name | autoweek.cz

Celoevropský boj se stáčením

Celoevropský boj se stáčením

01.06.2018 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Podvádění s falšováním stavu najetých kilometrů u ojetých vozidel je dlouhodobě celoevropským problémem. Konečně tento problém začal zajímat i zákonodárce a dokonce i v Bruselu připravují celoevropské řešení.
Evropský parlament přijal usnesení, které obsahuje doporučení pro Evropskou komisi ohledně stáčení odometrů (měřič ujeté vzdálenosti). Uvádí přitom alarmující výsledky studií, které odhadují škody způsobené manipulací na 5,6 až 9,6 miliardy eur. Zhruba polovina ojetých vozidel prodávaných v EU má stočený odometr (měřič ujeté vzdálenosti). Podle europoslanců jsou většímu riziku stáčení vystaveny země, které vstoupily do EU až po roce 2004, mezi něž patří také Česká republika, Polsko nebo Slovensko, a země v bezprostředním sousedství EU.
 
Proto europoslanci na plénu potvrdili zprávu z vlastní iniciativy výboru pro dopravu (TRAN) o nutnosti řešení této problematiky. Hlasování Komisi zavazuje k připravení celoevropské legislativy za využití osvědčeného belgického systému zvaného Car-pass a speciálních aplikací přímo od výrobců, které mají znemožnit samotné stočení.
 
„V současnosti je stáčení zakázáno ve 25 členských státech. Ve Francii můžete dostat až dva roky vězení, v Německu vysokou pokutu a 1 rok vězení. Přesto se v těchto zemích stáčení objevuje u zhruba 30 % aut a řešení přes různé sankce lze proto označit za neúčinné. Jediné dvě země, kde už tyto podvody prakticky neznají, jsou Belgie se systémem Car-pass a Nizozemí s podobným systémem Auto-pass,“ uvádí europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL).
 
K 20. květnu spustilo systém na stejném principu také Slovensko. Inspirací pro řešení byl belgický systém Car-Pass. Už úvodní čtyřměsíční testovací provoz verze pojmenované ODO-pass přinesl snížení podvodů o více než 26 %, kdy poměr stočených aut klesl z 34 % na 10,6 %.
 
U všech tří systémů jde o to, že konkrétní vozidlo získá k technickému průkazu ještě speciální certifikaci ve formě průkazky, do níž se opisuje stav odometru pokaždé, když majitel auta navštíví STK nebo servis. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez průkazky neprodejné. Certifikace stojí od 3 do 7 eur podle toho, jak podrobné údaje majitel vyžaduje. Další výdaje nejsou a nemusí se jezdit ani na žádné speciální kontroly jen kvůli odečtu. Administrativa navíc je tak minimální.
 
Systém EUCARIS, původně určený zejména k odhalování kradených vozů v EU, využívá k výměně záznamů o stavech tachometru pouze Belgie, Nizozemsko a Slovensko. Europoslanci vyzývají ostatní státy, aby v rámci EUCARISU začaly data o nájezdu kilometrů sdílet povinně.
 
Jakékoliv jiné varianty v praxi selhávají, což prokazuje například Německo, kde se podvody objevují u zhruba 30 % automobilů i přes to, že tam za stočení odometru už od roku 2005 hrozí vysoké pokuty a odnětí svobody na jeden rok.
 
Zdechovský dále upozorňuje na úskalí národních řešení. Průzkumy ukazují, že přetáčení kilometrů se týká zejména aut z dovozu. „Největší podíl stočených aut se objevuje u automobilů z dovozu, protože při přepisu ze zahraničí jde s historií manipulovat nejsnadněji. Zde jsou pak jakákoliv národní řešení krátká a je nutná společná celoevropská databáze. Už na tom v Bruselu pracujeme. Návrh má širokou podporu napříč frakcemi a lze tak očekávat přijetí. Požadujeme v něm nejen řešení ve stylu zmíněného belgického Car-Passu, ale i využití speciálních aplikací přímo od výrobců, které mají znemožnit stočení,“ říká Zdechovský a připomíná tak nedávnou zprávu z vlastní iniciativy přijatou Výborem pro dopravu (TRAN), v níž europoslanci celoevropské řešení požadují.
 
„V tuto chvíli mohu konstatovat, že nás Slovensko v boji se šmejdy stáčejícími kilometry jednoznačně předběhlo a osobně to považuji za obrovskou ostudu,“ konstatuje Zdechovský. Svítá však naděje k posunu, protože se tématu ujal poslanec Ondřej Polanský (Piráti), který k tématu uspořádal v Poslanecké sněmovně kulatý stůl. Polanský dále plánuje uspořádat se Zdechovským na půdě sněmovny seminář, na kterém by vystoupil také Michel Peelman, výkonný ředitel Car-Pass Belgium, a představil celý systém, princip jeho fungování a odpověděl i na otázky týkající se věrohodnosti vkládaných dat a odpovědnosti za ně. Více ke kulatému stolu pořádanému poslancem Polanským (Piráti): https://www.pirati.cz/tiskove-zpravy/pirati-zastavi-staceni-tachometru.html.
 
Europoslanci se domnívají, že z dlouhodobého hlediska by mohl pomoci zamezit stáčení tzv. blockchain (druh distribuované databáze pro bezpečné transakce, používaná například pro kryptoměny). Komise má navrhnout posouzení nákladů a přínosů vytvoření evropské blockchainové sítě pro záznamy o stavech počítadel ujetých kilometrů. V případě pozitivních výsledků má vytvořit právní a regulační rámec pro automatizovaný přenos záznamů z aut s funkcí propojitelnosti. Bez ohledu na výsledek posouzení má být tento rámec vytvořen pro přístup k záznamům o stavech tachometrů, které shromažďují a uchovávají výrobci.