name | autoweek.cz

Chlapská auta žijí - se značkou Dodge SRT

Chlapská auta žijí - se značkou Dodge SRT

11.07.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Přestože se italsko-americká společnost Fiat Chrysler už brzy spojí s francouzskou skupinou PSA a v Evropě hledá cestu k intenzivní elektrifikaci své produkce, dokáže stále ještě být i plnokrevným Američanem - jakmile se značce Dodge trochu uvolní otěže aby po svém oslavila Den nezávislosti.
Dodge i nadále sází na základní principy, které kdysi dělaly z amerických automobilů unikátní vozidla vybavená mnohem větším výkonem, než ve skutečnosti bylo potřeba. Dodge tak dává světu najevo, že jeho priority se nezměnily a Den nezávislosti slaví po svém - po americku. Při pohledu do amerických ulic se ale nelze zbavit obav, že toto je definitivně poslední ukázka amerického životního stylu, než globální tažení proti emisím CO2 monstra s motory V8 zažene do ilegality...
 
Letos ještě Dodge v divizi SRT připravilo trojici vozidel, která jsou těmi nejlepšími ale i nejšílenějšími, která z této líhně vzešla a jsou zcela nepodobná tomu, co dnes vidíme ve světě posedlém hybridizací.
 
Dodge Challenger SRT Super Stock ročníku 2020 používá stejný přeplňovaný motor V8 6,2 l jako Challenger SRT Hellcat Redeye, ovšem zde disponující 10 k navíc, tedy celkem 807 k (595 kW). Díky tomu toto více než dvoutunové kupé zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,25 s.
 
Super Stock přichází s adaptivními tlumiči Bilstein, novým spoilerem, zesíleným podvozkem a vyladěným diferenciálem s omezenou svorností. V kombinaci s pneumatikami 315/40R18 Nitto NT05R zrychluje lépe než Redeye s menšími oblaky spálené gumy za cenu nižší maximální rychlosti - 270 km/h. Výroba vozu s cenou od 80 000 USD (1,9 milionu Kč) je limitovaná na 2000 kusů.
 
Dodge vynaložil nemalé úsilí aby se Charger ve variantě SRT Hellcat stal nejrychlejším sériově vyráběným sedanem na světě. Proto by vás asi nenapadlo, že by potřeboval ještě trochu přidat na výkonu. V divizi SRT ovšem měli jiný názor. Dodge Charger SRT Hellcat Redeye opět posouvá hranice toho, co lze nabídnout u původně rodinného sedanu. Pro přeplňovaný motor V8 6,2 l přidali dalších 80 k na výkon 797 k (585 kW) a 77 N.m na točivý moment 960 N.m.
 
Posunutím červené čáry na otáčkoměru na hodnotu 6500/min a zvýšením pracovních tlaků se spustila řetězová reakce potřeby nových odolnějších dílů. Konstruktéři také museli přidat druhé palivové čerpadlo, pozměnit ventilové rozvody a olejové hospodářství. Také si museli poradit s většími nároky na chlazení.
 
S koly 20“ × 11“ obutých do pneumatik 305/35 Pirelli s poněkud menší přilnavostí než u Challengeru SRT Super Stock, Redeye zrychlí z 0 na 100 km/h za něco více než 3 s a dosáhne 327 km/h. Výroba má začít v Bramptonu v Ontariu letos na podzim, přičemž dodávky budou zahájeny počátkem roku 2021.
 
K nejagresivnějším verzím kupé a sedanu SRT přidává i SUV Dodge Durango SRT Hellcat s řadou prvků pro oživení vzhledu a rozsáhlými vylepšeními interiéru. Velká pozornost přitom byla věnována také aerodynamice.  
 
Přeplňovaný motor V8 6,2 l s výkonem 710 k (520 kW) a točivým momentem 875 N.m pohání všechna kola přes osmistupňovou automatickou převodovku Torqueflite 8HP95 (jako Jeep Trackhawk). Slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 s a na SUV solidní rychlost 290 km/h. Přitom Durango SRT Hellcat zvládá i tažení přívěsu o hmotnosti 4 t!
 
Stejně jako na Charger SRT Hellcat Redeye začne Dodge objednávky na Durango SRT Hellcat přijímat od podzimu a do showroomů toto SUV dorazí na začátku roku 2021. Pokud máte zájem, měli byste jednat rychle, protože Durango SRT Hellcat se může vyrábět pouze jeden rok. Pak už s motorem V8 nedokáže splnit ani americké emisní limity, takže se stane technicky nezákonným.