name | autoweek.cz

Bezanodový akumulátor ONE pro dojezd 1000 km

Bezanodový akumulátor ONE pro dojezd 1000 km

11.10.2022 | Vladimír Rybecký | Trendy

Startup ONE usiluje o snížení ceny článků akumulátorů a dosažení dojezdu blížícího se 1000 km.

Americký startup Our Next Energy (ONE) představil nový bezanodový akumulátor, který má snížit náklady na články až o 50 % a zároveň zajistit dojezd elektromobilů až 600 mil (965 km). Zakladatel a výkonný ředitel ONE Mujeeb Ijaz uvedl, že jeho společnost doufá, že v roce 2026 začne vyrábět svůj akumulátor Gemini v novém americkém výrobním závodě s kapacitou 20 GW.

 

Jiné společnosti vyvíjejí akumulátory bez anod, ale akumulátor Gemini společnosti ONE je jedinečný v tom, že používá články se dvěma různými chemickými vlastnostmi - jeden pro každodenní jízdy na krátké vzdálenosti a druhý pro prodloužení dojezdu při delších cestách. Tajná směs spočívá ve velkoformátových článcích Gemini pro prodloužení dojezdu. Zatímco standardní články používají relativně konvenční lithium-železo-fosfátové katody a grafitové anody, články pro prodloužení dojezdu jsou bez anod, což eliminuje použití grafitu a zařízení na výrobu anod.

 

Katody jsou podle Ijaze navrženy tak, aby používaly jedinečnou směs lithia a manganu a mnohem nižší procento niklu, přičemž je vyloučen kobalt. „Dlouhodobě jsem usiloval o odstranění niklu i kobaltu,“ řekl Ijaz o dvou klíčových materiálech katod ve většině současných akumulátorů pro elektromobily, které jsou dražší a méně udržitelné než běžné materiály, jako je mangan. Zatímco nikl-mangan-niklové katody, bohaté na lithium, se stále zdokonalují, současná verze článků pro prodloužení dojezdu používá katody z niklu, kobaltu a manganu.

 

Společnost ONE tvrdí, že odstraněním anody v těchto článcích může snížit náklady na články v sériové výrobě o 50 USD/kWh, což je významná úspora oproti současným nákladům odhadovaným na 100 až 110 USD/kWh.

 

„Naším cílem je v roce 2026 uvést na trh akumulátor Gemini s nulovým obsahem kobaltu a 26 % nebo méně niklu, přičemž jako primární katodový materiál bude použit mangan,“ řekl Ijaz.