name | autoweek.cz
CATL slibuje nabití pro 400 km za 10 minut
18.08.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy
Největší světový výrobce akumulátorů, čínský CATL, oznámil, že do konce roku uvede na trh novou generaci akumulátorů Shenxing. Slibuje pro ni rekordní rychlost nabíjení, s níž bude možné získat energii potřebnou k ujetí 400 km za pouhých 10 minut.
Čínský gigant CATL se nespokojuje s tím, že je světovou jedničkou v oboru, ale pokračuje v inovacích. V loňském roce oznámil uvedení akumulátorů Qilin schopných umožnit dojezd až 1000 km a na posledním autosalonu v Šanghaji představil novou generaci sodíko-ionových akumulátorů umožňující extrémní snížení výrobních nákladů.
O čtyři měsíce později CATL opět představuje zcela nový akumulátor. Jmenuje se Shenxing, používá známou chemii, jmenovitě lithium-železo-fosfát (LFP), ale vykazuje úžasný výkon. Shenxing dosahuje rychlé nabíjení v širokém rozsahu teplot a zaručuje vysokou úroveň bezpečnosti prostřednictvím inovace struktury a využití inteligentních algoritmů.
Při pokojové teplotě se Shenxing dokáže nabít na 80 % za 10 minut. CATL využívá technologii řízení teploty článků na systémových platformách, aby se zajistilo rychlé zahřátí článků na optimální rozsah provozních teplot, což umožňuje nabití z 0 na 80 % za 30 minut při teplotě až -10 °C.
K tomu Shenxing používá nový materiál pro kladnou elektrodu, aby se snížil odpor při extrakci iontů. Také nový vzorec elektrolytu výrazně zvyšuje vodivost. Tato nová technologie umožňuje získat akumulátor typu 4C, to znamená, že může přijímat nabíjecí výkon čtyřikrát větší, než je jeho kapacita.
Upgradovaný elektrolyt a separátor s vysoce bezpečným povlakem se používají k zajištění dvojí ochrany akumulátoru. Regulací teplotního pole uvnitř článků pomocí inteligentních algoritmů vytvořil CATL systém testování chyb v reálném čase, který dokáže vyřešit problémy způsobené rychlým nabíjením, což umožňuje dosáhnout vysokou úroveň bezpečnosti.
Shenxing využívá technologii super elektronické síťové katody a plně nano-krystalizovaný katodový materiál LFP k vytvoření super elektrické sítě, která usnadňuje extrakci iontů lithia a rychlou reakci na nabíjecí signály. K úpravě vlastností grafitového povrchu se používá nejnovější technologie rychlých iontových prstenců CATL druhé generace. Kromě toho byla vyvinuta vícestupňová vrstvená elektroda, aby bylo dosaženo dokonalé rovnováhy mezi rychlým nabíjením a dlouhým dojezdem. CATL vyvinul zbrusu nový vzorec supravodivého elektrolytu, který účinně snižuje jeho viskozitu, což vede ke zlepšení vodivosti. Kromě toho CATL vylepšil ultratenký film SEI separátoru.
CATL ovšem neposkytuje všechny informace, aby bylo možné udělat si jasnou představu o své novém akumulátoru. Ohlášených 400 km je zcela jistě podle čínského homologačního cyklu CLTC, takže lze předpokládat jen něco málo přes 300 km podle WLTP. Navíc CATL neuvádí, jaká je nabíjecí výkon ani kapacitu akumulátoru, pouze maximální dojezd až 700 km bez upřesnění podmínek a vozidla.
Díky svým schopnostem v extrémní výrobě dokáže CATL rychle přenášet technologie z laboratoří do výroby. To umožňuje i rychlou hromadnou výrobu akumulátoru Shenxing. Sériová výroba má být zahájena do konce tohoto roku a první elektrická vozidla vybavená Shenxing budou na trhu dostupná v prvním čtvrtletí příštího roku. Otázkou zatím je, které značky a modely ji dostanou.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz