name | autoweek.cz

Mark Adams o studii Opel GT X Experimental

Mark Adams o studii Opel GT X Experimental

09.09.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ještě před tím, než se uskuteční oficiální premiéra studie Opel GT X Experimental, jsme měli možnost si tento automobil detailně prohlédnout v designovém středisku Opelu v Rüsselsheimu a probrat všechny detaily se šéfdesignérem značky Markem Adamsem.
Opel GT X Experimental je studie malého SUV s elektrickým pohonem. Je navržen s cílem využívat autonomní řízení úrovně 3, tedy s potřebou, aby řidič byl stále připraven v případě potřeby zasáhnout. Vůz dlouhý 4063 mm má profil kupé a pět dveří. Je prvním designovým konceptem vytvořeným po loňském převzetí tradiční německé značky francouzským koncernem PSA Group.
 
Co jste sledovali při návrhu tohoto konceptu?
„Novým konceptem jsme především chtěli vyjádřit to, že i v novém spojení pokračujeme v tom, co jsme dělali dosud. I nadále chceme, aby náš design vyjadřoval naše hodnoty: být německý, vzrušující a dostupný. Jsme přesvědčeni, že Opel je silná značka, a chceme to vyjádřit i naším konceptem. Chceme, aby byla jasně patrná kontinuita, protože zde rozvíjíme principy nastolené už studií GT Concept z roku 2016, a aby na voze byly patrné typické detaily naší značky. Dostupnost zde pro nás znamená demokratizaci inovací.
 
Už od září 2017 pracujeme na vytvoření nového stylu s využitím všeho, co bylo dosud dosaženo. Konceptem chceme vyjádřit strategické pilíře pro naši budoucnost - ziskovost, elektrifikaci a proměnu v globálně působící značku, a to jak z hlediska obchodního, tak i technologického a z hlediska designu.“
 
Co pro vás znamená německý styl?
„Když se podíváte na to, co je německý styl, pak zjistíte, že už od doby římské říše zde dochází ke střetu severní a jižní kultury. To je na první pohled patrné na rozdílné architektuře. Opel sídlí přesně na střetu těchto dvou odlišných stylů. Působí jako emocionální, typicky německá značka, ale současně je multikulturní.
 
Kombinujeme nové s tradičním a přechod od chladného k modernímu (from cold to cool). Vzorem při tom pro nás byla budova Opery v Hamburgu. Ta je pro nás symbolem toho, co chce dosáhnout u naší značky, aby byla německá, odvážná a čistá s typicky německou jednoduchostí.
 
Chtěli jsme to vyjádřit důrazem na emblém - naše logo, které je umístěno ve středu kříže. Tak vzniklo to, čemu říkáme Opel Compass. Můžete ho vystopovat už u Insignie, ale zde přicházíme s jeho novou interpretací. Netýká se to ale jen exteriéru - stejné téma najdete i v interiéru, kde mu říkáme Opel Vizor, jen je posunuto před řidiče a středem je volant.
 
Celkový profil navazuje na současné modely, ale přináší zcela novou interpretaci. Jestliže vám některý detail připomíná starší vozy Opel, pak je to přesně to, co jsme chtěli dosáhnout bez toho, že bychom chtěli citovat některé konkrétní prvky.“
 
Vzejde ze studie v budoucnu nový model?
„Není to studie konkrétního vozu, ale koncept nového pojetí značky. Ukazujeme jím to, kam směřujeme a jaké budou naše příští produkty. Nyní tento koncept rozpracujeme a vznikne z něho celé portfolio nových modelů. Proto je to pro nás nesmírně významné auto, protože ukazuje naší vizi, kterou nyní budeme přenášet do sériové produkce.“
 
Jak se při návrhu designu projevilo použití moderní techniky?
„Řešení přídě už nevychází jen z tvaru světlometů, ale zahrnuje všechny nové technologie, jako jsou radary, kamery a další snímače. Pro zjednodušení tvaru jsme vše ukryli pod čelní štít. Samozřejmě jsme přitom využili skutečnost, že elektrický pohon nevyžaduje velké vstupní otvory pro chladicí vzduch. Stejně tak jsme zpětná zrcátka nahradili kamerami, což je velkým přínosem i z hlediska aerodynamiky. Dosáhli jsme tak naprosto čisté povrchové plochy. Přitom je zde zajímavý detail - signalizace stavu nabíjení vzadu na pravém prahu. Velký důraz jsme kladli na vyjádření technické kvality. Proto jsme odstranili materiál všude, kde není potřeba. Tím jsme dosáhli nádhernou harmonii linií s celkově silným výrazem.“
 
Proč jste jako studii navrhli malé auto?
„Důležité bylo, že jsme navrhovali auto pro lidi, tedy ne velké, ale moderní městské SUV. Auto je malé, protože taková je rozhodující část evropského trhu. Představuje to náročný úkol k vyřešení. Je to mnohem těžší než udělat velké luxusní auto. Všichni jako koncepty dělají velká auta, ale pro nás bylo důležité navrhnout malé auto, z něhož můžeme odvodit i koncepty velkých aut. Z malého se snáz přenášejí hlavní ideje na velká auta než naopak. Je to stejné jako v sériové produkci - velká auta se vyrábějí mnohem snáz, zatímco vyrábět ta malá je mnohem těžší. Jenže lidi ve skutečnosti chtějí mnohem víc malá auta.
 
Designéři mají rádi velká kola, i když je to na úkor jízdních vlastností. My jsme zvolili 17“ kola, která ale zde vypadají mnohem větší, než jsou ve skutečnosti.“
 
Interiér je pozoruhodně jednoduchý…
„V interiéru jsme kladli důraz na technologie a jednoduchost všech věcí, které nám činí život jednodušším. Neukazujeme zde například stav nabití baterie a jiné informace, protože řidiče ve skutečnosti zajímá jen dojezd. To je to, čemu říkáme detox - ponechání jen toho, co je skutečně důležité. Usilovali jsme zbavit se všeho, co vizuálně ruší, aniž bychom omezili funkčnosti.
 
Automobil má rozměry Corsy a přitom je velmi prostorné. Dosáhli jsme toho i takovými triky, jako je třeba vybrání v zadní části předních sedadel, abychom zvětšili prostor pro kolena cestujících vzadu.“
 
Jak velký je vliv francouzské techniky?
„Nechci zde mluvit o francouzské technologii. Samozřejmě vycházíme ze základů PSA Group, ovšem nejen design, ale i velká část vývojových prací se dělá zde, takže stále je to Opel. Samozřejmě ale zásadní význam má právě design. Chceme nabízet auta, která jsou navržena a vyrobena zde lidmi, kteří milují tuto značku.“