name | autoweek.cz

Lada XRAY - koncept proměněný ve skutečnost

Lada XRAY - koncept proměněný ve skutečnost

24.11.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

AvtoVAZ hodlá nový crossover Lada XRAY, který má obdobný základ jako Dacia Sandero Stepway, vyvážet i do Evropy. Od roku 2016 se k tomuto hatchbacku se zvýšenou stavbou přidá i verze Cross s pohonem všech kol.
Ruská interpretace crossoveru Dacia Sandero Stepway Lada XRAY se bude vyvážet i na západ. XRAY je druhým modelem ruské automobilky vyvinutým ve spolupráci s techniky Renaultu. Zatímco sedan Lada Vesta vznikl na nové platformě, vyvinuté společně ruskými a francouzskými techniky, XRAY vychází z platformy Dacie Logan B0, byť notně upravené.
 
Design crossoveru vznikal pod taktovkou britského designéra Steve Mattina. Ten v roce 2012 připravil stejnojmenný koncept jako ukázku nového stylu značky Lada. Koncept vzbudil velké nadšení, byť šlo jen o výstavní exponát. Druhá generace tohoto konceptu (XRAY Concept 2) se představila v roce 2014.
 
Nyní byl tento koncept, navržený Jevgenijem Tkačevem, přepracován na základ převzatý z Dacie. Až v překvapující míře si zachoval styl původní studie, byť se nejedná o SUV, ale o hatchback se zvýšenou stavbou. V porovnání s konceptem (ten byl vyroben specialisty v Itálii) je ale na předváděných prototypech patrný posun v kvalitě - mezery mezi díly karoserie jsou na současné evropské standardy hodně velké a ne všechny na sebe dokonale navazují.
 
Během roku 2016 by se měla představit i varianta Cross nejen s plastovými ochrannými doplňky karoserie a zvětšenou světlou výškou, ale především i s pohonem všech kol, což Sandero Stepway nenabízí. Mimochodem - Sandero Stepway se v Rusku prodává pod značkou Renault.

Lada XRAY je dlouhá 4164 mm, je tedy o 84 mm delší než Stepway. Rozvor náprav je 2592 mm, tedy o 3 mm delší než Stepway. Světlá výška je 170 mm. Zavazadlový prostor má objem 324 l, po sklopení zadních opěradel 770.

Sériová produkce vozu, který vznikl pod vedením Olega Gruněnka, začne v AvtoVAZ Togliatti 15. prosince tohoto roku a prodej v Rusku začne v únoru. Lada ale počítá i s vývozem tohoto vozu do Evropy, ale to bude nejdřív koncem roku 2016. XRAY je k tomu uzpůsoben tím, že v jeho výbavě je mnoho moderních prvků, jako světlomety LED, multimediální systém a kamera na zádi. Otázkou ale je, zda bude pro evropské zákazníky dostatečná kvalita zpracování detailů z Togliatti.
 
Pohonné jednotky budou jen nepřeplňované zážehové čtyřválce - 1,6 l/ 78 kW (106 k) a 1,8 l/90 kW (123 k) z původní ruské produkce a motor Renault-Nissan 1,6 l 16V/84 kW (114 k) známý z Dacie. Převodovky budou pětirychlostní přímo řazená (pro motor 1,6 l) i samočinná (pro motor 1,8 l).