name | autoweek.cz

Le Mans se blíží

Le Mans se blíží

12.06.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

O víkendu 17. až 18. června bude Porsche usilovat o třetí vítězství v legendárním vytrvalostním závodě 24 h Le Mans v řadě. Největším konkurentem bude Toyota. Japonský výrobce v Le Mans zatím ještě nezvítězil.
Toyota nastoupí ve vrcholné třídě LMP1-H se třemi vozy TS 050 Hybrid proti dvěma vozům Porsche 919 Hybrid. Čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans je třetím z devíti podniků Mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech 2017. V roce 2016 musela Toyota v dramatickém závěru odstoupit jen několik minut před koncem závodu kvůli technické poruše a v roce 2017.
 
Technická přejímka 60 závodních vozů, rozdělených do čtyř tříd, byla zahájena v neděli 11. června na náměstí Place de la République. Jednalo se o veřejně přístupnou akci v centru města. Zatímco vozy byly podrobovány důkladným prohlídkám, muselo 180 jezdců předložit své doklady. Všech 60 přihlášených vozů bez problémů prošlo technickou kontrolou. V úterý 13. června proběhne kontrola pohonných jednotek a rekuperačních systémů.
 
Středa 14. června:
16:00-20:00        Volný trénink
22:00-24:00        Kvalifikace
Čtvrtek 15. června:
19:00-21:00        Kvalifikace
22:00-24:00        Kvalifikace
Pátek 16. června:
10:00-18:00        Prohlídka boxů pro diváky
17:30-19:30        Slavnostní představení jezdců v centru města
Sobota 17. června:
9:00-9:45            Zahřívací jízdy
14:22     Zahájení slavnostního startu závodu
15:00     Start závodu    
 
Největší vzdálenost v závodě ujeli jezdci Timo Bernhard/Romain Dumas/Mike Rockenfeller v roce 2010 při svém celkovém vítězství v barvách týmu Audi. Celkem to bylo 5410,713 km (397 kol, průměrná rychlost 225,228 km/h). Vítězné Porsche 919 Hybrid překonalo v závodě v roce 2015 vzdálenost 5382,82 km (395 kol, průměrná rychlost 224,2 km/h). V roce 2016 ujelo vítězné Porsche 5233,54 km (384 kol, průměrná rychlost 216,4 km/h).
 
Circuit de la Sarthe je dlouhý 13,629 km, má 21 zatáček (9 levotočivých, 12 pravotočivých) a 9,2 km jsou za běžného provozu veřejné komunikace. Nejdelší úsek pro akceleraci je po Tertre Rouge na rovince Mulsanne a měří 1940 m. Nejnáročnější brzdná zóna je na konci rovinky Mulsanne, kdy jezdci sníží rychlost o 200 km/h na pouhých 190 m. Nejrychlejší zatáčky jsou Porsche Curves, jimiž jezdci s vozem 919 Hybrid projíždějí rychlostí 245 km/h. Před nejpomalejší zatáčkou, Arnage, musí jezdci zpomalit na 85 km/h. Vzhledem k délce okruhu jsou v Le Mans tři Safety Cary.
 
V kvalifikaci (ve středu a ve čtvrtek až do půlnoci) musí všech 180 jezdců absolvovat minimálně pět kol za tmy. Noc v Le Mans 2017 bude jedna z nejkratších v roce: slunce zapadá v sobotu ve 22:00 a v neděli vychází v 6:00.
 
V obvyklém závodním režimu musí Porsche 919 Hybrid doplňovat palivo každých 14 kol (maximum), za celý závod to je přibližně třicetkrát. Maximální množství paliva, které smí spotřebovat na kolo (13,629 km) je 4,3 l. Maximální množství elektrické energie z rekuperačních systémů, které je povoleno spotřebovat, je 8 MJ (2,22 kWh) na jedno kolo.
 
Doplňování paliva a výměna kol musejí probíhat pouze postupně, nikoli současně. V jednom okamžiku smějí na výměně kola pracovat pouze čtyři mechanici současně a používat smějí pouze jeden pneumatický utahovák. Výměna kol tak trvá mnohem déle než například ve formuli 1.
 
Jezdci se obvykle střídají pouze při potřebě nových pneumatik. V noci absolvují čtyři úseky (stinty) mezi doplňováním paliva, což znamená více než tři hodiny řízení. Během závodu musí každý jezdec strávit za volantem minimálně šest hodin. Žádný jezdec nesmí řídit více než čtyři hodiny během šestihodinové doby a žádný jezdec nesmí řídit více než 14 z 24 hodin.
 
Vybavení přivážené na závodní okruh týmem Porsche zahrnuje náhradní skelet karoserie, čtyři spalovací motory, čtyři přední převodovky, čtyři zadní převodovky, šest předních a šest zadních částí vozidla, 60 kol a více než 100 zařízení a sluchátek pro bezdrátovou komunikaci.
 
Používat lze různé druhy pneumatik: tři směsi hladkých pro suchý povrch, hybridní pneumatiky (rovněž bez profilu, ale s měkčí směsí) pro smíšené podmínky a pneumatiky na mokrý povrch.