name | autoweek.cz

Jaguar E-Type Lightweight se vrací

Jaguar E-Type Lightweight se vrací

13.08.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nově vytvořené oddělení Jaguar Land Rover Special Operations v dílnách divize Jaguar Heritage vyrobilo s využitím historických dílů nový Jaguar E-Type Lightweight.

Značka Jaguar odhalila prototyp svého modelu E-type Lightweight, který se představí 14. srpna v Pebble Beach. Vozy staví divize Jaguar Heritage, která je součástí nového oddělení Jaguar Land Rover Special Operations.

 

Jaguar otevřel novou zákaznickou dílnu divize Jaguar Heritage na Browns Lane, která nabízí servisní a restaurátorské služby pro klasické modely Jaguaru. Jejím prvním dílem je limitovaná série vozu navazujícího na historický závodní model E-Type Lightweight.

 

Vyrobeno bude pouze šest exemplářů. Nové vozy jsou nedokončenými šesti kusy z projektu Special GT E-Type, který byl původně zahájen v únoru 1963. Každý z nich dostane jedno ze zbývajících čísel podvozků původně vyhrazených pro projekt 18kusové série. Z této série bylo nakonec vyrobeno pouze 12 originálních modelů. Všechny kromě jednoho opustily závodní oddělení společnosti Jaguar na Browns Lane v roce 1963 (poslední vůz byl dodán v roce 1964).

 

Během své krátké závodní kariéry dosáhl tento vůz několika vítězství v prestižních závodech. Brzy se ale ukázalo, že vylehčení o 114 kg není dostatečné. Vůz nenaplnil původní očekávání stát se vyrovnaným soupeřem pro Ferrari GTO. Nestačil ani na nově nastupující vozy Shelby Cobra.

 

E-Type Lightweight má hliníkovou karoserii, dveře, víko zavazadlového prostoru, pevnou střechu a rovněž hliníkovou kapotu. Vše je smontováno podle přísných standardů. Šestiválcový motor XK má hliníkový blok, hliníkovou hlavu válců s širokým úhlem rozevření mezi ventily a mazání se suchou klikovou skříní.

 

Šest nových autentických modelů Jaguar E-Type Lightweight se ručně vyrábí podle nejvyšších kvalitativních standardů v původním domově modelu E-Type, v továrně společnosti Jaguar Land Rover na Browns Lane v anglickém Coventry. Automobily se dostanou do prodeje jako dobové závodní vozy a všechny budou splňovat homologaci FIA pro závody historických vozů. Šest vybraných zákazníků získá velmi vzácný kousek.

 

Prototyp Lightweight Car Zero bude představen 14. srpna na zahajovací recepci automobilového víkendu v Pebble Beach, nejprestižnější světové akci pro klasické vozy.

 

 „Máme sídlo ve zcela nové dílně na Browns Lane, která je nyní otevřena pro restaurování a servis zákaznických vozů. Výroba šesti nových, pečlivě propracovaných závodních vozů Lightweight E-Type, je důkazem skvělých schopností divize Jaguar Heritage," řekl ředitel Jaguar Heritage Business Derek Weale.

 

Z historie

Postavit vylehčenou verzi E-Type si vynutila skutečnost, že Jaguary E-Type s ocelovou samonosnou karoserií v roce 1962 na závodních tratích nestačily vozům Ferrari GTO, Aston Martin DB4 GT Zagato a nastupujícím Shelby Cobra. Kvůli homologaci ve třídě GT muselo ale být zachováno ocelové monocoque.

Prototyp Jaguaru E-Type Lightweight vznikl ve spolupráci s týmem Johna Coombse a poprvé se objevil v Le Mans 1962. Řízen Peterem Lumsdenem a Peterem Sargentem dojel na skvělém pátém místě v celkové klasifikaci.

První dva sériové vozy získal Briggs Cunningham a nasadil je v roce 1963 v Sebringu, kde vyhrály třídu GT do 4,0 l, ale prohrály se třemi třílitrovými Ferrari GTO. V Le Mans dva ze tří vozů odstoupily a zbývající dojel 9. celkově a druhý mezi GT za vozem Cobra.

Jaguary E-Type Lightweight většinou nestačily třílitrovým Ferrari GTO ani větším vozům Cobra. Dílčí úspěchy s nimi v národních šampionátech dosáhli v Británii Peter Sutcliffe a v Německu Peter Lindner.

Lindnerův stříbrný vůz s vylepšenou aerodynamikou podle návrhu Malcolma Sayerse ve stylu D-Type bývá označován za nejhezčí E-Type vůbec.  Německý dovozce Jaguarů s ním jezdil spolu s Peterem Nöckerem. Jejich výkony při závodě 1000 km na Nürburgringu v letech 1963 a 1964 proti továrním vozům Ferrari se staly legendou, i když ani jednou nedojeli. Také v Le Mans roku 1964 jeli mezi továrními Ferrari a Fordy na šestém místě než odstoupili. Nöcker v roce 1963 vyhrál závod na Avusu.

Při závodě v Montlhéry v roce 1964 se ale Lindner dostal do kolize několika vozů a při havárii zahynul on, Ital Patria a traťový komisař. Vyšetřování posléze ukázalo, že příčinou nehody byla technická závada na Lindnerově voze. Jaguar pak ztratil o pokračování projektu zájem.