name | autoweek.cz

Autosalon v Šanghaji ukazuje nové směřování autoprůmyslu

Autosalon v Šanghaji ukazuje nové směřování autoprůmyslu

21.04.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mezinárodní autosalon v Šanghaji ukazuje nové trendy pro nejbližší budoucnost pro směřování automobilového průmyslu a odkrývá vývoj, který je z velké části poháněn technologickými inovacemi.

Auto Shanghai 2023 slouží jako velké setkání pro globální společnosti – letos první a zřejmě jediné v takovém rozsahu oslovující automobilky a jejich dodavatele z celého světa. Díky růstu důvěry na domácím trhu s novými automobily tato událost přináší významné posílení pro čínský automobilový průmysl a rozšiřuje rozsah mezinárodní spolupráce při dalším vývoji nejnovějších technologií.

 

S výstavní plochou přes 360 000 m2 výstava obsadila 13 krytých hal v Národním výstavním a kongresovém centru v Šanghaji. Účastní se jí víc než 1000 vystavovatelů z celého světa. Po roce, kdy se v Číně trend dramaticky změnil v neprospěch zavedených zahraničních značek, které kdysi v Číně dominovaly, vedoucí čínské automobilky nabízejí novou realitu. Dokladem tohoto obratu je, že BYD v prvním čtvrtletí letošního roku v Číně překonal prodej vozů značek Toyota i VW.

 

Na akci se přihlásily velké domácí automobilové skupiny FAW Hongqi, Dongfeng Motor, SAIC Motor, Changan Automobile, BAIC Motor, GAC Group ale i noví výrobci vozidel s elektrickým pohonem jako Nio, XPeng, Li Auto a mnoho dalších, pro nás zatím neznámých značek.

 

Globální automobiloví giganti usilují o návrat na největší světový trh, takže představují s produkty vyvíjenými speciálně pro Čínu s elektrickým pohonem. Čína je klíčovým trhem především pro německý automobilový průmysl, takže se zde ve velkém stylu prezentují značky Audi, BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen. Nechybějí samozřejmě ani výrobci luxusních vozů Porsche, Lamborghini, Maserati, Bentley, Rolls-Royce a další. Na 20. mezinárodní výstavu automobilového průmyslu v Šanghaji byly ze zahraničí dovezeny exponáty v hodnotě 25 milionů amerických dolarů.

 

Paradoxně se letošní autosalon v Šanghaji rozhodl vynechat největší výrobce elektromobilů na světě společnost Tesla, protože nemá nové modely, takže se čínské zákazníky snaží oslovit jen výrazným snižováním cen.

 

Zatímco zahraniční výrobci, především ti němečtí, se u vozidel s elektrickým pohonem zaměřují výhradně na velká luxusní auta, čínští výrobci pokrývají celý rozsah segmentů včetně malých a miniaut. BYD uvádí elektromobil Seagull, malý hatchback s dojezdem 305 až 405 km, který se bude v základní verzi prodávat za v přepočtu 240 000 Kč! „Do šesti měsíců od uvedení na trh to bude nejprodávanější automobil v Číně,“ je přesvědčen zakladatel společnosti Automobility, poradenské firmy se sídlem v Šanghaji Bill Russo. Zhu Jiangmin, šéf soukromé společnosti Leapmotor, pro Reuters dokonce uvedl odvážnou předpověď, že do deseti let bude Čína schopna prodávat elektromobily s dojezdem 400 km za cenu kolem 7500 USD, tedy 160 000 Kč.

 

Předseda představenstva společnosti Volkswagen AG Oliver Blume v Šanghaji řekl agentuře Xinhua: „Čína je díky své vysoké úrovni inovací důležitým hybatelem celého automobilového průmyslu. Volkswagen masivně posílí své místní kompetence nejen v oblasti e-mobility, ale také v oblasti digitalizace a autonomního řízení, včetně softwaru a výzkumu a vývoje. Investuje miliardu eur do nového vývojového, inovačního a nákupního centra pro plně propojené inteligentní elektromobily v Hefei, hlavním městě východočínské provincie Anhui.“ Volkswagen představuje 20 elektromobilů.

 

Součástí akce je také komplexní přehlídka nejnovějších technologií a produktů automobilového průmyslu, které se účastní přední světoví dodavatelé autodílů a technologické společnosti. Autosalon ve velké míře podporuje i integraci automobilového průmyslu se souvisejícími odvětvími, jako jsou elektronika, software a další, v nichž čínské společnosti patří k absolutní světové špičce a v Šanghaji předvádějí nové možnosti využití svých technologií v automobilovém průmyslu.

 

Souběžně s autosalonem v Šanghaji probíhá i řada paralelních akcí, které se zaměřují na klíčová témata určující budoucí vývoj automobilového průmyslu a osobní mobility, jako jsou nové zdroje energie, internet věcí, využití vodíku, inteligentní a komunikující vozidla atd.