name | autoweek.cz

Alfa excelovala v LA - se 33 Stradale

Alfa excelovala v LA - se 33 Stradale

20.11.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Klasická auta jsou stále ideální pro přilákání pozornosti k novým modelům. Alfa Romeo sice ohlásila, že nová Giulia i připravované SUV budou o šest až devět měsíců později, než slibovala ještě ve Frankfurtu, nicméně pro nadšení motoristických fanoušků má stále v rukávu klasiku.
Je to vlastně paradox, protože Alfa Romeo 33 Stradale byla v podstatě katastrofálně neúspěšným projektem. Ze závodního vozu odvozené sportovní auto s motorem V8 2,0 l a karoserií navrženou Francem Scaglionem se představilo na podzim roku 1967 na autosalonu v Turíně. Trenta Tre Stradale okamžitě vzbudila nadšení svými nádhernými tvary. Jenže s cenou podstatně převyšující i supersporty typu Lamborghini Miura byl tento vůz neprodejný. Proto bylo vyrobeno jen 18 kusů, přičemž pět šasi bylo použito pro stavbu konceptů.
 
Alfa Romeo se vrací na americký trh, jenže současně s představením nového modelu Giulia ve špičkové podobě QV (pro Američany je Quadrifoglio Verde moc složité) na autosalonu v Los Angeles bylo oznámeno, že se nová Giulia dostane na trh nejméně o půl roku později, než se původně slibovalo. To znamená, že tato novinka už byla prezentována jako model 2017, protože zřejmě prodej v příštím roce už nestihne. Přitom se toto auto bude samozřejmě všude vystavovat, takže v době zahájení prodeje už bude notoricky známé a jeho kouzlo vyprchá.
 
Alfa Romeo pro vzbuzení zájmu o své novinky využívá i klasická auta, mezi nimi i nádhernou Tipo 33 Stradale. V Los Angeles šla při jejím uvedení ještě o krok dále než před rokem v Detroitu. Tato bezmála padesátiletá kráska totiž na pódium přijela vlastní silou. Nikomu z přítomných nevadilo, že se hala díky tomu zaplnila nijak nezachytávanými jedovatými emisemi NOx a do ovzduší se vznesla kila globální oteplení působícího CO2. Příjezd tohoto kupé, vyrobeného v roce 1968, totiž provázel tak úžasný zvuk jeho vysokootáčkového dvoulitrového osmiválce, že si i ti největší přívrženci elektromobility (byť jich v LA na autosalonu bylo jen minimum) museli uvědomit, v čem spočívá kouzlo zážehového motoru.
 
Pokud nebudete nikoho rušit, tak se podívejte:
https://www.youtube.com/watch?v=XQ0wnHMLylk
ale nezapomeňte, že i když budete mít hlasitost na maximum, dostane se vám jen zlomku té nádherné symfonie!
 
Těžko říci, kolik přítomných po této prezentaci uvažuje o koupi nové Giulie, ale nepochybně úplně všichni zatoužili po Tipo 33 Stradale, byť výkon jejího motoru je ani ne poloviční (165 kW/225 k proti 370 kW/505 k Giulie QV). Jenže jejich touha je marná. Dnes má toto kupé cenu odhadovanou někým na 3 miliony jinými až na 10 milionů dolarů za kus - pokud by jej vůbec někdo byl ochoten prodat. Vyrobit novou by samozřejmě bylo technicky možné, jenže dnes už by nebyla ani nejmenší šance něco podobného uvést do provozu…

V Los Angeles byla kromě jiných k vidění ještě jedna pozoruhodná Alfa Romeo. Jako náhradu za dosud nepředvedené, nicméně už řadu let slibované SUV si návštěvníci mohli prohlédnout pozoruhodné auto z roku 1953 Alfa Romeo 1900 Matta. Toto terénní auto s pohonem všech kol se vyrábělo v letech 1951 až 1954 na zakázku italského ministerstva obrany, ale dodávala se i civilní verze. Poháněl je zážehový čtyřválec 1,9 l o 48 kW (65 k).