name | autoweek.cz

Brusel chce uskutečnit sny o nočních vlacích

Brusel chce uskutečnit sny o nočních vlacích

08.02.2023 | | Doprava

Vítejte u nejnovějšího přehledu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy, které připravili Sean Goulding Carroll a Jonathan Packroff.

Kdyby druhy dopravy byly žáky ve škole a oddělení mobility Evropské komise jejich ředitelem, vlaky by byly bezpochyby jejich oblíbenými žáky. Vlaky sice nejsou nejrychlejší, ale ve srovnání se svými vrstevníky jsou vždy čisté a reprezentativní. Letecký sektor je naproti tomu skvělým žákem, který má však stále větší problémy s vedením školy. Nad sektorem automobilů, který byl kdysi považován za nejnadanějšího žáka školy, nyní přetéká trpělivost učitelů. Ke cti mu slouží, že slíbil, že se dá do pořádku. A je třeba říci, že škole přináší nemalé dary. Námořní sektor je tichý žák, poutá menší pozornost, ale je důležitou součástí třídního prostředí. Pracuje v pozadí. Když onemocní, všimne si toho celá škola. Co se týče chůze, jízdy na kole a veřejné dopravy? Ředitel pro ně má jen slova chvály, ale tím podpora většinou končí.

 

Abychom pokračovali v mučení této metafory: Komise chce, aby její oblíbený žák naplnil svůj potenciál. A tak na něj tlačí, aby dělal víc. Minulý týden komisařka pro dopravu Adina Văleanová oznámila, že EU podpoří 10 pilotních projektů v oblasti železniční dopravy, které rozšíří možnosti přeshraničních vlaků po celém kontinentu. Projekty zahrnují kombinaci denních a nočních vlaků a podle Komise umožní rychlejší, častější a cenově dostupnější železniční spojení v celé EU.

 

„Zatímco poptávka po ekologické mobilitě roste, potřebujeme, aby železniční trh reagoval mnohem lépe a rychleji, zejména v případě dlouhých a přeshraničních cest,“ uvedla eurokomisařka pro dopravu a nasadila poněkud káravý tón. „Proto nyní Evropská komise chce pomoci železničním společnostem vytvořit nová mezinárodní vlaková spojení - denní i noční - tím, že odbourá mnohé překážky přeshraniční železniční dopravy,“ dodala.

 

Cílem je přimět cestující, aby se vzdali auta nebo si odpustili cestu na letiště ve prospěch jízdy po kolejích - nejekologičtějšího způsobu cestování na dlouhé vzdálenosti. V rámci tohoto programu budou moci obyvatelé nizozemského a belgického hlavního města brzy cestovat nočním vlakem do slunné Barcelony, místo aby se spoléhali na let, který je náročnější na emise oxidu uhličitého.

 

Další možnost lůžkového vlaku bude cestující vozit z Paříže do Milána a poté do Benátek. Zlepší se také spojení mezi Německem, Dánskem a Švédskem, zatímco na východě budou jezdit modernizované vlaky mezi Rumunskem, Maďarskem a Rakouskem. Bude také zaveden přímý denní vlak z portugalské metropole do hlavního města Španělska.

 

Ačkoli EU s radostí dává projektům své razítko, Evropská komise na ně nepřidělila finanční prostředky ani nestanovila konkrétní časový rámec pro jejich dokončení. Místo toho nabízí, že pomůže železnici překonat problémy spojené s přeshraniční spoluprací prostřednictvím „koordinace zúčastněných stran“ a „posouzení slučitelnosti s právním rámcem“. Neokázalé skutečnosti, díky nimž cestování funguje.

 

Pokud se projekty podaří včas realizovat a nabídnou levnější a pohodlnější způsob cestování než konkurenční možnosti, může železnice povýšit své stanoviště z učitelova mazlíčka na nejoblíbenější dítě ve třídě.

 

Úplný seznam 10 pilotních projektů EU naleznete zde. Mj. je zde i úkol pro České dráhy - nová linka Praha - Berlín - Kodaň ve spolupráci s DB a DSB).

 

Německý ministr dopravy se připojil k protestům automobilového průmyslu proti emisní normě

Když Evropská komise loni v listopadu navrhla přísnější limity pro znečišťující látky, jako jsou oxidy dusíku a pevné částice, vypadalo to jako výhra pro automobilový průmysl. Cíle byly nižší, než nevládní organizace očekávaly, což vedlo ekologické aktivisty k obvinění Komise, že ustupuje požadavkům automobilového průmyslu.

 

Výrobci automobilů se nicméně neubránili ostré kritice nových norem. Hildegard Müllerová, šéfka německého automobilového svazu VDA, zašla ve veřejném prohlášení ze začátku ledna tak daleko, že je označila za „protiprůmyslovou politiku.“ Nová pravidla Euro 7 podle ní zdraží výrobu automobilů se spalovacími motory a rozmělní tak investice do posílení výroby elektromobilů.

 

K lobbistickému sboru se přidaly i odbory. „Nesmí dojít k přesměrování investic a kvalifikovaných pracovníků prostřednictvím nesrozumitelných požadavků nařízení Euro 7 pro spalovací motory,“ uvedl šéf mocného německého odborového svazu IG Metall Jörg Hoffmann.

 

Nyní, když tento čtvrtek končí lhůta Komise pro veřejnou zpětnou vazbu po přijetí nařízení, je Euro 7 opět na pořadu dne v Německu. Ministr dopravy Volker Wissing ujistil výrobce automobilů, že jim kryje záda. „Když automobilový průmysl varuje, že regulace zbytečně prodražuje vozidla a brání urychlení elektromobility, je třeba to brát velmi vážně. Evropská komise nemůže na jedné straně požadovat vysoké cíle v oblasti ochrany klimatu a na druhé straně regulací bránit jejich dosažení,“ řekl německé tiskové agentuře DPA.

 

V rámci jeho vládní koalice však podle německých médií zatím nepanuje shoda na oficiálním postoji. Možná však mají ještě čas. Další pravidelné zasedání ministrů dopravy EU je naplánováno až na prvního června.

 

Větší auta se dočkají přetvoření bruselských ulic

Do probíhající debaty o tom, jak nejlépe využít městské ulice, zasáhla v Bruselu nová skutečnost: belgické hlavní město přestavuje některé silnice pouze pro jednosměrný provoz. Důvodem není nějaký generální plán plynulosti dopravy, ale spíše praktická stránka věci: podle bulletinu se auta stala tak velkými a těžkými, že se do mnoha bruselských ulic už nevejdou dvě vedle sebe.

 

Zatímco počet automobilů vzrostl (od 60. let v průměru o 14 %), evropské ulice s ním neudržely krok. To vedlo k situaci, kdy se obrovská SUV snaží protlačit kolem sebe na ulicích určených pro koně a povozy a často se navzájem škrábou nebo srážejí boční zrcátka zaparkovaných aut. Místo toho, aby se tyto potenciální černé skvrny na silnicích nadále objevovaly, rozhodlo se město zakázat, aby se po některých ulicích pokoušela jezdit dvě auta současně.

 

Nejen Brusel se přeorientovává v reakci na mantru výrobců automobilů, že větší je lepší. Ve Velké Británii se plánuje rozšíření parkovacích míst tak, aby vyhovovala mohutnějším karoseriím moderních vozidel.

 

Opravny aut odsuzují výrobce automobilů za neochotu sdílet data

Regulační orgány EU musí přimět výrobce automobilů, aby sdíleli údaje o vozidlech s nezávislými servisy aby se zabránilo zvyšování nákladů pro majitele automobilů a ohrožení podnikání. Uvedli to zástupci nezávislých servisů.

 

Evropský regulátor vylučuje létání s jedním pilotem do roku 2030

Evropský regulátor letectví vyloučil snahu průmyslu umožnit, aby letadla byla do roku 2030 obsazena pouze jedním pilotem, nicméně uvedl, že zvažuje povolení omezeného provozu s jedním pilotem pro části letů již v roce 2027.

 

Nové nákladní automobily na naftu budou povoleny nejméně do roku 2040

Nákladní automobily poháněné fosilními palivy budou povoleny i po roce 2035, přičemž k jejich postupnému vyřazení by mohlo dojít nejdříve v roce 2040. Vyplývá z návrhu Evropské komise na revizi emisních norem CO2 pro těžká nákladní vozidla.

 

Cenový strop na ruská rafinovaná paliva naruší obchodování

Zákaz Evropské unie na dovoz ruských rafinovaných ropných produktů, včetně nafty a leteckého paliva, naruší globální toky a může Moskvu poškodit víc než embargo na ropu.

 

Prodej elektromobilů nabírá na obrátkách navzdory překážkám

Elektrifikace automobilového průmyslu nabírá na obrátkách, zejména v Evropě, kde prodej nových automobilů na benzin a naftu skončí v roce 2035.