bosch nachází nové cesty mobility | Aktuality | autoweek.cz

Bosch nachází nové cesty mobility

Bosch nachází nové cesty mobility

26.04.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Společnost Bosch dosáhla v roce 2017 rekordní obchodní výsledky: prodej dosáhl až 78,1 miliardy eur a provozní zisk před zdaněním 5,3 miliardy eur.
„Naše společnost je jedinečná pokud jde o kombinaci komplexních odborných znalostí o konektivitě a širokého průmyslového a produktového know-how. Díky tomu je Bosch Group v unikátní prodejní pozici. Chceme udržovat mobilitu lidí a současně přitom zvyšovat kvalitu ovzduší,“ řekl předseda představenstva společnosti Bosch Volkmar Denner při výroční tiskové konference v Renningenu.
 
Aby se přeprava s nulovými emisemi stala skutečností, investuje společnost ohromné prostředky, a to jak do zajištění úspěchu elektromobility na trhu, tak i do zdokonalování spalovacího motoru.
 
Rok 2017 v přehledu
Rok 2017 byl pro Bosch mimořádně dobrý. Společnost dosáhla prodej ve výši 78,1 miliardy eur. To představuje nárůst o 6,8 % resp. o 8,4 % po zohlednění vlivu směnných kurzů. K těmto pozitivním výsledkům přispěly všechny obchodní oblasti. Provozní zisk před zdaněním a úroky dosáhl v roce 2017 5,3 miliardy eur, což je v porovnání s rokem 2016 zlepšení o 17 %. Provozní marže dosáhla 6,8 %, což je o 0,6 % víc, než v roce 2016. Výdaje na výzkum a vývoj v roce 2017 dosáhly 7,3 miliardy eur, tedy 9,3 % z prodeje s mírným s nížením proti 9,5 % v roce 2016 (ale při 6,9 miliardy eur).
 
„Jak prodej, tak zisk jsou nejvyšší v historii naší společnosti. Provozní zisk navíc rostl ve větší míře než prodej,“ uvedl finanční ředitel a místopředseda představenstva společnosti Bosch prof. Stefan Asenkerschbaumer.
 
Po dosažení rekordních výsledků v roce 2017 a ve světle ekonomických a geopolitických rizik Bosch Group očekává, že v roce 2018 navýší prodej o 2 až 3 %.
 
Dosud nevídané emise NOx
Společnost Bosch nyní dosáhla průlomu v technologii vznětových motorů. Její vývojáři úspěšně snížili emise NOx na jednu desetinu zákonem stanoveného limitu. Zkušební vozidla vybavená vylepšenou technologií nevypouštějí v průměru více než 13 mg NOx/km, tedy mnohem méně než 120 mg NOx/km, které budou povoleny po roce 2020. „Diesel má budoucnost. Zůstane nedílnou součástí řešení mobility zítřka,“ uvedl předseda představenstva společnosti Bosch Volkmar Denner.
 
Vrcholná disciplína IoT: multidoménové ekosystémy
Žádná jiná společnost nenabízí tolik řešení konektivity v reálném světě jako Bosch. Kromě chytré mobility mezi ně patří například propojená výroba (Industry 4.0), chytré město a chytré domácnosti. Doposud společnost Bosch prakticky realizovala 170 vlastních projektů IoT. V roce 2017 společnost prodala 38 milionů výrobků s podporou připojení k internetu, o 40 % více než v roce 2016. Bosch odhalil významný potenciál v multidoménových ekosystémech, které propojují různá odvětví, jako například Logistika 4.0.
 
Elektromobilita
V roce 2017 Bosch získal 20 kontraktů na výrobu elektrických pohonných systémů v celkové hodnotě 4 miliardy eur. Od roku 2020 Bosch očekává nástup trhu s elektrickými vozidly a dal si za cíl stát se na tomto trhu vedoucím hráčem. To už platí pro Čínu, kde Bosch spolupracuje se start-upem z USA Nikola Motor a s největším světovým výrobcem motorů pro užitková vozidla, čínskou firmou Weichai Power, s cílem podpořit používání palivových článků v užitkových vozidlech.
 
Kromě podnikání v oblasti komponent vidí firma Bosch budoucnost také ve službách založených na internetovém propojení, jako je například system!e, který zlepšuje životaschopnost elektrické jízdy.
 
Automatizované řízení
Bosch také výrazně pokročil v přechodu na automatizovanou jízdu. Již v roce 2019 očekává v oblasti asistenčních systémů pro řidiče dosažení prodeje ve výši dvou miliard eur. Například u prodeje radarových a video senzorů Bosch se očekává nárůst o 40 %.
 
„Více automatizace znamená větší technickou složitost. V budoucnu už našim zákazníkům nebudou stačit jen samotné komponenty, ale budou potřebovat řešení typu „vše v jednom“. To je další oblast, ve které jsou naše systémové odborné znalosti výhodou,“ uvedl Denner. Na řešeních automatizované jízdy pracuje ve firmě Bosch v současné době asi 4000 inženýrů, což je o 1000 více než před rokem.
 
Vstup do podnikání v oblasti sdílené jízdy
Propojená mobilita je dalším trhem, kde Bosch očekává významné obchodní aktivity. Podle předpokladů dosáhne celosvětově do roku 2022 hodnota tohoto trhu 140 miliard eur. Do roku 2025 bude na silnicích po celém světě propojeno více než 450 milionů vozidel.
 
Bosch vstoupil do podnikání v oblasti sdílené jízdy prostřednictvím akvizice americké start-upové společnosti Splitting Fares (SPLT). Start-up SPLT a více než 20 dalších poskytovatelů služeb mobility bylo spojeno v nové divizi Connected Mobility Solutions. Ta zahrnuje i službu sdílení e-skútrů COUP, která brzy rozšíří svou obchodní činnost i do Madridu ve Španělsku.
 
Kodex vývoje produktů: etika technologického vývoje
Volkmar Denner, který je ve vedení společnosti Bosch odpovědný také za výzkum a včasný vývoj, představil široké veřejnosti také Kodex vývoje produktů. V něm firma formulovala mantinely pro vývoj produktů Bosch. Zaprvé je striktně zakázáno zapojení funkcí, které automaticky rozpoznají testovací cykly. Zadruhé se produkty Bosch nesmí optimalizovat pro testové situace. Zatřetí produkty Bosch mají při běžném, denním využití co možná nejlépe chránit lidský život a být šetrné k životnímu prostředí a ke zdrojům. Ve sporném případě jsou hodnoty Bosch nadřazené přání zákazníka. Bosch se tak například v Evropě již od poloviny roku 2017 nepodílí na zákaznických projektech pro zážehové motory, u kterých není naplánovaný filtr pevných částic.