name | autoweek.cz

Inteligentní elektromobil Byton

Inteligentní elektromobil Byton

04.01.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na blížícím se veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas se mimo mnoha dalších představí také inteligentní elektromobil Byton. Ten by se měl dostat do prodeje v USA i v Evropě do roku 2020.
Byton je pozoruhodný mezinárodní projekt s kořeny současně v Německu a v Číně s mnoha vazbami na vozidla s elektrickým pohonem BMW i3 a i8. Za projektem stojí mnoho zajímavých osobností. Cílem nově vytvořené společnosti je proměnit automobil v další z chytrých zařízení v maximální míře využívající v mobilitě nejnovější technologie. Odtud byl odvozen i název firmy - ze zkratky Bytes on Wheels.
 
Čínsko-německé kořeny
Značka Byton vzešla z projektu společnosti Future Mobility Corporation (FMC), založené v roce 2016 s podporou municipality Nanjing. Společnost založil Carsten Breitfeld, který během svého 20letého působení u BMW mj. vedl také program vývoje revolučního plug-in hybridního vozu i8. Jeho společníkem je Daniel Kirchert, který řídil výrobu vozů BMW v Číně ve spolupráci s automobilkou Brilliance, odkud posléze přešel do společnosti Dongfeng a vedl v ní výrobu vozů Infiniti v Číně. Kirchert už 20 let žije v Číně, kde vystudoval universitu v Nanjingu.
 
Ústředí firmy, vývojové centrum a budovaný výrobní závod jsou v technologickém parku v Nanjingu. Výzkumné a vývojové centrum s výrobou prototypů je v Mnichově. Americké ústředí, zaměřující se na vývoj autonomního řízení, je v Santa Claře v Silicon Valley v Kalifornii. Mezi technologickými partnery projektu jsou Bosch a Faurecia.
 
Silná sestava zkušených techniků
Šéfdesignérem je bývalý vicepresident pro design BMW Benoit Jacob, mj. stylista, který navrhl design vozidel i3 a i8. Před tím Jacob pracoval pro Renault (mj. navrhoval Renault Sport Spider, Renault Laguna 2. generace a Dacii Logan) a Volkswagen Group.
 
Šéfem vývoje pohonných jednotek a autonomních systémů řízení je Dirk Abendroth, který řadu let pracoval u BMW a podílel se na konstrukci tří motorů, které získaly ocenění Engine of the Year, až do roku 2013 vedl vývoj pohonných jednotek pro vozy i3 a i8 a poté u BMW řídil vývoj softwaru a jeho integrace do pohonných jednotek.
 
Vývoj uživatelského prostředí má na starosti Wolfram Luchner, který pracoval pro Mercedes-Benz, Audi a Cadillac. Výrobu a zavádění nových výrobních procesů má na starosti Mark Duchesne, který mnoho let pracoval pro Toyotu a od roku 2011 pro Tesla Motors.
 
Revoluční technologie uvnitř i na povrchu
Na CES v Las Vegas se představí první koncepční vozidlo. V roce 2019 se představí první SUV určené pro sériovou produkci. První Byton slibuje být ukázkou inovativního pojetí rozhraní mezi člověkem a vozidlem. Proto je vybaven mnoha displeji a tradiční centrální konzole je nahrazena tzv. Shared Experience Displayem, umožňujícím sdílení informací všemi cestujícími. K ovládání se využívá hlas, doteky, biometrická identifikace ale i nezbytné klasické ovladače, ale také inovativní Air Touch senzory, umožňující všem cestujícím ovládat Shared Experience Display pomocí gest.
 
Řidič i cestující mohou využívat aplikace, data a další možnosti poskytované platformou Byton Life Cloud. Byton Life umožní i personalizované služby a konfigurace, které se automaticky nastaví podle preferencí uživatele.
 
Další inovací je náhrada tradičního zámku vozu kamerou a identifikací Byton Intuitive Access podle tváře řidiče nebo cestujících. Součástí designu interiéru i exteriéru vozu budou unikátní povrchy Byton Smart Surfaces sestávající na přídi i zádi z LED a luminiscenčního loga umožňující měnit vzhled podle různých režimů.