name | autoweek.cz

Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4: efektivní sportovnost

Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4: efektivní sportovnost

23.05.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Tonale Plug-In Hybrid Q4 není doplňkem nabídky prémiového kompaktního SUV, ale jde o nejsportovnější verzi s největším výkonem a pohonem všech kol.

Alfa Romeo prochází velkou proměnou, týkající se nejen uvádění nových modelů, ale i obchodní politiky a přístupu k zákazníkům s nabídkou nových služeb plnících nejvyšší nároky. Součástí toho je samozřejmě přechod k elektromobilitě. V roce 2024 Alfa uvede na trh svůj první model s plně elektrickým pohonem jako variantou k verzím se spalovacími motory. V roce 2025 bude představen první elektricky poháněný model už bez alternativ se spalovacími motory. Počínaje rokem 2027 mají být v nabídce jen elektrifikované vozy.

 

Prémiové kompaktní SUV Tonale je v současné době klíčovým modelem v nabídce značky Alfa Romeo ukazující její nové směřování – nevyniká jen atraktivním vzhledem, ale i praktičností. Volí jej 60 % firemní klientela a navíc 30 % jsou noví zákazníci bez předchozí zkušenosti s vozy Alfa Romeo. Tonale má délku 453 cm při rozvoru náprav 264 cm. Základem vozu je platforma FCA Small Wide 4x4 LWB.

 

Plug-In hybridní systém

Plug-In hybridní systém, vyvinutý exkluzivně pro Tonale Plug-In Hybrid Q4, kombinuje zážehový čtyřválec MultiAir turbo 1,3 T4 GSE o výkonu 132 kW (180 k) a šestistupňovou automatickou převodovku s měničem pro pohon předních kol s elektromotorem pohánějícím zadní kola. Elektromotor má výkon 90 kW (122 k) a točivý moment 250 N.m. Největší výkon systému je 206 kW (280 k). Pohon všech kol Q4 umožňuje částečné vektorování točivého momentu mezi koly e-AWD.

 

Elektromotor na zadní nápravě dává svůj točivý moment k dispozici prakticky od startu a zajišťuje tak zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,2 s. Maximální rychlost je 135 km/h s elektrickým pohonem nebo 206 km/h v hybridním režimu. Přitom má verze PHEV o 318 kg vyšší hmotnost než základní model.

 

Druhý elektromotor s výkonem 33 kW, umístěný u přední nápravy, neslouží k pohonu vozu, ale pracuje jako motor/generátor umožňující dobíjení akumulátoru. Funkce E-Save umožňuje dobíjet nebo udržovat úroveň akumulátoru ve chvílích kdy je zapnutý spalovací motor. Při jízdě z kopce se aktivuje nová funkce eCoasting Descent Control, která udržuje konstantní rychlost 50 km/h, vozidlo může pokračovat v jízdě s menším odporem a rekuperuje energii. Akumulátor s kapacitou 15,5 kWh umožňuje dojezd na čistě elektrický pohon 69 km. V kombinaci s nádrží na benzin má vůz celkový dojezd 600 km.

 

Alfa D. N. A.

Osvědčený ovladač Alfa D. N. A. pro výběr jízdních programů byl přepracován. Podle volby režimu nastavuje reakce pohonu všech kol Q4, motorů, převodovky a elektronických asistenčních systémů. Režim Dynamic vždy plně využívá schopnosti vozidla a zároveň nastavuje agilní charakteristiku řízení i tvrdší charakteristiku adaptivních tlumičů pérování (pro verzi Veloce). Natural aktivuje pohon všech kol a plně využívá hybridní pohon. Plně elektrický režim Advanced Efficiency se zaměřuje na maximální účinnost a umožňuje vjezd do ekologických zón.

 

Pokročilý systém podpory řidiče ADAS umožňuje autonomní řízení úrovně 2. To zahrnuje kamery s 360° výhledem do všech stran, asistent mrtvého úhlu a detekci příčného provozu zezadu.

 

V interiéru najdeme standardně dva velké displeje – nastavitelný 12,3“ v roli přístrojového panelu a centrální 10,25“ pro infotainment. Poprvé jsou nabízeny čtyři nové softwarové funkce, které rozšiřují služby standardně dodávané připojení prostřednictvím systému Alfa Connect. E-Control umožňuje online ovládání různých elektrických funkcí, jako jsou nabíjení a klimatizace, prostřednictvím aplikace My Alfa Connect. Dynamic Range Mapping ukazuje zbývající s elektrickým pohonem, zatímco Charging Station Finder zobrazuje nejbližší veřejné nabíjecí stanice.

 

Digitální certifikát NFT

Alfa Romeo klade důraz i na digitální bezpečnost. Proto své vozy vybavuje digitálním certifikátem NFT prokazujícím historii vozu se záznamem VIN a nájezdu kilometrů, v případě verze PHEV rozšířeným o informace týkající se průměrné spotřeby, podílu jízdy na elektrický pohon a certifikát pro udržitelnou hodnotu s hodnocením efektivity.

 

Alfa Romeo Tonale se vyrábí v závodě Pomigliano d`Arco. Základní cena je 1 220 000 Kč vč. DPH za velmi komfortně vybavenou výbavu TI. Vzhledem k preferenci produkce vozů Alfa Romeo v rámci skupiny Stellantis dovozce slibuje krátké dodací lhůty – obvykle tři měsíce od objednání. Přitom předpokládá, že verze PHEV bude představovat asi 40 % celkového objemu prodeje.