name | autoweek.cz

BYD bude stavět v Maďarsku

BYD bude stavět v Maďarsku

22.12.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost BYD si pro svůj první evropský závod na elektromobily vybrala Maďarsko. Továrna bude vyrábět čistě elektrická vozidla a plug-in hybridy pro evropský trh. Vytvoří tisíce pracovních míst.

Čínský výrobce elektromobilů BYD postaví svou první továrnu na evropské půdě v Maďarsku. Oznámil to v Budapešti maďarský ministr zahraničí Peter Szijjártó a dodal, že půjde o jednu z největších investic v maďarské historii. Konkrétní výši ale neuvedl. Rozhodnutí společnosti BYD přichází po roce námluv s mnoha evropskými zeměmi včetně Německa a Francie, které si udržovaly naději, že získají investice a zaměstnání pro místní pracovníky.

 

Čínský gigant pro elektromobilitu BYD dosáhl dohodu o vybudování svého prvního výrobního závodu na auta a akumulátory v Evropě. V Szegedu v jižním Maďarsku postaví novou základnu pro výrobu elektrifikovaných vozidel. Továrna bude vyrábět elektrická vozidla a plug-in hybridy pro evropský trh a vytvoří tisíce pracovních míst. BYD a maďarská vláda neuvedly časový plán dokončení projektu. BYD si nicméně klade za cíl mít do konce dekády 10% podíl na evropském trhu.

 

Největší čínský rival Tesly už má závod ve městě Komárom na severozápadě Maďarska, kde montuje elektrobusy. Závod Komárom, otevřený v dubnu 2016, byl první továrnou BYD v Evropě.

 

V Maďarsku má výrobní závod Suzuki a země je také oblíbenou lokalitou německých výrobců prémiových automobilů. Audi a Mercedes zde vyrábějí elektromobily nebo motory a BMW chce od roku 2025 vyrábět elektromobily Neue Klasse v nově budované továrně v Debrecínu na východě Maďarska.

 

Co je to BYD

Společnost BYD (Build Your Dreams) vznikla v roce 1995 jako producent baterií do malých spotřebičů – v současné době více než pětina všech chytrých telefonů a notebooků na světě používá technologii BYD. V roce 2003 společnost vstoupila do automobilového průmyslu. V roce 2008 představila jako vůbec první výrobce na světě automobil s plug-in hybridním pohonem. V roce 2020 BYD uvedl elektromobil Han, který jako první používá nové, vysoce efektivní LFP akumulátory označované jako Blade Technology a poskytující zvýšenou bezpečnost, větší kapacitu a delší životnost. Tyto akumulátory nevyžadují použití kobaltu, niklu aj.

 

BYD sice své osobní vozy poprvé v Evropě prezentoval už v roce 2007 na autosalonu v Ženevě, ale na evropské trhy vstoupil až v roce 2022 se třemi modely Atto 3, Tang a Han. V letošním roce přidal menší modely Seal a Dolphin, který získal ocenění AutoBest – The Best Buy Car Europe 2024. Během 14 měsíců firma uvedla na trh pět elektromobilů a další tři slibuje ve velmi krátké době.

 

Na trhy jednotlivých zemí EU BYD vstupuje vždy ve spojení se silným partnerem disponujícím širokou prodejní a servisní síť jako jsou Louwman, Pendragon, Denzel apod. V současné době tak už má zastoupení v 19 zemích EU a v dalších (včetně ČR) usilovně jedná s potenciálními partnery garantujícími kvalitní poprodejní servis. BYD je v mnoha zemích EU velmi úspěšný ve velkých dodávkách půjčovnám a taxislužbám. Součástí strategie BYD být v Evropě co nejblíž zákazníkům je i úmysl vyrábět akumulátory i celá vozidla v EU.

 

Elektromobily BYD vycházejí z vlastních technických řešení akumulátorů, elektromotorů a řídicí elektroniky vč. polovodičů z vlastní produkce. Ve výrobě BYD usiluje o dodržování prémiových standardů kvality při využití nejmodernějších technických a technologických řešení. Dokládají to i vynikající výsledky testů bezpečnosti EuroNCAP. BYD v Evropě spolupracuje s nejvýznamnějšími dodavateli, jako jsou např. Valeo, Continental, Infineon, Brembo, Kostal, Brose, Fiamm, Bosch, ZF atd.

 

BYD má po celém světě víc než 30 průmyslových parků a výrobních základen s továrnami také v USA, Brazílii, Japonsku a Indii. Má rovněž 11 vývojových center. Společnost BYD má 600 000 zaměstnanců, z toho 90 000 inženýrů. BYD jako technologicky zaměřená společnost investuje prakticky vše co vydělá do kontinuálního vývoje. Proto se může chlubit i tím, že každý den podává v průměru 19 patentových přihlášek z nichž je 15 přijato.