name | autoweek.cz

Camaro se loučí – v tradiční podobě

Camaro se loučí – v tradiční podobě

23.03.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncern General Motors oficiálně oznámil konec modelu Chevrolet Camaro. Sběratelská edice bude poslední, co tento legendární muscle car nabídne, protože Chevrolet v roce 2024 ukončí jeho existenci spolu s koncem výroby šesté generace.

Není mnoho automobilů, které se staly legendami. Rozhodně mezi ně patří Chevrolet Camaro. Proto mnoho automobilových fanoušků přijalo zprávu o blížícím se ukončení jeho výroby se smutkem. Po poslední sběratelské edici šesté generace modelu Camaro zůstane v nabídce Chevroletu mezera a navíc ze světa zmizí další klasický muscle car.

 

Poslední Camaro se bude prodávat jako modelový rok 2024, přičemž poslední kusy vyjedou z montážního závodu General Motors v Lansingu Grand River v Michiganu v lednu 2024. Závěrečná Collectors' Edition (Sběratelská edice) bude k dispozici pouze na severoamerických trzích pro verze RS, SS a omezený počet ZL1.

 

„Přestože dnes neoznamujeme okamžitého nástupce, buďte si jisti, že toto není konec příběhu modelu Camaro,“ prohlásil viceprezident divize Global Chevrolet Scott Bell. Takže i když máváme brutálnímu Camaru na rozloučenou, nemusíme mu nutně ještě kopat hrob. S označením Camaro chce Chevrolet pokračovat v motorsportu - konkrétně uvádí, že to bude v závodech NASCAR, IMSA, SRO, NHRA a Supercars. Pro tyto kategorie už v nabídce Chevroletu není sportovně laděný osobní automobil –žádný Chevy SS, Monte Carlo ani Lumina. Otázkou ale je, jak dlouho se odkaz na podobu neexistujícího modelu může udržet a jak dlouho to bude mít smysl. Pak asi bude muset Chevrolet pro stock-cars nebo supercars upravit nějaké SUV nebo pick-up...

 

Camaro se začalo prodával v roce 1966 jako reakce na nadšené přijetí Fordu Mustang. Prošlo šesti generacemi dvoudveřového vozu s pohonem zadních kol a téměř vždy s možností volby motoru V8. Zatímco vozy první a druhé generace jsou dodnes objektem zájmu sběratelů, jejich nástupci třetí a čtvrté generace z 80. a 90. let rozhodně nejsou moc přitažlivé.

 

Po osmileté přestávce v letech 2002 až 2010 Chevrolet vrátil Camaro zpět a v roce 2010 pátou generací vzbudil nadšení návratem k historickému a přitom modernímu stylu a vysokému výkonu. Jeho popularitě nic neubrala ani skutečnost, že jeho design navrhl Korejec, podvozek převzal z australského Holdenu a vyráběl se v Kanadě. Po celých pět let výroby pátá generace úspěšně hrála na nostalgickou strunu stárnoucích řidičů. Následující šestá generace s platformou GM Alpha v reakci na Ford Mustang EcoBoost zahájila novou éru přeplňovaných čtyřválců. Výsledkem bylo, že se Camara prodávalo méně nejen něž Fordu Mustang a Dodge Challengeru, ale dokonce i než modelu Corvette.

 

Jestliže Chevy tvrdí, že to nebude konec jména Camaro, pak je otázkou, zda to neznamená, že se plánuje pokračovatel s elektrickým pohonem nebo že bude toto jméno zneužito pro nějaký crossover, jako to udělal Ford s Mustangem. To už by bylo lepší toto legendární jméno nechat žít jen ve vzpomínkách.