name | autoweek.cz

Živí mrtví? Nad osudem spalovacího motoru panuje zmatek

Živí mrtví? Nad osudem spalovacího motoru panuje zmatek

02.11.2022 | | Doprava

Vítejte v Transport Brief Euractivu, nejnovějším souhrnu zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla. Zákonodárci Evropské unie se dohodli na dohodě požadující od roku 2035 nová auta s nulovými emisemi, což směřuje Evropu na trajektorii budoucnosti s elektromobily.

Je příhodné, že diskuse o zániku spalovacího motoru se odehrávaly tak blízko Halloweenu. Máme tu bohatou tradici, kdy se pokračování horrorových filmů znovu objevují poté, co už se předpokládalo, že definitivně skončily. Michael Myers, Jason Voorhees, Freddy Kruger... Mnoho nešťastných teenagerů potkalo vraždící kreaturu poté, co udělali fatální chybu, když se domnívali, že jejich pronásledovatel už neexistuje.

 

A tak je to se spalovacím motorem – pravděpodobně popraveným a přesto bez úmrtního listu. Ve skutečnosti by se v roce 2026 mohla z hrobu vynořit zkroucená ruka, zatímco se nad ní bude blýskat.

 

EU uzavřela dohodu o smrti aut se spalovacími motory

Minulý čtvrtek večer byla pod dohledem českého předsednictví uzavřena dohoda mezi Evropským parlamentem a členskými státy, která jako by zpečetila osud aut na kapalná paliva. Nařizuje, že od roku 2035 se v EU smějí prodávat pouze vozidla s nulovými emisemi. Ve většině bruselských kruhů se to chápe tak, že spalovací motor dostal datum expirace, přičemž výhody budou na straně elektricky poháněných vozidel. „Do roku 2035 to bude konec spalovacích motorů v Evropě. Jednání dnes večer úspěšně skončila!“ tweetoval poslanec za Zelené Bas Eickhout.

 

Jiní, zejména v Německu, však mají jiný výklad. Dohoda nejenže spalovací motor nepopravila, ale podle nich ho ochránila. O zachování spalovacího motoru psal na Twitteru centristický německý zákonodárce Jan-Christoph Oetjen: „Naše německé stanovisko zvítězilo. Spalovací motor by měl zůstat použitelný s alternativními palivy.“ Německá liberální strana FDP, člen vládní koalice, měla podobný výklad: „Spalovací motory s klimaticky neutrálními e-palivy budou povoleny i po roce 2035. Plošný zákaz spalovacích motorů od roku 2035 byl shozen ze stolu,“ uvádí na twitteru.

 

Zmatek pramení ze zahrnutí německého požadavku, aby Evropská komise přezkoumala pokrok dosažený směrem k cíli nulových emisí v roce 2026 ve studii, která bude brát v úvahu plug-in hybridní technologie. Nezávazné ustanovení poskytuje další prostor pro spalovací motory a žádá Komisi, aby „předložila návrh na registraci vozidel, která budou po roce 2035 poháněna výhradně palivy s neutrálními emisemi CO2 v souladu s právními předpisy EU mimo oblast působnosti norem pro vozový park.“ Má se však za to, že se to týká pouze vozidel pro mimořádné události, jako jsou sanitky a hasičské vozy.

 

Navzdory doložce o přezkumu zůstává nepravděpodobné, že by se spalovací motor dočkal slavného návratu. Automobilky již masově přesouvají výrobu na elektromobily. Znění textu je spíš příkladem „strategické nejednoznačnosti“ nutné k tomu, aby byli uspokojeni všichni kolem stolu, ústupkem učiněným k zachování tváře politiků, kteří se musí ospravedlnit doma ve svém hlavním městě.

 

Ale nikdy neříkej nikdy. Hodně bude záležet na zprávě z roku 2026. Pokud Komise zjistí, že ve skutečnosti existuje zelená cesta využívající hybridní pohon a e-paliva, pak není vyloučeno, že se rovnice může změnit. Právě teď se zdá, že spalovací motor bude brzy šest stop pod zemí. Ale Halloween nám připomíná, že ti, kteří jsou považováni za mrtvé, mohou vstát a znovu chodit…

 

Hladký výlet vykolejil

Autor tohoto Briefu musel minulý týden strávit několik dní v německém hlavním městě. Jak se tam nejlépe dostat? Létání by bylo rychlé, i když v nevhodnou dobu. Vlak byl dražší a měl delší dobu jízdy, ale sliboval možnost pohodlně pracovat. Proto byla rezervována jízdenka Deutsche Bahn.

 

Cesta zprvu probíhala hladce, takže byl Transport Brief z minulého týdne napsán v Belgii a pak kolem svištěl německý venkov. Po přestupu v Kolíně nad Rýnem se však věci (metaforicky) vykolejily. Ve městě Hamm se vlak záhadně zastavil. Cestujícím bylo řečeno, že bude mít 15minutové zpoždění. Potom 30 minut. Pak hodinu. Pak nám bylo řečeno, že vlak se nemusí znovu rozjet kvůli zdánlivě neopravitelné technické chybě. Cestovatelé dostali na výběr: „Vystupte a nasedněte na jiný vlak jedoucí stejným směrem nebo použijte svou víru a modlete se, aby se vlak znovu rozjel.“

 

Rozhodl jsem se pro nový vlak. Když jsme vyjížděli z nádraží, původní vlak stále ležel na kolejích jako sípavý kovový slimák – rozhodně správné rozhodnutí, pomyslel jsem si samolibě. A pak se ve městě Stendal reproduktor praskavě probral k životu – kvůli dalšímu technickému problému by došlo minimálně ke dvouhodinovému zpoždění. Cestujícím byla opět nabídnuta možnost: počkat, nebo zkusit štěstí s jiným vlakem. A tak jsem nasedl do svého čtvrtého vlaku toho dne, tentokrát do Intercity. Do Berlína jsem dojel s asi pětihodinovým zpožděním.

 

Kromě možnosti stěžovat si v tištěné podobě tento příběh ilustruje, že pokud jde o konkurenci mezi druhy dopravy je králem spolehlivost. Mají-li Evropané přejít z létání na železnici aby šetřili emise, a naplnili tím cíl Evropské komise, pak musí být cesta spíše potěšením než odyseou. Doufám, že další cesta proběhne hladce. Jinak ten let v 6 hodin ráno nebude vypadat tak nepříznivě.

 

Ryanair hrozí, že přesune svou základnu z Irska

To, že velké společnosti využívající svůj vliv k dosažení příznivých podmínek, není nic nového. Amazon skvěle pozval města po celých USA, která byla ochotna nabídnout při hledání nového sídla (výsledky byly podle očekávání bizarní).

 

Společnost Ryanair, která se nebojí soudních sporů, vystoupila proti myšlence zvyšování daní. Její hněv ovšem není zaměřen proti konkrétnímu vládnímu návrhu. Namísto toho je proti vstupu konkrétní strany do vlády. Jak uvedl Telegraph, generální ředitel Ryanair Michael O'Leary řekl, že společnost by opustila Irsko kvůli levnějšímu regionu pokud by se moci ujala Sinn Féin.

 

Populistická levicová strana Sinn Féin, která působí jak v Irské republice, tak v Severním Irsku, je v zahraničí nejlépe známá jako bývalé politické křídlo Irské republikánské armády. Strana zaznamenala nárůst popularity během posledních irských voleb, zejména mezi mladšími voliči, kteří se víc zabývali dramaticky rostoucími životními náklady než minulým spojením strany s polovojenskými jednotkami.

 

O’Leary stranu označil za „ekonomicky negramotnou“ a varoval, že jakékoli kroky ke zvýšení daně z příjmu právnických osob by je mohly vést k odchodu. „Jsme hrdí na to, že jsme Irové, ale nezemřel bych kvůli tomu v příkopu,“ řekl Telegraphu.

 

Zda O’Learyho hrozby odradí voliče Sinn Féin se teprve uvidí. Zdá se však stále pravděpodobnější, že dny Sinn Féin jako čistě opoziční strany, neschopné ovlivnit přístup země k podnikání, jsou sečteny.

 

Přechod na elektrická vozidla nesmí nikoho postihnout

„Postupné ukončení prodeje znečišťujících vozidel od roku 2035 představuje velké vítězství pro životní prostředí a Evropu, ale abychom byli skutečně úspěšní, tak musíme také zajistit, aby to bylo i vítězství pro pracující,“ prohlásila portugalská socialistická europoslankyně Sara Cerdasová.

 

Spalování nebo recyklace? EU zvažuje možnosti ojetých pneumatik

Podle návrhu nových pravidel EU by se miliony pneumatik mohly přepravovat mimo Evropu na skládky nebo ke spálení. Evropský recyklační orgán EuRIC obvinil Evropskou komisi, že jde proti své vlastní agendě oběhového hospodářství s návrhem legislativy, která by v podstatě zakazovala přidávání pryžových granulí vyrobených z recyklovaných pneumatik do povrchu sportovišť AstroTurf.

 

Podle plánů, které by měly být předloženy v příštím roce, by EU překlasifikovala pryžovou výplň na záměrně přidaný mikroplast, což by v podstatě zakázalo její použití na umělých površích sportovišť. Pryžová výplň byla přidána do umělého povrchu 32 000 hřišť po celé Evropě aby napodobila pocit z přírodního trávníku. Přibližně 80 % umělých povrchů používá pryžovou výplň, což je cenově dostupnější než alternativy korek nebo konopí. Tato hřiště by tak mohla být postavena mimo zákon.

 

„Vyloučení možnosti recyklace pneumatik na konci životnosti bez vývoje alternativ k likvidaci by vedlo k další degradaci životního prostředí. Dnešní alternativy, pokud vyloučíte jednu třetinu trhu pro recyklaci pneumatik, jsou v podstatě spalování, nelegální skládky nebo vývoz do míst, kde půjdou ke spoluspalování. Jako recyklační průmysl nechcete, aby pneumatiky šly na rekuperaci energie, ale aby se pneumatiky recyklovaly. Bez podpory alternativ neskončíme pouze spálením pneumatik, ale také se společnostmi, které se chystají ukončit činnost,“ tvrdí Alejandro Navazas z EuRIC.

 

Nelegální skládkování a likvidace starých pneumatik prostřednictvím „Pneumafie“ se v EU stává stále větším problémem. Výzkum společnosti SWR ukázal, jak snadné je uzavírat pochybné obchody k nelegální likvidaci ojetých pneumatik.