name | autoweek.cz

Cílem třetí trefa do černého: Volkswagen ID.3

Cílem třetí trefa do černého: Volkswagen ID.3

11.09.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

V rámci sdruženého festivalu Praha Září Volkswagen představuje dlouho očekávanou novinku - první vůz s elektrickým pohonem navržený na speciální platformě MEB. Kompaktní hatchback má za cíl stát se třetím přelomovým modelem v historii značky - po legendách Brouku a Golfu.
ID.3, který by se měl stát nejdůležitějším modelem Volkswagenu v příštích letech a současně i základem řady dalších modelů, ovšem nemá příchod na trh vůbec jednoduchý. Děje se tak v době celkového propadu trhu osobních vozů, byť ten se elektromobilů zatím nedotkl. Jeho příchod navíc provázejí nyní už neskrývané problémy se softwarem, které pro začátek do značné míry omezují některé funkce, které ovšem nikterak neovlivňují ovládání vozidla. Kupující prvních vozů tedy budou muset počkat na počátek roku 2021, kdy jim bude software upgradován a spolu s tím „odemknuty“ některé funkce. Na druhou stranu má ID.3 poněkud usnadněnou pozici, protože přichází do segmentu kompaktních hatchbacků, v němž zatím mnoho konkurentů s elektrickým pohonem není.
 
ID.3, který se vyrábí v dolnosaském Cvikově, přichází s cíleně nenápadným designem, který by měl být zárukou toho, že tento vůz v průběhu let vzhledově nezestárne. Díky LED světlometům a zajímavému designu kol v kombinaci s neprovokujícími liniemi karoserie je nicméně vzhled ID.3 velmi sympatický.
 
Kompaktní navenek, velký uvnitř
Díky nové modulární platformě pro vozidla s elektrickým pohonem MEB, kde je akumulátor integrován do podlahy a trakční elektromotor je umístěný vzadu, vznikl ve voze dlouhém jen 426 cm mimořádně prostorný interiér, který předčí i navenek mnohem větší Passat. Pozoruhodné je, že i při konceptu s motorem vzadu je zavazadlový prostor rovněž vzadu, a to s objemem 385 l resp. až 1267 l, kterým dokonce předčí i Golf VIII. generace. Výhodou je navzdory velmi dlouhému rozvoru 277 cm poměrně malý průměr zatáčení 10,2 m.
 
S akumulátorem o hmotnosti téměř 500 kg uloženým v podlaze je rozdělení hmotnosti (pohotovostní hmotnost je 1730 kg) mezi nápravy 50 %/50 %, takže není třeba se obávat, že na kluzkém povrchu nebudou mít zadní kola potřebné záběrové schopnosti.
 
Dojezd 426 km
Volkswagen v současné době nabízí pouze verzi Pro Performance s akumulátorem LG Chem s využitelnou kapacitou 58 kWh, což zaručuje standardní dojezd 426 km. S tím je kombinován trakční elektromotor o maximálním výkonu 150 kW (204 k), přičemž po dobu 30 minut je udržitelný výkon 70 kW, s točivým momentem 310 N.m pohánějící přes převodovku se stálým převodovým poměrem zadní kola. Zpětný chod se zde dociluje změnou směru otáčení elektromotoru s legislativou předepsaným omezením největší rychlosti.
 
Zajímavostí je řízení rekuperace - při zařazení režimu B se dosahuje maximální rekuperace a vůz lze ovládat prakticky jen jedním pedálem. Ve standardním režimu D řídí činnost při uvolnění pedálu akcelerátoru EcoAssistent. Ten na základě údajů z kamery a z navigace rozhoduje mezi zpomalováním s rekuperací a tzv. „plachtěním“. Tuto funkci je ale možné vypnout. Protože  více než 80 % brzdění zvládá elektromotor rekuperací případně s pomocí předních kotoučových brzd, jsou na zadních kolech zcela zakrytované malé bubnové brzdy nevyžadující žádnou údržbu.
 
Přehledně uspořádaný, ale trochu laciný interiér
Snaha dosáhnout přijatelnou cenu se odráží v kvalitě použitých materiálů - interiér ID.3 je sice řešen maximálně funkčně, ale vzhledově nenadchne. Minimalistické uspořádání informačních a ovládacích prvků je v té nejlepší tradici Volkswagenu - vše najdeme přesně tam, kde to očekáváme. Řidič má před sebou veškeré potřebné informace přehledně uspořádané, ovšem zatím jen na poměrně malém displeji ve volantu. Hlavní zobrazení s využitím rozšířené reality na projekčním Head up displeji zatím není k dispozici, neboť patří k těm funkcím, které budou teprve dodatečně uvedeny v život.
 
Nová generace infotainmentu MOD4 využívá standardní 10“ centrální displej doplněný o několik základních ovladačů. Vůz je standardně vybaven e-SIM kartou, která zdarma slouží jen pro aktualizaci softwaru vozidla. Pro přenos dat a jiné využití je potřeba mít předplacené datové služby nebo využívat vlastní telefon.
 
Základní cena verze Life s pohonnou jednotkou Pro Power je 1 014 900 Kč. V prvním čtvrtletí 2021 přijde do prodeje i výkonnější verze Pro S, která bude mít akumulátor s kapacitou 77 kWh a dojezd 549 km. Ve stejné době má být uvedena i nejlevnější verzí Pure, disponující 45 kWh, dojezdem kolem 300 km a s elektromotorem o 93 kW (Basic) resp. 110 kW (Performance) a cenou kolem 800 000 Kč.