name | autoweek.cz

Auta na výstavě spotřební elektroniky

Auta na výstavě spotřební elektroniky

13.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na každoroční veletrh spotřební elektroniky CES v Las Vegas automobilky ve stále větší míře přijíždějí ukázat, jak technicky vyspělé jsou jejich vozy a naznačit budoucí průsečíky vývoje automobilové a komunikační techniky.

Ještě před pár lety se novou technikou v automobilech myslelo přímé vstřikování paliva, airbagy nebo použití CD přehrávačů. Dnes pokud jezdíte v automobilu bez dotykové obrazovky, Bluetooth, navigace nebo nějakého systému pro poskytování informací a zábavy s připojením na internet, tak žijete v minulosti.

Na výstavě spotřební elektroniky CES nebyla nouze o úžasné novinky, např. obrovská zeď ze synchronizovaných televizních obrazovek, která zobrazovala neuvěřitelné trojrozměrné obrazy. Jeden americký komentátor procházku po výstavišti v Las Vegas přirovnal k návštěvě továrny na čokoládu Williho Wonky pro milovníky čokolády.

Druhého dne se výstavy zúčastnili i dodavatelé automobilových komponent, aby předvedli vrchol soudobé techniky připravené pro světové automobilky.

Bosch předvedl své systémy pro automatické parkování a pohotovostní brzdění.

Společnost Delphi vybavila Fiat 500L novým vestavěným softwarem na rozpoznávání hlasu, jenž je srozumitelnější než technologie VR založená na cloudu. Firma Delphi také předvedla nové propojení s telefony Android, iOS a Apple.

Tesla Motors předvedla radarové systémy od Delphi, jež by měly vést k autonomnímu řízení. V tomto roce se má v jejích sériových automobilech objevit Traffic Jam Assist (Asistent pro dopravní zácpy) od Delphi, jenž řidičům pomůže snadněji projet hustým provozem.

Stánek Visteonu byl doslova napěchován novou generací elektroniky do kokpitu. Koncept Horizon Cockpit nahradil regulátory tím, že vytvořil virtuální mapy vaší ruky, takže když uchopíte virtuální regulátor, můžete s ním virtuálně otočit pomocí ovládání gesty. Visteon HMeye zase sleduje oči řidiče tak přesně, že jediné, co musíte udělat, je dívat se na rozhraní, aby systém poznal, že jej chcete aktivovat.

Na doplňkové akci, nazvané ShowStoppers se představil i potenciální budoucí výrobce automobilů. Elio je tříkolové, tříválcem poháněné tandemové dvoumístné vozidlo pro každodenní dojíždění do práce, které můžete pořídit za pouhých 6800 dolarů (137 000 Kč). Zakladatel společnosti Paul Elio má továrnu ve Shreveportu. Díly mu dodává 34 dodavatelů, kteří by tyto díly stejně vyráběli. Jeho obrovský sen je prodat ročně 250 000 těchto vozidel. Prototyp má volant, řadicí páku k přímo řazené převodovce a spoustu místa. Bude to vše fungovat? „Jsem přesvědčen, že při takové nabídce se prodá,“ řekl Elio, „Vytváříme nový tržní segment.“

 

Letos se nejvíce mluvilo o tématech, které bývaly obvykle námětem pro science-fiction: automobily, které se řídí samy, laserové přední světlomety nebo vysokorychlostní připojení využitelné za jízdy, nemluvě o informačních a zábavných systémech.

 

Android v automobilu

Zatímco fanoušci Applu očekávají příchod hlasového ovládání Siri Eyes Free už v jejich příštím automobilu, konsorcium automobilek se spojuje s Googlem na vývoji nového standardu operačního systému pro automobily založeném na konkurenční platformě Android.

GM, Honda, Hyundai a Audi společně pracují na novém informačním základu, který bude oporou všeho - od komunikace mezi vozidly až po informační a zábavní systémy.

 

Bezdrátové nabíjení chytrých telefonů

Bezdrátové dobíjení chytrých telefonů míří do automobilů. Kia a Audi na výstavě ukazovaly integraci této techniky v konceptech a představitelé Audi uvedli, že tato sestava nejspíše bude k dispozici v nadcházející generaci modelu Audi A4 pro rok 2015.

 

Laserové přední světlomety

Sotva se u nových vozů zabydlely LED světlomety, už se rýsuje nová technická revoluce: laserové světlomety. Koncept laserových světel na studii Audi Sport Quattro na výstavě ukázal, jak tato technika může fungovat. Hlavní světlomety s lasery, jež dokáží nasměrovat paprsek až na vzdálenost půl kilometru, Audi poprvé použije už letos při závodě v Le Mans. Výroba sériové verze pro osobní vozy údajně bude „brzy“ následovat.

 

Systémy informací a zábavy

TFT obrazovky široké okolo 30 cm se již instalují do současných vozů Mercedes-Benz řady S a Range Rover. Proč u toho skončit? Vzhledem ke klesajícím cenám obrazovek se během příštích pěti let dají očekávat instalace obrazovek s plnou šířkou, tedy něco takového, co na výstavě CES předvedla Kia. Jedna adaptivní obrazovka pro řidiče využívá pohyby očí ke změně zobrazeného obsahu, zatímco další obrazovka je určena pro cestující, poskytující funkce jako jsou navigace, připojení v automobilu a dokonce i přehrávání videa.

 

Rychlejší přenos dat

Nová generace automobilů, které budou spolu navzájem komunikovat a současně poskytovat spoustu zábavy za jízdy, bude vyžadovat rychlejší přenos dat než tomu je dosud. Na výstavě GM i Audi potvrdily, že pro své modelové řady nabídnou LTE standard od AT&T.

 

Automobily, které se řídí samy

Autonomní řízení poutá velkou pozornost automobilového průmyslu. Vozy, které se sami řídí, brzdí a zrychlují, řidiči poskytnou možnost věnovat se jiným činnostem. Jistá míra autonomie se už vyskytuje i v některých automobilech současnosti, ale Audi říká, že chce na silnice dostat samostatně se řídící automobil do dvou až pěti let. „Pilotované řízení“ této automobilky nyní umožňuje jízdu prototypů  po dálnicích rychlostí až 65 km/h, ale do pěti let plánuje tuto rychlost zvýšit na 160 km/h včetně schopnosti měnit jízdní pruhy a odbočovat. Největší překážkou pro použití autonomního řízení je v současné době legislativa. Automobilky proto spolupracují se zákonodárci na podmínkách povolení těchto systémů.

 

Více automobilů s palivovými články

Koncept Toyota FCV je ukázkou toho, jak vážně to automobilky myslí s palivovými články využívajícími vodík i přes vysoké náklady a složitost. Toyota slibuje, že do roku 2015 připraví sériovou podobu tohoto konceptu a uvádí, že bude mít dojezd 480 km na jedno doplnění paliva.