name | autoweek.cz

Citroën C5 Aircross přijede koncem roku 2018

Citroën C5 Aircross přijede koncem roku 2018

28.12.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Letošní klíčovou novinkou Citroënu bylo malé SUV C3 Aircross, vítěz ankety AutoBest 2018 - Nejlepší koupě auta. Pro rok 2018 Citroën připravuje několik novinek. Koncem roku to bude kompaktní SUV Citroën C5 Aircross, které se už letos představilo na čínském trhu.
Citroën na jaře 2017 na šanghajském autosalonu představil velké SUV nové generace C5 Aircross inspirované konceptem Aircross, jenž byl v Šanghaji představen v roce 2015.
 
Rozšíření nové modelové řady
C5 Aircross je dalším klíčovým modelem v realizaci produktové strategie značky Citroën a součástí modelové ofenzivy zahrnující novou generaci C3, C3 Aircross a modernizaci C4 Cactus. Citroën C5 Aircross byl na čínský trh uveden v září 2017 a od té doby na něj přišlo přes 20 000 objednávek. Jeho příchod do Evropy je naplánován na druhé pololetí roku 2018. U modelu C3 Aircross tomu bylo naopak - byl v Evropě uveden v roce 2017 a do Číny přijde až v příštím roce.
 
C5 Aircross má výraznou identitu s full LED hlavními světlomety na výrazné masce chladiče. Robustní tvar zdůrazňují výrazné grafické prvky zvyšující funkčnost vozu - ochranné lišty podběhů kol a spodní linie karoserie, které podtrhuje grafické barevné ztvárnění prvků Airbump. Lze ale očekávat, že v evropské podobě se bude tento vůz poněkud lišit, protože Číňané si víc potrpí na nejrůznější ozdoby.
 
Citroën C5 Aircross využívá platformu EMP2 jako Peugeot 3008. Jeho délka 450 cm a rozvor náprav 273 cm zajišťují potřebný prostor i na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor má objem 482 l.
 
Důraz na komfort
C5 Aircross je vybaven dobře čitelným 12,3ʺ digitálním sdruženým přístrojem TFT a dotykovým kapacitním HD displejem 8ʺ. Přední sedadla mohou být kromě vyhřívání vybavena i vícebodovou masážní funkcí fungující za pomoci osmi vzduchových kapes rozmístěných v opěradle. Řidič i spolujezdec mají nezávisle na sobě možnost zvolit si jeden z pěti programů. Cestující vzadu mají pohodlná sedadla, jejichž opěradla jdou sklopit do úhlu 27°.
 
C5 Aircross je důležitým krokem v programu Citroën Advanced Comfort. Ve světové premiéře u něj bylo použito pérování s tlumiči s hydraulickými dorazy Progressive Hydraulic Cushions, které přináší jedinečný kontakt s vozovkou, lepší kvalitu odfiltrování nerovností a nevídaný komfort jízdy, typický pro vozy značky Citroën. V Evropě se ale tento systém objeví ještě před příchodem C5 Aircross v modernizovaném C4 Cactus.
 
Podpůrné prvky řízení využívají špičkové technologie: Active Safety Brake, systém sledování mrtvého úhlu, adaptivní tempomat s funkcí Stop. C5 Aircross je vybaven i systémem Grip Control, který se používá společně s pneumatikami Mud & Snow 19ʺ. Grip Control usnadňuje jízdu v obtížném terénu s využitím inteligentní posílené pohyblivosti v režimu Terén. Jde o vylepšený protiprokluzový systém zabudovaný do počítače ESP. Řídí záběr předních kol na základě řidičem volených pěti uživatelských režimů: Standard, Písek, Terén, Sníh a ESP Off. Citroën C5 Aircross se s funkcemi Grip Control a kontroly jízdy ze svahu HADC (Hill Assist Descent Control) může vydat i na nezpevněné cesty aniž by potřeboval pohon všech kol.
 
První Plug-In Hybrid od Citroënu
Pohonné jednotky nabízené pro C5 Aircross v Evropě budou zcela jiné od nabídky v Číně. Z velké části budou ve shodě s nabídkou Peugeotu 3008.
 
Půjde také o první vůz značky Citroën se systémem pohonu Plug-In Hybrid PHEV e-AWD, díky němuž nabídne dynamické výkony. Sestává ze zážehového motoru o 150 kW (200 k) a dva elektrické motory (jeden vepředu, druhý vzadu). Systém dokáže vyvinout celkový výkon 220 kW (300 k), takže C5 Aircross v této verzi bude nejvýkonnější sériově vyráběným vozem v historii značky Citroën. V nabídce bude mít čtyři režimy: 100 % elektrický (dojezd 60 km), hybridní pro dlouhé cesty bez nabíjení, kombinovaný a 4×4. Tato inovativní technologie umožní dobíjet akumulátor při zpomalení nebo při jízdě prostřednictvím spalovacího motoru.
 
Progressive Hydraulic Cushions
Nové pérování se systémem Progressive Hydraulic Cushions znamená důmyslnou inovaci typickou pro Citroën. V rámci jeho vývoje bylo podáno 20 patentů. Princip jeho fungování je jednoduchý. Zatímco klasické odpružení tvoří tlumič, pružina a mechanický doraz, zde se přidávají dva hydraulické dorazy - jeden pro rozpínání a jeden pro stlačení.
 
Pérování tak pracuje ve dvou fázích podle potřeb zatížení:
- V případě mírného stlačení a rozpínání řídí pružina a tlumič společně vertikální pohyby bez toho, že by se musely zapojit i hydraulické dorazy. Přítomnost těchto dorazů však umožnila nabízet větší volnost zdvihu, což vytváří pocit, že auto nad nerovnostmi vozovky doslova letí.
- V případě většího stlačení a rozpínání se k pružině a tlumiči přidává i hydraulický doraz rozpínání nebo stlačení, který postupně pohyb zpomaluje, takže na konci zdvihu nedojde k prudkému zastavení. Na rozdíl od klasického mechanického dorazu, který absorbuje energii, ale část jí vrátí zpět, hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptýlí. Díky tomu nedojde k odrazu.
Díky tomuto technickému inovativnímu řešení a platformě EMP2, která je již proslulá svým komfortem a pohodlím, poskytuje vůz C5 Aircross vynikající komfort.