name | autoweek.cz

Český Nápad: auta se setrvačníkem

Český Nápad: auta se setrvačníkem

26.10.2017 | Vladimír Rybecký | Trendy

Setrvačníkový akumulátor z dílny českého vědce snižuje spotřebu paliva automobilů. Nápad získal ocenění E.on Energy Globe.
Na celosvětové úrovni se hledají možnosti, jak snížit spotřebu energie i emisí CO2. Do oblasti alternativní dopravy nebo obnovitelných zdrojů by už brzy mohla promlouvat setrvačníková baterie s možností krátkodobé akumulace elektřiny z dílny českého vědce Jana Plomera. Ten za svůj projekt získal ocenění v soutěži E.on Energy Globe v kategorii Nápad.
 
Mikrovýpadky elektřiny, elektromobily i fotovoltaika
Hlavním ekonomickým přínosem vynálezu je úspora nákladů a energie. Příkladem je využití při provozu běžného vozidla, kdy při brzdění vzniká kinetická energie, kterou je možné krátkodobě akumulovat a poté využít na následný rozjezd. Používáním setrvačníku se též snižuje opotřebení jiných komponentů vozidla, jako jsou například brzdy.
 
„Setrvačník jako krátkodobý akumulátor energie u elektrických a hybridních vozidel sníží spotřebu energie, respektive paliva a emisí oxidu uhličitého,“ uvádí vynálezce Jan Plomer, který se stal před několika lety i autorem mezinárodního patentu na hybridní pohon. Výhodou tohoto způsobu akumulace energie je také skutečnost, že zařízení nevyužívá žádné chemické látky jako běžné baterie.
 
Setrvačníkový akumulátor by se mohl uplatnit nejen v motorismu, ale například i v energetice, kde by mohl pokrývat mikrovýpadky elektřiny u koncových uživatelů s citlivými přístroji a výrobním zařízením. Aktuálním tématem je i prodloužení dodávek elektrické energie u fotovoltaických elektráren. Další oblastí je elektromobilita, kde by, podobně jako u běžného automobilu, mohl akumulovat kinetickou energii, jež vzniká při brzdění vozidla, a následně ji využít na rozjezd.
 
„Obecně může elektromechanický akumulátor najít uplatnění tam, kde jsou vyžadovány velké počty vybíjecích cyklů a vysoký měrný výkon, a zároveň tam, kde nevadí nízká energetická hustota,“ dodává Jan Plomer.
 
300 000 Kč na realizaci projektu
Nápad na setrvačníkový akumulátor se líbil i porotcům, kteří vybírali nejlepší ekologické projekty v 9. ročníku soutěže E.on Energy Globe. „Kategorie Nápad vznikla pro všechny zatím nerealizované projekty. Možnost ocenění si totiž zaslouží i ti, kteří na uskutečnění svých nápadů zatím nemají finanční prostředky. Tato soutěž oceňuje inovativní, ekologické a energeticky úsporné nápady. Nejde ale jen o prestiž a uznání, vítěz od partnera soutěže, společnosti Hello bank by Cetelem, získá finanční odměnu ve výši 300 000 Kč na realizaci projektu,“ konstatuje Vladimíra Glaserová ze společnosti E.on, která soutěž pořádá.
 
„Díky technické i finanční podpoře od společnosti E.on předpokládáme realizaci druhého prototypu pro stacionární využití v energetice a následné testování během roku 2018. Velkou výzvou je udržení výrobních nákladů na přijatelné úrovni, aby zařízení našlo v budoucnu na trhu uplatnění s reálným ekonomickým přínosem,“ upřesňuje Jan Plomer.
 
Hybridní vozidla se setrvačníky
Na stránkách www.autoweek.cz už jsme informovali o několika projektech využívajících setrvačníky k akumulaci energie získávané rekuperací, většinou původně vyvíjených jako systém KERS pro formuli 1, ale nerealizovaných kvůli vysoké hmotnosti (KinerStor/Flybrid System, Williams Hybrid Power). Systém Williams Hybrid Power ale Porsche použilo ve voze 911 GT3 R Hybrid a Audi v závodním prototypu LMP1 R18 e-tron quattro. Na vývoji setrvačníků pracuje také Volvo Cars.