name | autoweek.cz

GE dává Nissanu energii ve válce zásuvek

GE dává Nissanu energii ve válce zásuvek

07.05.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na Světovém kongresu SAE v Detroitu přišla rázná odpověď na úsilí osmi automobilek prosadit vlastní systém dobíjení na úkor převládajících japonských konkurentů. Na straně Nissanu je General Electric s novou dobíjecí stanicí WattStation.

Automobilka Nissan a společnost General Electric společně využily Světový kongres Společnosti automobilových inženýrů SAE v Detroitu aby předvedly nové možnosti dobíjení elektromobilů a jejich zapojení do chytrých sítí (smart grid).

Spojujícím prvkem jsou nové dobíjecí stanice pro elektromobily GE WattStation a WattStation Connect. Ty kromě pohodlného dobíjení elektromobilů současně uživateli poskytnou větší kontrolu nejen nad tímto procesem, ale i nad řízením odběru elektrické energie ve svém domě. Jednou z nových možných aplikací tohoto systému je využití akumulátoru vozidla k napájení domácí sítě v době zvýšeného odběru či při výpadku veřejné sítě elektrické energie. Koncept WattStation umožňuje i využití jako veřejně dostupné dobíjecí stanice, v hotelích, nemocnicích nebo kancelářských budovách. Prostřednictvím mobilních sítí 3G, Wi-Fi nebo Ethernetu jsou možné různé formy platby.

Stanice díky spojení přes GPS dokáže v případě potřeby řidiče nasměrovat k nejbližšímu místu poskytujícímu možnost rychlého dobití akumulátoru, přičemž lze využít nejen navigační systém, ale i chytrý mobilní telefon, vestavěné připojení k internetu, app nebo Android.

Stanice navržená průmyslovým designérem Yvesem Beharem svou kombinací mnoha funkcí představuje současný technický vrchol dobíjení elektromobilů i možnosti jejich víceúčelového zapojení do elektrické sítě.

K rozvoji sítě stanic GE WattStation by měla dopomoci spolupráce s půjčovnou Hertz, která by měla tyto stanice začít používat, protože jejich software jí usnadní její činnost.

Nissan na kongresu SAE současně prezentoval výhody, které pro rychlé dobíjení elektromobilů přináší systém CHAdeMO. Nissan uvádí, že v březnu 2010, kdy byla asociace CHAdeMO vytvořena, bylo jen šest dodavatelů rychlodobíjecích stanic, přičemž se jednalo výhradně o japonské firmy. V březnu 2012 už bylo po světě 33 výrobců využívajících tento systém a ve světě je v provozu 1071 stanic se stejnosměrným dobíjením CHAdeMO.

General Electric a Nissan tedy prezentují velmi solidní základy stojící proti nové iniciativě, o níž jsme psali včera. Na symposiu EVS26 v Los Angeles v tomto týdnu osm automobilek představí zcela odlišný universální systém, který chtějí prosadit jako celosvětový standard. Za tímto systémem sice stojí největší severoamerické a německé automobilky. Jenže ty teprve připravují své elektromobily do výroby. Automobilky, které už elektromobily prodávají, vesměs používají systém CHAdeMO (Nissan s Renaultem, Mitsubishi s Citroenem a Peugeotem, Toyota a další). Ten navíc má i v Evropě podporu největších dodavatelů elektrické energie. Válka zásuvek tedy bude ještě zajímavá - bohužel ku škodě zákazníků i rozvoje elektromobility jako takové.