name | autoweek.cz

Zprávy o elektromobilitě z města motorů

Zprávy o elektromobilitě z města motorů

06.04.2024 | | Aktuality

Joseph White, globální korespondent agentury Reuters pro automobilový průmysl, zdraví z Detroitu s přehledem nejnovějších informací z města motorů.

Automobilky jsou pod tlakem regulačních orgánů, které požadují, aby prodávaly více elektrických vozidel, ale i spotřebitelů, kteří tato vozidla nechtějí kupovat, a také investorů, kteří požadují méně investic a více peněz, které v současnosti generuje pouze prodej vozů se spalovacími motory a SUV.

 

Západní automobilky by mohly tyto tlaky zmírnit vývojem elektromobilů, které by prodávaly se ziskem při ceně pod 30 000 USD (700 000 Kč). Zpráva agentury Reuters, že Tesla opustila svou snahu vyrábět řadu elektromobilů levnějších než dnešní Model 3, a rozhodnutí Fordu odložit další projekty elektromobilů ukazuje, jak daleko od tohoto cíle jsou výrobci automobilů mimo Čínu.

 

Američtí a evropští zákonodárci stanovili ambiciózní cíl přesunout do poloviny příštího desetiletí své automobilové trhy na elektricky poháněná vozidla. To se nestane, pokud elektromobily nebudou levnější a nebudou se snadněji dobíjet. Západní politici, dělníci a voliči si přitom nepřejí likvidovat pracovní místa v domácích automobilkách zdecimovaných dovozem z Číny.

 

Právě teď je čínská BYD jedinou společností, která vyrábí levná EV přinášející zisk. BYD využívá své cenové výhody ke snižování cen na úkor Tesly a dalších konkurentů. Vzhledem k tomu, že BYD a další čínští výrobci automobilů najímají flotily lodí k vývozu levných elektromobilů, které nemohou prodávat doma, a americký šampión elektromobility Tesla ustupuje od snahy dorovnat ceny s BYD, vypadá situace v globálním odvětví elektromobilů stejně nestabilně jako fiktivní svět Problému tří těles na Netflixu.

 

Jak tento příběh skončí? Bude to trvat roky, než to zjistíme – stejně jako v knihách. Ale zatím máme spoustu novinek. Pojďme se projet…

 

Tesla zaparkovala svůj sen o elektromobilech pro masový trh

Agentura Reuters oznámila, že Tesla odložila plány vývoje řady elektromobilů, které by se mohly prodávat za 25 000 USD a které by pro elektromobilitu udělaly to, co Model T Henryho Forda pro spalovací vozy před více než stoletím.

 

Tyto zdroje agentuře Reuters sdělily, že místo toho Elon Musk zdvojnásobuje své úsilí ve vytváření řady samořídících robotických taxi, což je odvážná sázka vzhledem k technickým, regulačním a společenským překážkám, kterým čelí použití autonomních vozidel.

 

Musk pravidelně mění strategický směr, ale pokud toto rozhodnutí platí, tak to znamená zlomový okamžik v soutěži o definování budoucnosti globálního odvětví elektromobility. Vyřazení Modelu 2 také zpochybňuje příběh hyperrůstu, který je základem tržní kapitalizace Tesly ve výši 544 miliard dolarů.

 

Ústup Tesly ponechá otevřené pole pro čínskou automobilku BYD a potenciálně další čínské výrobce elektromobilů aby ovládly trh s masově prodávanými elektrickými vozidly kdekoli, kde politici nepozdvihnou vysoké celní bariéry aby je udrželi mimo hru.

 

Jak ukazuje historie japonských a později jihokorejských automobilek, celní bariéry nemusí čínské výrobce elektromobilů z jiných trhů odvádět na dlouho. Toyota, Honda a Hyundai čelily tlaku na omezení dodávek vozidel ze svých domovských trhů do Spojených států a Evropy. Reagovaly tím, že na těchto trzích spustily výrobu a stále byly schopny vyrábět vozidla s nižšími náklady než jejich původní konkurenti, a to díky využití technologií a dodavatelských řetězců zakořeněných v jejich domácích závodech.

 

BYD, Geely, Chery a další čínské společnosti jdou podobným směrem. Vrhají se do jihovýchodní Asie a vytvářejí výrobní základny v Evropě. BYD volí Mexiko kvůli montáži uvnitř severoamerické zóny volného obchodu a staví továrnu v Maďarsku uprostřed EU.

 

Ve Spojených státech existuje dvoustranná politická opozice vůči otevírání dveří čínským automobilkám a výrobcům akumulátorů. Čínské společnosti by se mohly pokusit obměkčit kritiky sliby, že v USA i EU vytvoří pracovní místa a učiní čistší vozidla dostupnější.

 

Čínští výrobci elektromobilů a akumulátorů navazují partnerství se západními rivaly, jako je spolupráce Stellantisu s Leapmotor a aliance výrobce akumulátorů CATL s Fordem. Tato strategie fungovala pro Toyotu, která na počátku 80. let vydláždila cestu svým americkým továrnám vytvořením společného podniku s GM. Tento závod ve Fremontu v Kalifornii je nyní montážním závodem společnosti Tesla.

 

Zlomená ekonomika elektromobility Fordu a Detroitu

Finanční ředitel Fordu John Lawler oznámil investorům, že automobilka již nebude vypisovat otevřené šeky na nerentabilní programy elektrických vozidel. „Model E musí stát sám o sobě, jinak se nepohneme kupředu,“ řekl Lawler a použil při tom označení divize Fordu pro jeho operace s elektromobily, která ztrácí peníze.

 

Ford vzápětí podpořil informaci činem - odložil uvedení druhé generace elektrických pickupů ve svém výrobním komplexu Blue Oval City, který je ve výstavbě v Tennessee pro roky 2025 až 2026. Ford také do roku 2027 posunul uvedení na trh pro řadu elektrických SUV se třemi sedadel, která se měla začít vyrábět příští rok v Kanadě.

 

Ford zároveň uvedl, že do roku 2030 bude investovat do rozšíření nabídky hybridních pohonů ve svých severoamerických modelových řadách se spalovacími motory (také známé jako Ford Blue). Prodej hybridů v USA roste. Toyota uvedla, že americký prodej jejích elektrifikovaných vozidel – většinou hybridů – v prvním čtvrtletí vyskočil o 61 %, i když prodej Tesly klesl.

 

Vysvětlení, které Ford poskytl pro odložení elektrických SUV se třemi řadami sedadel – které byly ústředním bodem strategie generálního ředitele Jima Farleyho zveřejněné před rokem – říká: „Dodatečný čas umožní spotřebitelskému trhu elektromobilů se dále vyvíjet a umožnit Fordu využít výhody vznikající technologie akumulátorů...“

 

Ford není jedinou automobilkou, která zpomaluje projekty elektromobilů, aby krátkodobě zvýšila zisk v naději, že dlouhodobý technický průlom (nebo mírnější klimatická politika nebo průmyslová partnerství) napraví narušenou ekonomiku elektromobility.

 

Generální ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares také poukázal na budoucnost a slíbil lepší technologii akumulátorů. Na Fóru mobility uvedl, že výrobci automobilů do roku 2030 potřebují akumulátory, které dokážou zajistit ekvivalent 400 km jízdy s 50 % hmotnosti požadované při použití dnešních chemických vlastností akumulátorů.

 

S menšími fanfárami také General Motors pozastavilo některé projekty elektromobility včetně přestavby továrny na předměstí Detroitu na výrobu elektrických pickupů. Vedoucí představitelé odborové organizace UAW sdělili pracovníkům montážního závodu GM Lansing Grand River v příspěvku na Facebooku „stále není definován časový plán pro investice do LGR ani maximální doba, po kterou by LGR mohl být mimo provoz.“ GM nastínilo plány na výstavbu nové řady prémiových elektromobilů v této továrně.

 

GM a Samsung zatím nepotvrdily původní načasování výstavby navrhované továrny na akumulátory pro elektromobily v Indianě.

 

Rozhodnutí zpomalit investice do vozidel, která generují ztrátu peněz, protože se neprodávají podle plánu, mají finanční smysl, ale jsou spojena s rizikem. Čínští výrobci elektromobilů ve svém úsilí nezpomalují – navzdory tomu, že evropští a američtí představitelé vyhrožují novými cly. Jihokorejský Hyundai vidí váhání svých amerických a evropských rivalů a investuje víc než 50 miliard dolarů do nových modelů a výrobních kapacit pro elektromobily.

 

Tesla míří na Indii

Tesla ve své berlínské továrně vyrábí vozy s pravostranným řízením pro export do Indie. Tento krok je opakem obvyklé strategie – vybudujte vozidla v levné zemi, abyste je mohli prodávat na bohatším trhu. Vozidla z německé produkce navíc spolu s příznivější indickou celní politikou však pomohou Tesle získat oporu v nejlidnatější zemi světa, zatímco bude vyjednávat s indickými úřady o výstavbě továrny. Indický trh s elektromobily je velmi malý, ale rychle roste. Prodej elektromobilů v Indii se loni téměř zdvojnásobil a letos se očekává nárůst o 66 %.