name | autoweek.cz

Zpráva generální ředitelky ACEA

Zpráva generální ředitelky ACEA

28.04.2023 | | Aktuality

Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA požaduje chytřejší regulaci pro globálně konkurenceschopný evropský automobilový průmysl.

Uplynuly více než dva měsíce od chvíle, kdy EU představila svůj průmyslový plán Zeleného údělu GDIP, a měsíc od dlouho očekávaného zákona o kritických surovinách a zákona o čistě nulovém průmyslu. Tyto iniciativy se snaží čelit rostoucím ambicím našich amerických a čínských protějšků, kteří prosazují agresivní a v některých případech protekcionistické politiky, jejichž cílem je přilákat investice z nejlepších a nejchytřejších průmyslových odvětví, včetně automobilového průmyslu.

 

Poselství generálního ředitele ACEA

V tomto stále konkurenčnějším globálním kontextu se na výroční recepci ACEA v Bruselu nedávno sešlo více než 250 významných osobností, včetně generálních ředitelů automobilového průmyslu a politiků EU. Poselství z našeho odvětví bylo jasné: na prvním místě jsou logická koherentní politika a praktické pobídky, které zvyšují konkurenceschopnost průmyslu, které musí pomoci překonat ambice našich amerických a čínských protějšků.

 

Vzhledem k tomu, že téměř třetina všech investic do výzkumu a vývoje v EU připadá na automobilový průmysl a do elektrifikace bylo vloženo 250 miliard eur, je zřejmé, že jsme odhodláni dosáhnout nulových čistých emisí v odvětví dopravy. Přesto hrozí, že EU v celosvětovém závodě zaostane.

 

Nabíjecí infrastruktura je stále hlavní překážkou

V Evropě máme z trhu s elektrickými vozidly dobré zprávy. Nedávné údaje ACEA potvrdily, že tržní podíl elektromobilů vzrostl na 13,9 % a podíl hybridních modelů na 24,3 %. Zatímco Čína má v současné době v elektrifikaci automobilového trhu náskok před Evropou a USA, evropský trh se v roce 2025 odrazí ode dna a do roku 2030 opět převezme vedení nad ostatními světovými regiony.

 

O to více je znepokojující, že nedávná dohoda o nařízení EU o alternativních palivech AFIR neodpovídá ambiciózním cílům v oblasti emisí CO2 stanoveným pro výrobce vozidel. Nařízení AFIR dostatečně neřeší zejména prohlubující se rozdíl mezi vlastnictvím elektrických vozidel a přístupem k infrastruktuře.

 

Jaká praktická opatření lze přijmout, když se očekává, že do roku 2030 budou mít více než tři z pěti vozidel v EU zástrčku, zatímco dnes je to jen jedno z pěti? V praxi musí členské státy rychle rozšířit zavádění infrastruktury urychleným vydáváním povolení a modernizací rozvodných sítí.

 

Jak ukazují nedávné údaje ACEA, vlády by také měly rozšířit pobídky k nákupu elektromobilů, aby zmírnily obavy evropských spotřebitelů o cenovou dostupnost - zejména proto, že ekonomické rozdíly prohlubují rozdíly na trhu s elektromobily v jednotlivých evropských regionech a členských státech. Vlády EU by měly rozšířit pobídky k nákupu elektromobilů, aby zmírnily obavy evropských spotřebitelů o cenovou dostupnost - zejména proto, že ekonomické rozdíly prohlubují rozdíly na trhu s elektromobily v jednotlivých evropských regionech a členských státech. 

 

Přístup k surovinám může zbrzdit revoluci v oblasti elektromobilů

Přístup ke kritickým surovinám CRM je také zásadním dílem skládačky evropské elektrifikační revoluce. Jak lze reálně dosáhnout nulové emise pokud EU nemá bezpečný a spolehlivý přístup k surovinám, které budou pohánět revoluci v oblasti elektrických a palivových článků? V současné době se v EU vyrábí pouhé 1 % kritických surovin potřebných pro akumulátory.

 

Závislost Evropy na dovozu CRM ze třetích zemí, zejména Číny, v mnoha ohledech zastínila nedávnou návštěvu předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové v Číně. Uvidíme také, co budou v praxi znamenat nové řeči EU o „oddělování“ (přístup k USA), namísto „zbavování se rizika“ ve vztazích s Čínou.

 

Zveřejnění dlouho očekávaného zákona o kritických surovinách CRMA nám poskytlo jen záblesk toho, jak to může vypadat. CRMA přináší závazek, že pouze 65 % roční spotřeby strategických surovin v EU bude pocházet ze třetích zemí. Tento ambiciózní cíl je třeba ocenit, jeho realizovatelnost je však velmi sporná. Proto je nanejvýš důležité, aby všechny kritické suroviny nezbytné pro revoluci v oblasti akumulátorů a palivových článků byly uvedeny na seznamu strategických surovin EU.

 

Nevynalézejme znovu kolo - Euro 6/VI a elektrifikace mohou přinést víc pro přechod Evropy na čistě nulovou spotřebu. V době, kdy skupina G7 nedávno potvrdila svůj závazek dosáhnout do roku 2050 nulové emise v silniční dopravě, diskutují zákonodárci EU o přidání dalšího zatěžujícího předpisu pro automobilový průmysl Euro 7 v době, kdy nám naši globální konkurenti konkurují s pobídkami pro přilákání ekologických investic.

 

Nedávné údaje ACEA ukazují na nedostatky návrhu, neboť v roce 2035 by pouze 10 % automobilů se spalovacími motory na silnicích EU splňovalo pravidla Euro 7. V současné podobě návrhu by se emise NOX v silniční dopravě snížily o nepatrná 2 až 4 %, zatímco spotřebitelé by čelili průměrnému zvýšení kupní ceny nového automobilu o 2000 eur. To přichází v době, kdy se evropské střední vrstvy již potýkají s rostoucí inflací a vyššími účty za energie. A to ještě předtím, než mohou uvažovat o nákupu udržitelnějších, ale v současnosti méně cenově dostupných elektromobilů. Současná pravidla Euro 6/VI spolu s elektrifikací mohou již nyní snížit emise NOX do roku 2035 o obrovských 80 % ve srovnání s rokem 2020, což vyvolává další pochybnosti o oprávněnosti návrhu Euro 7.

 

Chytřejší regulace a pobídky pro globálně konkurenceschopný evropský automobilový průmysl
Náš vzkaz zákonodárcům je jasný: dosažení nulových čistých emisí v odvětví dopravy nelze dosáhnout pouhým navyšováním počtu předpisů. Místo toho naléhavě potřebujeme ambiciózní a soudržný politický rámec pro investice. Aby mohl evropský automobilový průmysl vzkvétat, musí být doplněn o pobídky k nákupu, které urychlí přechod na nulové emise.

 

Nemůžeme jen tak přihlížet tomu, jak je průmyslová konkurenceschopnost jednoho z nejúspěšnějších a nejinovativnějších evropských průmyslových odvětví, které se dotýká života téměř všech Evropanů, stále víc ohrožována rostoucí konkurencí ze zahraničí a rostoucí regulací doma. Jednou větou: klíčem k celosvětově konkurenceschopnému evropskému automobilovému průmyslu bude rozumnější regulace, solidní podmínky a pobídky.

 

Sigrid de Vriesová, generální ředitelka ACEA