name | autoweek.cz

Bosch má řešení pro vznětové motory

Bosch má řešení pro vznětové motory

26.04.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ulicemi Stuttgartu jsme jezdili s autem poháněným vznětovým motorem. Zařízení na voze nám měřilo emise NOx. Výsledek byl neuvěřitelných 14 mg/km, zatímco emisní standard Euro 6d povoluje 168 mg NOx/km! Bosch nabízí cenově dostupné řešení problémů vznětových motorů!
Společnost Bosch v předvečer výroční tiskové konference představila průlomovou technologii pro vznětové motory. Zcela řeší problémy s emisemi oxidů dusíku a přitom si uchovává přednost vysoké účinnosti, tedy nízké spotřeby a emisí CO2. Nejpozoruhodnější na této technologii je skutečnost, že nevyžaduje žádné dodatečné zařízení a vše potřebné je už nyní dostupné. Vývojáři společnosti Bosch těchto výsledků dosáhli zdokonalením stávající techniky, takže zvýšení výrobních nákladů proti současným vznětovým motorům je v řádu desítek eur! Zákazníkům (automobilkám) je vše k dispozici.
 
Nová budoucnost pro diesel
„Bosch má pro vznětové motory dobrou zprávu: Diesel má budoucnost. S konečnou platností chceme ukončit veškeré diskuse o konci vznětových motorů,“ uvedl předseda představenstva společnosti Bosch Volkmar Denner. „Musíme znovu začít budovat ztracenou důvěru zákazníků a politiků v diesely,“ dodal. To samozřejmě nebude snadné, protože dnes už je jednoznačně ppoptávka zákazníků dirigována politickými požadavky a nikoliv na základě ekonomické ani technické výhodnosti.
 
Denner proto požaduje, aby se emise CO2 a spotřeba vozidel v budoucnosti již nezjišťovaly v laboratořích, ale v reálných dopravních situacích za provozu. Transparentní celková bilance CO2 by se neměla měřit jen přímou produkcí škodlivin u automobilů, ale do bilance se musí zahrnout také emise z výroby paliv a elektrické energie. Řidičům elektromobilů by rozsáhlejší studie uhlíkové stopy poskytla realističtější obrázek elektromobility vzhledem k účinku na klima. Kompaktní elektromobil při mixu zdrojů elektrické energie v Německu totiž ve skutečnosti působí emise okolo 80 g CO2/km. Nejde při tom o rozhodování mezi spalovacím motorem a elektromobilitou, ale o transparentnost při posuzování ekologičnosti a vlivu na životní prostředí pro všechny systémy pohonu.
 
Opravdu čistý diesel realitou
Od roku 2017 požaduje evropská legislativa, aby nové modely osobních automobilů, testované v souladu s RDE tvořených mixem jízd po městě, mimo město a jízd po dálnici, vykazovaly emise NOx maximálně 168 mg/km, od roku 2020 maximálně 120 mg/km.
 
Na městském okruhu v centru Stuttgartu kolem nejkritičtějšího místa z hlediska emisí škodlivin v celém Německu, kterým je tzv. Neckartor jsme po jízdě v běžném odpoledním provozu ulicemi plnými aut, dosáhli výsledek, který je k nevíře: mezi 14 a 22 mg NOx/km. Přitom na Volkswagenu Golf, poháněném experimentálním motorem od Bosche nebylo nic mimořádného a nevyžadoval nic zvláštního ani co se týče stylu jízdy. Novináři se nemuseli nikterak omezovat. Hluboko pod limitem skončila i extrémně agresivní jízda. Průměrná hodnota ze všech novinářských jízd byla 23 g NOx/km při nejlepším výsledku 13 mg NOx/km! Výsledky měření techniků Bosch prokazují, že na výsledné emise NOx nemají vliv ani klimatické podmínky, včetně jízd za teplot pod bodem mrazu.
 
Kombinace různých řešení
V minulosti nebyly k dispozici měřicí zařízení umožňující sledování emisí přímo za jízdy (PEMS). Ta jsou dostupná teprve v posledních čtyřech letech. S jejich využitím bylo možné hledat zcela nové cesty. Díky tomu se v loňském roce podařilo najít nová průlomová řešení. Výše uvedené hodnoty bylo možné dosáhnout díky kombinaci pokročilé technologie vstřikování, nově vyvinutého systému sání a inteligentního teplotního managementu.
 
Avšak ani s tímto technologickým pokrokem není vývoj dieselových motorů u konce. Řešení totiž nezahrnuje proměnlivé časování vstřiku paliva ani úpravy turbodmychadla. Bosch by navíc chtěl dosažené pokroky dál podpořit umělou inteligencí. Tím se Bosch dostává blíže k dalšímu důležitému cíli: vývoji spalovacího motoru, který s výjimkou CO2 okolní vzduch prakticky nezatěžuje.
 
V čem je háček?
Má tedy nové řešení společnosti Bosch nějaký háček? Nejde o zařízení, které se připojí ke stávajícímu motoru, ale o komplex řešení vyžadující zásadní změny v konstrukci motoru. Bosch není a nechce být výrobcem motorů a zájem automobilek je už dnes velký.
 
Jenže než se nový koncept vznětových motorů dostane do výroby, bude to trvat několik let, během nichž bude třeba přesvědčovat politiky, že zákaz vznětových motorů je nesmysl. Použití vznětových motorů je pro budoucnost velmi důležité. V důsledku tažení proti dieselům, provázeném ztrátou důvěry zákazníků, poklesl výrazně podíl vznětových motorů u nově dodávaných osobních automobilů a výsledkem je poprvé po deseti letech růst emisí CO2 u nových aut! Doufejme, že političtí diletanti nezakáží vznětové motory dřív, než prokáží své skutečné možnosti při zajišťování čisté mobility!
 
S přesnějším popisem celého systému se k nízkoemisnímu předváděcímu motoru společnosti Bosch brzy vrátíme.