name | autoweek.cz

Nástupce Fiatu Punto přijede z Kragujevace

Nástupce Fiatu Punto přijede z Kragujevace

17.11.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Fiat v srbském Kragujevaci modernizoval továrnu, jenže její využití při výrobě Fiatu 500 L není zdaleka takové, jak se původně plánovalo. Od roku 2019 by se proto zde měl vyrábět nový malý vůz Primo jako nástupce modelu Punto. Jeho základem bude latinskoamerický Fiat Argo.
Punto bylo od roku 1993 v Evropě nejdůležitějším modelem Fiatu. V roce 1996 byl Fiat Punto nejprodávanějším autem v Evropě. Jenže jeho třetí generace, využívající platformu SCCS, vyvinutou ve spolupráci Fiatu s GM, se představila už v roce 2005 a její poslední modernizace přišla v roce 2012. Logiku postrádající modelová politika Fiatu způsobila, že italská značka v Evropě zcela vyklidila pole v segmentu malých aut. Výroba 3. generace Punta měla skončit v roce 2015, ale letos se stále ještě vyrábí, byť jen pro italský trh. Letos se za tři čtvrtletí v Evropě prodalo 40 533 kusů modelu Punto, vloni to bylo 50 244 vozů, zatímco za rok 2006 se jej prodalo přes 400 000 kusů a v roce 1997 přes 580 000 kusů!
 
Fiat Punto 2. generace se v letech 2005 až 2011 v licenci vyráběl i v Kragujevaci pod jménem Zastava 10 v továrně, kterou do značné míry poničilo „humanitární bombardování“ NATO v roce 1999. V roce 2008 továrna přešla do majetku Fiatu a prošla velkou rekonstrukcí. Hlavní výrobní náplní ve FCA Srbija se od roku 2012 stal Fiat 500L. Jenže jeho produkce nikdy nedosáhla plánovaný objem - vloni se zde vyrobilo 85 000 aut namísto projektovaných 185 000 vozů. Rekordní byl rok 2014 s produkcí 116 000 vozů.
 
Nyní vše nasvědčuje tomu, že Fiat našel řešení obou problémů. V Srbsku se bude vyrábět zcela nový malý vůz, který do značné míry vyjde z latinskoamerického modelu Argo, představeného letos na jaře.
 
Fiat Argo (Projekt X6H) je malý pětidveřový hatchback (délka 3998 mm, rozvor náprav 2521 mm) se zavazadlovým prostorem o objemu 300 l. Byl vytvořen s využitím platformy Fiat Small B-Wide jako Fiat Tipo ale také v Kragujevaci vyráběný Fiat 500L. Fiat Argo se od konce května 2017 vyrábí v brazilském Betimu. Na trzích Jižní Ameriky nahradil Fiat Punto Evo.
 
Fiat Argo je moderní auto s prostorným interiérem, které má všechny předpoklady uspět i v Evropě. Po stránce bezpečnosti a výbavy nejmodernějšími asistenčními a komunikačními systémy by i v Evropě měl tento model patřit mezi ty lepší v segmentu malých aut.
 
Jenže v Kragujevaci se nemá vyrábět stejné model jako v Brazílii. Pod kódovým označením X6U vzniká crossover ve stylu Citroënu C3 Aircross, který se velikostí zařadí mezi modely Panda 4x4 a 500X, ovšem bez nabídky pohonu všech kol. Nepůjde tedy o ekvivalent Fordu EcoSport, který se rovněž z Brazílie vydal do Evropy a jehož výroba začala v rumunské Craiově. Jeho jméno má být Fiat Primo.
 
Podle dostupných informací ze Srbska už v Kragujevaci začaly přípravné práce pro výrobu tohoto modelu. Ta by měla začít nejpozději od roku 2019, ale možná už do konce roku 2018. Fiat Primo by se ale měl představit ještě letos. Kromě Srbska se bude vyrábět také v Indii.