name | autoweek.cz

Čínský elektromobil GM

Čínský elektromobil GM

29.11.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

GM uvádí na čínský trh elektromobil plně vyvinutý v Číně. To se čekalo delší dobu. Nečekalo se ale, že to bude pod značkou Shanghai GM.

GM na autosalonu v Guangzhou odhalilo svůj první vůz s elektrickým pohonem vyvinutý v Číně. Vůz je připraven vydat se na největší automobilový trh na světě. Sail Springo EV za počáteční cenu 258 000 juanů (41 400 dolarů) bude nejprve k dostání pouze u prodejců GM v Šanghaji. Kupující při jeho pořizování mohou získat dotaci od vlády i od města Šanghaj v celkové výši 100 000 juanů (16 000 USD) a dalších 10 000 dolarů jim ušetří možnost získat zdarma šanghajskou značku. Ve skutečnosti tedy dotace pokrývají až 60 % prodejní ceny.

Domácí i zahraniční automobilky se snaží využít iniciativy vlády v Pekingu, která chce do roku 2020 dostat na silnice 5 milionů elektrických vozů a dobíjecích hybridů. Před čtrnácti dny společnost SAIC uvedla na trh svůj vlastní elektromobil Roewe E50 za zaváděcích 234 900 juanů, zatímco Nissan a jeho místní partner Dongfeng Motor uvedli, že do roku 2015 začnou vyrábět svůj první elektromobil pod výhradně čínskou značkou Venucia (ač samozřejmě půjde o jeho model Leaf). Společnost BYD, financovaná Warrenem Buffettem, nedávno přišla s finančním produktem, jenž provozovatelům vozových parků umožňuje nakupovat její drahý model e6 EV na splátky.  GM už letos uvedlo na čínský trh i svůj elektromobil/hybrid s prodlouženým dojezdem Chevrolet Volt.

Automobil Sail Springo EV byl postavený GM a jeho partnerem SAIC Motor. O vývoj se postaralo čínské vývojové středisko GM PATAC (Pan-Asia Technical Automotive Center) a vyrábět jej bude společný podnik GM a SAIC Shanghai GM v Šanghaji.

Sail Springo pohání elektromotor s výkonem 85 kW a točivým momentem 510 N.m, což vozu umožňuje zrychlit z klidu na 100 km/h za 10 s a dosahuje největší rychlost 130 km/h. Akumulátor poskytující energii 22 kWh umožňuje při plném dobití dojezd maximálně 150 km. Dobíjení ze zásuvky 220 V trvá okolo 7 hodin. Vozidlo má tlačítko pro sportovní režim, jenž nabízí podpoření akcelerace o 20 %. Součástí nového vozu je systém propojující chlazení akumulátoru kapalinou, zařízení nastavující optimální účinnost elektromotoru, systém rekuperačního dobíjení energie a pneumatiky s nízkým valivým odporem. Vůz je možné ovládat prostřednictvím chytrého mobilu dodávaného společností Shanghai OnStar. Jeho uživatelé mohou některé funkce, jako je zapnutí topení nebo klimatizace, ovládat na dálku. Stejně tak mohou kromě jiného zjistit tlak v pneumatikách.

Až dosud je vše v běžných mezích elektromobility. Největším překvapením je značka tohoto vozu. Ač jde o vůz vzniklý plně v režii GM, nenese jméno Buick, Chevrolet nebo Cadillac ani jiné ze značek tohoto koncernu. Značkou tohoto vozu totiž je Shanghai GM. To je plně ve shodě s doporučením (obvykle vnímaným jako příkazem) čínské vlády používat pro auta prodávaná v Číně čínské značky. GM zde nezvolilo vytvoření nové značky (jako je jeho značka laciných aut Baojun), ač se původně předpokládalo, že touto značkou bude modelové označení Springo. Použilo neobvyklé řešení, které je ovšem docela chytré, protože v této značce je zachován symbol GM a současně jde o značku jednoho z největších čínských výrobců aut.