name | autoweek.cz

Honda Civic - desátá generace bestselleru

Honda Civic - desátá generace bestselleru

02.10.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Desátá generace Hondy Civic posiluje globální postavení značky, ale především chce přinést posílení na evropských trzích. Novinka přináší mnoho nového. Kromě samozřejmého využití nemodernějších technických vymožeností vše začalo novým přístupem k vývoji a novinky následují i ve výrobě.
První Civic byl představen v roce 1972 a od té doby se prodalo více než 20 milionů vozů devíti generací. Civic je nejprodávanějším modelem značky Honda v Evropě, i když jen s minimálním odstupem - v 1. pololetí 2017 se jej dodalo 20 558 kusů, zatímco modelů Jazz 19 583 kusů, CR-V 18 651 kusů a HR-V 16 567 kusů. Jedná se o klíčový model z celosvětového pohledu. Prodává se ve 170 zemích a v letech 2013 až 2015 vykazoval průměrný celosvětový prodej 620 000 kusů ročně.
 
Koncentrace vývoje i výroby
Devátá generace Civicu měla speciální vývojový program a samostatný tým vývojářů pro každý region. To se nyní zcela změnilo. Všechna vývojová střediska spojila své síly dohromady a vznikl jediný model pro celý svět. Do práce se zapojila plná třetina všech vývojových kapacit automobilky. Nová generace díky tomu absolvovala nejdelší a nejnáročnější vývojový program, jaký doposud automobilka Honda věnovala jednomu modelu.
 
Základ vývoje probíhal v Evropě, protože cílem je, aby nový Civic byl i zde konkurenceschopný. Novinkou bylo i to, že vývoj od počátku probíhal s vědomím toho, že bude odvozena také sportovní verze Type R. To samozřejmě mělo pozitivní dopad i na vlastnosti základní verze.
 
K zásadní změně došlo po stránce organizace výroby. Předchozí generace se vyráběla v celkem devíti továrnách na čtyřech kontinentech. Nově je pro hatchback využíván jen jediný výrobní závod v anglickém Swindonu, odkud se hatchbacky vyvážejí do celého světa. Ve Swindonu se vyrábí také sportovní verze Type R, která se bude poprvé vyvážet i do USA. Sedany se vyrábějí v Turecku, odkud se vozí i do Evropy. Kombi Civic Tourer bylo staženo z nabídky, ale vyrábí se také dvoudveřové kupé, které ovšem není určeno pro evropské trhy.
 
Jeden z největších kompaktů
Civic se prodloužil o 130 mm na 4518 mm (rozvor narostl o 30 mm na 2697 mm), takže se stal jedním z největších v segmentu kompaktních vozů. Čtyřdveřový sportovně laděný sedan má délku dokonce 4630 mm, takže je určen pro zájemce o větší vozy, včetně dřívějších kupujících modelu Accord. Accord sice patří mezi nejprodávanější vozy v USA, ale v Evropě už se neprodává, protože většinu vozů střední a vyšší střední třídy kupuje firemní klientela a u té nemá Honda moc šancí.
 
Pětidveřový Civic přináší výrazné zlepšení jízdní dynamiky, ale také účinnosti ve využívání pohonných hmot, bezpečnosti a kvality interiéru. Zlepšila se i praktičnost, a to nejen zvětšení objemu zavazadlového prostoru na 478 l, ale především jeho lepší využitelností zvětšení vstupního otvoru.
 
Nová platforma a tuhá nosná struktura
Civic vychází ze zcela nové platformy s nosnou strukturou, která je nejen lehčí, ale má i podstatně větší tuhost v krutu (o 52 %). Bylo toho dosaženo jak rozsáhlejším použitím vysokopevnostních ocelí, tak také mnohem efektivnějším rozmístěním svařovacích bodů a využitím nové technologie sestavování dílů. Výsledkem je snížení vibrací a hluku pronikajících do interiéru.
 
Podvozek má vpředu vzpěry typu McPherson a vzadu víceprvkovou nápravu. Zajímavostí je posilové řízení s proměnlivou charakteristikou a oddělenou funkcí posilování a vracení volantu, což se příznivě projevuje na odezvě a pocitu větší kontroly nad vozem. Vyšší úrovně výbavy a verze Type R jsou vybaveny adaptivními tlumiči, které mají dvě nastavení - normální a dynamické.
 
Nové motory
Civic je první model Hondy vybavený novou řadou zmenšených přeplňovaných zážehových motorů - zcela nově vyvinutým tříválcem 1,0 VTEC turbo/129 k (95 kW) a novým výkonným čtyřválcem 1,5 VTEC turbo/182 k (134 kW). Ty doplňuje 1,6 l turbodiesel i-DTEC/88 kW (120 k). Pro Type R je navíc připraven zážehový 2,0 VTEC Turbo/235 kW (320 k).
 
Zážehové motory jsou vybaveny přímým vstřikováním, kompaktním jednospirálovým turbodmychadlem s nízkou setrvačností, elektronickou klapkou rozvodu výfukových plynů, technologií inteligentního proměnlivého časování a zdvihu ventilů Honda i-VTEC (Intelligent-Variable Timing and Lift Electronic Control) a řízením duálního variabilního časování (Dual-VTC). Při vývoji motoru 1,5 VTEC turbo nebylo důležité dosažení co největšího výkonu, ale jeho rychlá reakce, omezení klepání a snížení teplot pro zvýšení účinnosti.
 
Nová podoba
Pro desátou generaci byl zachován charakteristický dynamický design. Přitom je patrná snaha zlepšit výhled z vozu, což byl častý terč kritiky. To se sice podařilo, nicméně zejména výhled směrem dozadu je stále problematický.
 
Interiér se proměnil, protože Honda u nové generace opustila jeden z charakteristických konstrukčních prvků - umístění nádrže pod předními sedadly. Nádrž se vrátila na tradiční místo dozadu, což umožnilo lepší využití obestavěného prostoru pro cestující na zadních sedadlech. Rovněž uspořádání středové konzole je standardní, takže umožňuje přehledné uspořádání ovládacích prvků.
 
Informační systém Honda Connect 2 je vybaven 7“ dotykovým displejem. Civic poprvé nabízí plnou integraci chytrého telefonu prostřednictvím aplikací Apple CarPlay i AndroidAuto.
 
Honda Sensing je systém technologií rozšířené bezpečnosti a podpory řidiče, který je k dispozici standardně pro celou modelovou řadu. Využívá kombinaci informací z radaru, z kamery a navíc z celé řady moderních snímačů a varuje řidiče a pomáhá mu v potenciálně nebezpečných situacích.
 
Type R s účinnou aerodynamikou
Nová generace sportovní verze Civic Type R má agresivní vzhled s mnoha aerodynamickými prvky. Ty zde nejsou pro zatraktivnění vzhledu, ale každý má velký význam z hlediska aerodynamiky. Jejich účel je dvojí - zabraňovat vzniku turbulencí kolem vozu a zvětšení přítlaku. Proto jsou například na konci střechy generátory vírů a na zádi velké přítlačné křídlo. Důležitou roli má i difuzor na zádi zvyšující přítlak. Výsledek je unikátní, protože na karoserii nepůsobí žádné vznosné síly a naopak generuje přítlak.