name | autoweek.cz

Alfa Romeo ustupuje: z Milano bude Junior

Alfa Romeo ustupuje: z Milano bude Junior

15.04.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Stellantis rozčílila italské odbory a politiky tím, že první plně elektricky poháněné vozidlo Alfa Romeo pojmenovala Milano, i když se jako první vůz značky bude vyrábět v Polsku. Pod novým jménem Junior se bude vyrábět v polských Tychách se sourozenci Jeep Avenger a Fiat 600.

Alfa Romeo své nové malé SUV přejmenovala na Junior v návaznosti na rostoucí spory s italskou vládou o použití názvu italského města Milano pro vůz, který se bude vyrábět v Polsku. Alfa Romeo se v pondělí odpoledne rozhodla změnit název po páteční konfrontaci s představiteli průmyslu a agentury Made in Italy, jen několik dní poté, co bylo Milano představeno v Miláně.

 

Generální ředitel Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato řekl, že společnost předložila úřadům podrobné vysvětlení, proč považuje za oprávněné použití názvu Milano pro vůz, který má na sloupku napsáno „Made in Poland“, ale rozhodla se pro změnu jména aby se předešlo dalším konfliktům. „Když se pustíte do politických diskusí, okamžitě ztratíte polovinu kupujících a tomu jsme chtěli zabránit,“ řekl Imparato a dodal, že finanční dopad změny názvu bude zanedbatelný vzhledem k tomu, že výroba ještě nezačala a proto bude muset být opuštěno jen velmi málo marketingových projektů.

 

Jméno Junior už se objevilo na řadě modelů Alfa Romeo, včetně verzí kupé řady 105 a limitovaného sportovního kupé navrženého společností Zagato v 70. letech. Také se o něm hovořilo jako o možném názvu pro malé SUV před tím, než bylo vybráno Milano. Milano, tedy nyní Junior, se vyrábí v závodě Stellantisu v polském Tychy spolu se sourozeneckými modely Jeep Avenger a Fiat 600, přičemž první dodávky zákazníkům jsou stanoveny na září. Bude to první Alfa Romeo, která se bude kompletně vyrábět mimo Itálii. Generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares minulý týden řekl, že Milano musí být postaveno mimo Itálii, aby bylo konkurenceschopné: „Pokud by se Milano vyrábělo v Itálii, začínalo by od 40 000 namísto 30 000 eur, což by omezilo jeho potenciál na trhu.“

 

Hrozilo, že se jméno Milano stane pro Stellantis politickou noční můrou. Téměř okamžitě po odhalení vozu minulý týden italský ministr průmyslu Adolfo Urso kritizoval automobilku za to, že vyrábí první plně elektrické vozidlo Alfa Romeo v zahraničí, přičemž uvedl, že rozhodnutí automobilky porušuje italské zákony a uvádí spotřebitele v omyl. Podle Ursa zákon uvádí, že je nezákonné prezentovat výrobek zahraniční výroby jako pocházející z Itálie. Typicky byl uplatňován proti potravinářským výrobkům. „Auto s názvem Milano nelze vyrábět v Polsku. Italské zákony to zakazují,“ řekl Urso.

 

Ursova stížnost na Milano byla poslední ve slovní válce mezi nacionalistickou vládou premiérky Giorgie Meloniové a Stellantisem, protože obě strany jednají o plánu zvýšit domácí výrobu automobilů na jeden milion vozidel. Meloniová obvinila Stellantis, jediného velkého výrobce automobilů v zemi, že upřednostňuje zájmy Francie nad italskými, a popsala zrod skupiny jako „údajnou fúzi, která ve skutečnosti zastírala francouzské převzetí.“