spojení jednotlivých, stále více autonomně řízených vozů se zbytkem dopravní infrastruktury mohlo vytvořit nové „superodvětví“. Konzultanti BCG analyzovali vyhlídky pro osobní automobily a lehká užitková vozidla a počítají do poloviny příští dekády s celkovým objemem prodeje až 8,3 bilionu USD a celkovým ziskem ve výši 524 miliard USD.

 

Boston Consulting Group (BCG) se domnívá, že automobily se spalovacími motory to budou mít s největší pravděpodobností stále těžší. Konvenční vznětové a zážehové motory, na jejichž komponenty a technologii výroby se často specializují zejména menší dodavatelé, podle očekávání BCG de facto už nemají budoucnost. Konzultanti BCG se domnívají, že dosavadní zisk v této tradiční oblasti včetně plug-in hybridů by do roku 2035 mohl klesnout o 60 %​​.

 

Ekologové volají po mnohem rychlejších a razantnějších změnách. Jenže převrat se ve světě práce neobejde bez velkých změn v oblasti kvalifikovaných pracovníků. Experti BCG ve své analýze předpokládají, že téměř veškerý růst odvětví v roce 2035 bude pocházet z oblastí e-mobility, autonomního řízení, softwaru a dopravních služeb. Přestože v krátkodobém horizontu bude zisková marže ještě klesat, v dlouhodobém horizontu ji odhadují v průměru na 6,3 %.

 

Firmy evropského automobilového průmyslu si podle této analýzy musí pospíšit, aby v perspektivních oborech neztratily kontakt s Čínou a USA. BCG právě v těchto dvou zemích očekává většinu dalších obchodních příležitostí, zatímco v Evropě pravděpodobně dojde k mírnému poklesu zisku.

 

S ohledem na nedávno výrazně snížený prodej, mj. také kvůli problémům s dodávkami mikročipů, analytici BCG vysvětlili: „Pokles klasického zisku bude zvláště výrazný na vyspělých automobilových trzích, kde nepozorujeme další růst celkového prodeje, jako např. v USA a Evropě. Obecně budou v průběhu několika příštích let nutné odvážné a proaktivní kroky k přehodnocení toho, jak se vozidla navrhují, vyrábějí, prodávají, servisují a provozují.“