name | autoweek.cz

Zneužívání podpory elektromobilů

Zneužívání podpory elektromobilů

07.09.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prémiový „environmentální bonus“ na nákup elektromobilu má podpořit elektrifikaci německého vozového parku. Problémem je, že jej leckdo využívá pro výnosný obchod s auty. Ví se o tom už dlouho, ale zatím se tomu nedaří zabránit.

S minimálním úsilím mohou kupující elektromobilů v Německu získat státní dotace ve výši 6000 eur a poté elektrická vozidla, která s nimi získali, rychle se ziskem prodat. Vozidla se často prodávají do sousedních zemí Spolkové republiky. Uvádí to magazín Der Spiegel podle informací z institutu Schmidt Automotive Research.

 

„Poraženým je německý daňový poplatník, který nepřímo dotuje čistý vzduch ve městech mimo Německo a ne v Německu,“ uvedl tržní analytik Matthias Schmidt pro Der Spiegel. Státem dotovaný elektromobil musí být aktuálně držen šest měsíců, až poté může být prodán. Zřejmě právě to mnoho lidí dělá, často s přímou podporou prodejců aut, kteří na to dokonce dělají reklamu.

 

Schmidtův institut se opírá o čísla Spolkového úřadu pro motorovou dopravu KBA. Podle toho bylo v Německu od ledna 2012 do července 2022 registrováno 890 000 plně elektricky poháněných osobních automobilů. Jenže aktuální celkový počet registrovaných osobních elektromobilů k 1. červenci činil pouze 756 517 vozidel. Německé silnice tedy podle Schmidta opět opustilo více než 100 000 dotovaných vozidel. KBA to uvádí jako odhad. Vozidla, která již nejsou uvedena v registračních statistikách, se nemusí vyvážet, ale mohla být vyřazena z provozu nebo měla nehodu.

 

Každý, kdo si v Německu koupí elektromobil, získá celkem až 9000 eur – dvě třetiny zaplatí stát, zbytek poskytnou zúčastnění výrobci jako čistou slevu. Také Centrum automobilového managementu CAM uvedlo, že část dotovaných vozidel je po uplynutí předepsané doby držení prodána do zahraničí. Tyto „právní triky“ stojí daňové poplatníky stovky milionů eur. Podobné přesuny elektromobilů byly hlášeny také ze Švýcarska. Uvedl to pro Der Spiegel ředitel CAM Stefan Bratzel: „Tyto praktiky vedou k deformacím trhu v celé Evropě.“ Někteří prodejci se na toto „parazitování“ s vývozem mladých ojetých elektricky poháněných vozidel dokonce specializovali.

 

Elektromobily jsou v poslední době nejen v Německu velmi žádané kvůli někdy velmi dlouhým dodacím lhůtám a hrozbě snížení dotací od roku 2023. Daňové rozdíly mezi jednotlivými státy činí přeshraniční prodej obzvláště atraktivní. Podle výzkumu společnosti Schmidt Automotive Research jsou mladé ojeté Tesly z Německa velmi žádané. Díky tomu mohlo téměř každé čtvrté vozidlo této značky, které bylo poprvé registrováno v Německu, opustit zemi. Obchod s dotovanými vozy se ale dotýká i dalších výrobců, například Porsche.

 

V zájmu ztížení triku s dotacemi se již delší dobu diskutuje o prodloužení minimální doby držení na jeden rok. Pak by zůstatková hodnota vozidel klesla natolik, že se již pravděpodobně nevyplatí prodávat je do zahraničí.