name | autoweek.cz

Bob Lutz opět v akci

Bob Lutz opět v akci

31.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mezi hvězdy autosalonu v Detroitu se opět zařadil Bob Lutz. Stál hned za dvěma pozoruhodnými projekty - zdánlivě zcela protichůdnými a současně typicky americkými - hybridním pick-upem Via Motors X-Truck a luxusním vozem Destino.

Poskytněte Bobu Lutzovi trochu času a velkou myšlenku a on vytvoří takový automobil, jaký by si podle něho každý přál mít. Bývalý vrcholný manažer GM a Chrysleru se jako poradce podílel na přestavbě dvou automobilů k obrazu svému. Velký pick-up Chevrolet Silverado nechal u firmy Via Motors předělat na hybridní motor a u luxusního sedanu Fisker Karma naopak elektrický pohon nahradil obrovským motorem V8 s přeplňováním.

Milovník obřích doutníků Lutz se nikdy netajil svým odporem k elektrickému pohonu a přesto jako vicepresident GM stál u zrodu elektromobilu s prodlouženým dojezdem Chevrolet Volt. Bob Lutz říká: „Nebylo by skvělé, kdyby někdo postavil pick-up, který by jezdil jako Volt?“ A tak se zrodil koncept X-Truck. Tým jeho firmy Via Motors si vzal za základ pick-up Chevrolet Silverado modelový rok 2013. Ten ale prošel zcela zásadní proměnou zevnitř i navenek. Zvnějšku byl Lutzem přepracován, aby vypadal skromněji a svalnatěji a přitom nabízí spotřebu jako Toyota Prius aniž by uživatele šidil na tom, co Američané od aut vyžadují.

Především je tento pick-up nyní vybaven hybridní pohonnou jednotkou s možností dobíjení.

Via Motors uvádí, že vůz má při typické každodenní jízdě spotřebu 2,35 l/100 km (oficiální hodnoty spotřeby podle EPA ale nebyly zveřejněny).

Změny vzhledu zahrnují rozšíření blatníků, speciální kola a řadu doplňků vyráběných na zakázku. Vůz se také zvýšil o 127 mm. V interiéru vestavěný iPad komunikuje nejen s řidičem, ale také se servisním oddělením při řešení problémů.

Standardní pohonná jednotka vozů Via zahrnuje elektromotor o výkonu 295 kW (402 k). X-Truck má dva takové motory. Sadu kapalinou chlazených lithio-ionových akumulátorů o kapacitě 24 kWh doplňuje (jakou Voltu) generátor poháněný zážehovým motorem. V případě X-Truck to ale je V8 5,3 l od GM. Původně plánovaný V6 byl vyřazen kvůli dostupnosti a částečně proto, že V8 je pro tento účel účinnější.

Dojezd vozu Via jen na akumulátor je kolem 56 km. Poté, co je akumulátor nabitý již jen na 20 %, zapne se generátor aby nabíjel akumulátor. Jakmile se akumulátor nabije na 25 %, generátor se vypne. „Vy to zjistíte pouze při sledování iPadu,“ říká servisní a provozní manažer George Prokos.

Firma Via dodává své vozy firmám Pacific Gas & Electric a Verizon. Prokos uvedl, že vozidla představená v Detroitu (šlo ještě o Presidential SUV a VTrux van) ukáží nový spotřebitelský směr, neboť modely X-Truck a Presidential (což je přeměněný Suburban) by se jednou mohly prodávat běžným zákazníkům, kteří požadují velký dobíjecí hybrid (PHEV). Via Motors na tomto poli s PG&E spolupracuje už od roku 2008. Dodává jí vozy vybavené i zdrojem elektrické energie 110 V nebo 230 V.

Bob Lutz k tomu říká: “Pokud je mi známo, tak nikdo další nemá dobíjecí hybridní pick-up s pohonem všech kol. Naší myšlenkou je poskytnou zákazníkovi něco trochu jiného než ostatní vozidla s prodlouženým dojezdem.”

Jiným Lutzovým snem je velký luxusní automobil. Pokoušel se o jeho stavbu v rámci neúspěšného projektu Cunnigham C7. Nyní představil VL Automotive Destino, jímž vyrazil dech i těm,kteří jej dobře znají. Lutze napadlo, že Fisker Karma není špatné auto - až na elektrický pohon. Proto jako pohonnou jednotku tohoto původně bezemisního vozu zvolil motor LS9 V8 ze Chevroletu Corvette ZR1. S přeplňováním má 470 kW (638 k)! Hmotnost ušetřil tím, že nyní už zbytečné lithio-ionové akumulátory prodal zpět Fiskerovi.

Zatím si VL Automotive pořídila od Fiskera jen osm vozů, ale prý už má 20 objednávek. Lutz věří, že toto je auto, které má šanci získat si příznivce: "Slyšel jsem od mnoha lidí, že milují Fisker Karma, ale nekoupí si jej, protože se jim nelíbí elektrický pohon kombinovaný se čtyřválcovým motorem. Když se nad tím zamyslíte nad vozem této kategorie, tak tady máte vůz této kategorie, ultraluxusní, nizoučký, supersportovní čtyřdveřový sedan s nádherným designem. Sotva 10 % možných zákazníků jej chce s elektrickým pohonem a čtyřválcem."

Pro uspokojení oněch 90 % příznivců Fiskeru Karma firma VL Automotive z Auburn Hills v Michiganu nakoupila tyto vozy, vymontovala z nich akumulátory. Podle Lutze koncept vozu po odstranění akumulátorů ideálně vyhovuje pro zastavění kompletní pohonnou jednotkou z Corvetty včetně koncových převodů a zůstal i dostatečný prostor pro zastavění nádrže paliva. Přestavby dalších vozů by měly být už snazší, protože Lutz vyjednal dodávky samotných šasi přímo od výrobce vozů Karma, jímž je firma Valmet ve Finsku.

Fisker už několik měsíců nové vozy Karma nevyrábí. Jeho výrobce akumulátorů A123 totiž zbankrotoval a řeší se jeho prodej čínské společnosti Wanxiang. "Fisker má vlastně obrovské štěstí, že mu umožníme výrobu i v době, kdy jeho dodavatel akumulátorů zastavil výrobu." Šéf komunikace Fiskeru Roger Ormisher ale popírá, nicméně v Detroitu neskrýval potěšení, že kvality designu vozu Karma došly uznání i v této krajně neobvyklé podobě.