name | autoweek.cz

Nové Camaro se hlásí ke slavné historii

Nové Camaro se hlásí ke slavné historii

18.05.2015 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Na velkolepé akci v Detroitu Chevrolet představil 1000 fanouškům novou generaci sportovního vozu Camaro. Při té příležitosti se samozřejmě připomínají i předchozí generace tohoto vozu.
Camaro se představilo poprvé v září 1966 - 29 měsíců poté, co v USA začal sbírat prodejní úspěchy do té doby bezkonkurenční Ford Mustang. Souběžně s Camarem se představil i po technické stránce identický Pontiac Firebird, protože Pontiac tehdy byl v portfoliu GM značkou oslovující zájemce o sportovní auta, zatímco Chevrolet byl značkou pro masovou spotřebu. Na výběr byly od počátku motory V6 a V8.
 
U druhé generace, uvedené v roce 1970, se designéři při svém návrhu hlásili k inspiraci vozem Ferrari 250GT Berlinetta Lusso. V roce 1972 došlo k drastickému snížení výkonu s ohledem na nové emisní limity. Podobně se v roce 1974 změnila podoba vozu v reakci na nové bezpečnostní předpisy.
 
Během prvních 35 let Camaro pouze na jediné krátké období předstihlo v prodejnosti Mustang, a to v roce 1977. V roce 1979 byl dosažen rekordní prodejní výsledek 282 571 vozů. Naposledy Camaro předstihlo Mustang v roce 1985.
 
Pak už následoval jen trvalý pokles zájmu amerických kupujících o sportovní auta. Na to vedení GM v roce 2002 zareagovalo rozhodnutím pohřbít Camaro podobně, jako mnoho slavných a legendárních jmen z minulosti. Camaro ale svou likvidaci přežilo, protože nadšená reakce na uvedení stejnojmenného konceptu v roce 2006 vedla vedení GM k zamyšlení se nad jeho proměnou v sériové auto.
 
Pro velké sportovní auto to nemohlo být horší načasování - v době vrcholící hospodářské krize. Také proto nebylo po dva roky zcela jasné, zda vedení GM nakonec tento program nezastaví ještě před jeho představením. Podobně ale na tom tehdy byl i Mustang. Pár měsíců náskoku a nadšené přijetí Chargeru nakonec vedení GM i Fordu přesvědčilo a obě legendy se v roce 2009 vrátily a odměnily se za to úspěchem.
 
Historii Camara přibližujeme vyobrazením postupného vývoje verze Z28, která původně vznikla jako základ pro závodní vozy seriálu upravených standardních sedanů TransAm limitovaných objemem motoru 5,0 l.