name | autoweek.cz

Audi do boje o titul ve WEC

Audi do boje o titul ve WEC

10.04.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Audi je připraveno na mistrovství světa FIA WEC. V neděli začne boj o titul ve vytrvalostních závodech, který Audi vyhrálo v letech 2012 a 2013. Audi Sport Team Joest bude v Silverstone se dvěma novými vozy R18 e-tron quattro a šesti jezdci bojovat o první vítězství v nové sezóně.
Nově zkonstruovaný hybridní sportovní vůz, asi 10 000 najetých testovacích kilometrů, únorový Audi team building s fitness kempem a zahajovací setkání týmů při oficiální akci FIA WEC Prologue o posledním březnovém víkendu - Audi je připraveno na sezónu 2015.

"Tento rok to bude těžší než kdykoli předtím,“ říká šéf Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich. „Při prologu v Le Castellet jsme se poprvé v sezóně 2015 setkali s našimi soupeři a sledovali jsme, jak důkladně jsou všichni připraveni, přestože nikdo z nich tam neodryl své karty. Naším cílem je opět v Silverstone zvítězit, stejně jako v letech 2012 a 2013.“

Diváci byli v Le Castelletu na okruhu Paula Ricarda svědky závodní premiéry nové generace hybridních sportovních vozů Audi. Kombinace motoru V6 TDI s hybridním pohonem e-tron quattro je výkonnější a efektivnější než kdykoli předtím. Elektrický pohon poskytuje dvojnásobné množství energie, 4 MJ, zatímco vznětový motor má výkon víc než 410 kW (558 k). Současně s viditelně zdokonalenou aerodynamikou a novými úpravami šasi Audi R18 e-tron quattro jezdí rychleji než dříve dokonce při nižší spotřebě paliva.

O RAC Tourist Trophy
V Silverstone na jezdce čeká spousta změn. Okruh postavený na bývalém letišti proslul dosahováním velkých rychlostí. Nyní trať doplnily četné úzké úseky, což vedlo k neobvyklé kombinaci, která techniky nutí ke kompromisům při nastavování vozů.

Pro porovnání: Audi R18 e-tron quattro projíždí čtvrtou zatáčkou s názvem TheLoop (Smyčka) na první rychlostní stupeň rychlostí o něco nižší než 80 km/h, zatímco úsek Maggots na sedmý rychlostní stupeň rychlostí vyšší než 270 km/h. Jezdci musejí v jednom kole osmnáctkrát řadit na vyšší a opět na nižší rychlostní stupeň, což je 36 změn rychlostních stupňů na trati dlouhé 5,891 km.

Vítězové závodu v Silverstonu v roce 2012, Marcel Fässler/André Lotterer/BenoîtTréluyer, nastoupí do závodu v neděli ve 12 hodin místního času ve voze č. 7. Závod 24 hodin LeMans vyhráli třikrát a v roce 2012 se stali mistry ve vytrvalostních závodech. O rok později o titulu rozhodl ve svůj prospěch Loïc Duval spolu s týmovými kolegy Tomem Kristensenem a Allanem McNishem. V současnosti sdílí vůz Audi č. 8 s Lucasem di Grassim a Oliverem Jarvisem, který závodit na svém domovském okruhu. Jarvis bydlí v Burwellu jen 130 km od závodní tratě a toto bude jeho první úplná sezona v mistrovství FIA WEC.

V zahajovacím závodě sezony bude Audi závodit v zemi, kde dosahuje významného tržního růstu. Ve srovnání s předchozím rokem značka ve Velké Británii dosáhla prodejem 158 800 vozů 11,8% růstu. Za posledních deset let zde značka dokonce zdvojnásobila počet svých dodávek. Po domácím německém trhu je Velká Británie pro Audi druhým největším evropským trhem.

Celkově prototypy Audi v Silverstone v letech 2004 až 2008 dosáhly pěti vítězství, dvou v rámci mistrovství FIA WEC a tří v jiných seriálech závodů sportovních vozů. Kromě možnosti získat 24 bodů za vítězství v rámci mistrovství světa, se v letošním závodě bude bojovat i o Tourist Trophy, což je tradicí provázená britská cena Královského autoklubu, která se uděluje už od roku 1905.

Přepracované auto
Audi je dosud jediným výrobcem, který dokázal v Le Mans vyhrát s hybridní pohonnou jednotkou. Od roku 2012 nebyl R18 e-tron quattro na této trati poražen. Zcela přepracovaný R18 e-tron quattro přináší přechod Audi do kategorie 4 MJ. Dvojnásobné množství akumulované energie, od základu přepracovaná aerodynamika, významný posun v lehké stavbě nosné struktury a spousta detailních vylepšení charakterizují pátou generaci Audi R18.

Ač základní struktura vozu zůstala nezměněná, nový R18 e-tron quattro se rozezná na první pohled. Nová podoba je daná novým způsobem vedení proudu vzduchu procházejícího a obtékajícího příď vozu, bočnice i záď tohoto prototypu kategorie LMP1.

Rozměrné vstupní otvory u předních blatníků snižují aerodynamický odpor karoserie a vynutily si zcela nový design hlavních světlometů. Ty kombinují technologii Matrix LED s technologií Audi Laserlight, dvě inovace, které přinášejí významné zlepšení aktivní bezpečnosti a které už si zákazníci Audi mohou objednat v produkčních modelech.

Z předchozího vozu byl převzat je trochu upravený monokok, tvořící centrální bezpečnostní strukturu vozu, nicméně přední křídlo a blatníky jsou zcela nové konstrukce. Protože tyto konstrukční prvky v sobě zahrnují i deformační struktury, Audi vyhovělo i novému crash testu pro rok 2015.

Upravené proudění vzduchu bočnicemi s novou konfigurací chladičů pro chlazení motoru i hybridního systému je optimalizováno z hlediska minimalizace aerodynamického odporu. Kryt motoru se ještě těsněji přimyká k pohonné jednotce, což je dobře patrné zúžením za kokpitem.

Také pro letošní sezonu má Audi připraveny dvě varianty karoserie pro různé typy okruhů. U Audi také optimalizací šasi v těsné spolupráci s Michelinem zapracovali na zvýšení výkonnostního potenciálu z hlediska využití pneumatik.

Rychlejší ale hospodárnější
U Audi se energie rekuperovaná při brzdění využívá ke zlepšení akcelerace pohonem předních kol pomocí elektromotoru o výkonu 200 kW (272 k). Pro letošní rok u Audi zvýšili kapacitu hybridního systému ze 2 MJ na 4MJ, které lze akumulovat v průběhu jednoho kola v Le Mans. Zdvojnásobení akumulovatelné energie znamenalo zvětšení kapacity systému ukládání energie. Ten zde využívá systém s roztáčením setrvačníku umístěný v kokpitu vedle jezdce. Setrvačník je schopen akumulovat energii až 700 kJ, která se posléze využívá k pohonu elektromotoru. Je to o 17 % větší kapacita proti roku 2014.

Zvýšení výkonnosti hybridního systému ale v souladu s technickými předpisy znamená nutnost snížit výkon spalovacího motoru, pro nějž je předepsáno množství energie dodávané palivem. V důsledku toho má nový R18 e-tron quattro o 2,5 % nižší spotřebu nafty než v roce 2014. Ač byl u nového vozu zvýšen jeho výkon, podařilo se technikům Audi u nového vozu dosáhnout minima hmotnosti 870 kg.

Vývoj motoru V6 TDI 4,0 l se zaměřil především na optimalizaci spotřeby nafty. Tento motor nyní poskytuje výkon 410 kW (558 k). Motor nyní dosahuje ještě lepší účinnosti využití pohonných hmot. Motor Audi TDI měl v Le Mans premiéru v roce 2006. Ač se od té doby pravidelně zlepšují časy dosahované na jedno kolo a do roku 2014 se podařilo dosáhnout osmi vítězství na této trati, spotřeba nafty se za stejný čas snížila o pozoruhodných 38 %.