name | autoweek.cz

Bernhard Maier uklidňuje situaci

Bernhard Maier uklidňuje situaci

21.10.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel společnosti Škoda Auto Bernhard Maier se snaží rozptýlit obav z možného potlačování úspěchů značky na trhu. Jde o reakci na prohlášení koncernového šéfa Herberta Diesse v německých novinách Süddeutsche Zeitung.
Vedení společnost Škoda Auto se snaží ujistit své zaměstnance poté, co byly zveřejněny informace naznačující, že její majitel VW Group zvažuje změnu orientace značky směrem dolů, aby konkurovala laciným značkám, jako je například Dacia skupiny Renault. V interním dopise pro zaměstnance, který má magazín Automotive News Europe k dispozici, generální ředitel Škoda Auto Bernhard Maier napsal, že hodnoty značky, jako jsou prostornost, funkčnost, výhodná hodnota za vynaložené peníze a atraktivní design „se v budoucnu nezmění.“
 
Německé noviny Süddeutsche Zeitung uvedly, že Škoda by měla být nejvíc postižena při přeskupení postavení značek v rámci skupiny VW Group, které se dotkne i základní značky Volkswagen. Zatímco Škoda by se měla proměnit v lacinou značku, Seat by měl na změnách nejvíc vydělat a posunout se směrem k prémiovým značkám s orientací na trhy ve Španělsku, Německu a Velké Británii. Postavení Audi a Porsche se nemá měnit.
 
Generální ředitel VW Group Herbert Diess si klade za cíl omezit překrývání působení jednotlivých značek na trhu ve snaze zvýšit ziskovost skupiny. Diess chce především posílit značku Volkswagen potlačením její interní konkurence ze strany koncernových značek Škoda a Seat. „Pokud tři nebo čtyři značky bojují o stejnou cílovou skupinu zákazníků s podobnými produkty, pak na to doplácejí všechny značky. Proto potřebujeme rozšířit naše postavení, v případě potřeby upravit svou pozici na trhu a ještě zintenzivnit synergické efekty,“ citovaly noviny Diesse.
 
Diessův komentář je ve shodě s vyjádřením vedoucího produktové strategie skupiny VW Michaela Josta, který v rozhovoru pro magazín Automobilwoche prohlásil, že skupina VW chce v budoucnu jasněji spravovat identitu značek: „Seat by mohl představovat ještě emotivnější auta, jak dokládají jeho modely Cupra. Škoda by měla intenzivněji sloužit pro trhy východní Evropy, stejně jako pro zákazníky, kteří hledají především funkčnost.“
 
Diess pro Süddeutsche Zeitung řekl, že Škoda by se měla soustředit na prodej automobilů s cenou od 10 000 do 20 000 eur (256 000 až 512 000 Kč) s tím, že si značka ponechá svůj vrcholný model Superb alespoň po další generaci.
 
Bernhard Maier se snaží rozptýlit obavy zaměstnanců z radikální změny postavení značky. „Přezkoumání postavení značky je jedním z hlavních úkolů pro strategické oddělení korporace s více značkami. To je normální proces,“ napsal jim ve svém dopise. Maier při tom poukázal na rozhodnutí skupiny VW postavit nový výrobní závod pro příští generaci vozů střední třídy Škoda Superb a Volkswagen Passat jako důkaz důvěry skupiny ve značku Škoda. Společnost VW si jako místo pro vybudování závodu investicí ve výši 1,3 miliardy eur vybrala západní pobřeží Turecka. Výroba zde má být zahájena v roce 2022, jenže na základě mezinárodní kritiky související s vojenskou operací Turecka v Sýrii vedení VW konečné rozhodnutí odložilo.
 
Škoda Auto byla v posledních letech pro VW Group generátorem příjmů se ziskovostí trvale vyšší než dosahují značky Volkswagen, Audi a Seat. Náklady společnosti Škoda Auto jsou totiž relativně nízké, protože využívá technologii VW Group a její výroba je soustředěna v České republice, kde jsou výrobní náklady nižší než v Německu. Zisková marže Škody Auto vloni klesla na 8,0 % z rekordních 9,7 % v roce 2017. Letos značku zasáhl pokles na čínském trhu. Analytici agentury Evercore ISI předpovídají, že marže společnosti Škoda Auto letos klesne na 7,5 % a v roce 2020 na 7,0 %.
 
Podle Automotive News Europe ovšem úspěch přinesl společnosti Škoda Auto mocné nepřátele v říši VW Group. Vedoucí odborů ve VW Bernd Osterloh, který sedí i v dozorčí radě skupiny, v minulosti opakovaně požadoval, aby značka Škoda neměla přístup k nejnovějším technologiím v rámci VW Group. Osterloh také nesouhlasil s původním rozhodnutím skupiny dát společnosti Škoda vedoucí postavení v novém výrobním závodě. Na základě toho vedení VW Group změnilo své původní rozhodnutí a továrna bude postavena jako víceznačková s plnou kontrolou vedení VW Group.
 
Řada vozů Škoda se v poslední době rozrostla o tři SUV, které jí pomohly zvýšit celosvětový prodej. Škoda se také připravuje na uvedení svého prvního plně elektricky poháněného modelu, crossoveru na bázi konceptu Vision iV, představeného na autosalonu v Ženevě a využívajícího modulární platformu pro elektromobily MEB skupiny VW Group. Společnost Škoda Auto plánuje uvést na trh ještě dvě další elektricky poháněná vozidla s akumulátory. Pro ty ovšem podle Süddeutsche Zeitung musí teprve získat schválení od vedení koncernu.