name | autoweek.cz

Německý soud označil reklamu Tesly s Autopilotem za klamnou

Německý soud označil reklamu Tesly s Autopilotem za klamnou

20.07.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německý soud v Mnichově zakázal společnosti Tesla opakovat prohlášení, označující její asistenční systém Autopilot za autonomní řízení, protože podle soudu to je klamná reklama. Téhož dne došlo v Arizoně k další nehodě vozu Tesla se systémem Autopilot.
Tesla se kromě elektrického pohonu a nejvyspělejšího infotainmentu s aktualizací na dálku nejvíc chlubí svými asistenčními systémy zahrnutými pod společné označení Autopilot. Německá centrála kontrolující reklamu Wettbewerbszentrale, sponzorovaná 1200 německými průmyslovými podniky včetně automobilek, podala soudu podnět proti praktikám společnosti Tesla narušujících poctivou soutěž. Mnichovský soud s  hodnocením souhlasil a zakázal společnosti Tesla Germany používat v reklamních materiálech formulace „plný potenciál pro autonomní řízení“ a „zahrnující Autopilot“.
 
Ve vysvětlení se uvádí, že tato tvrzení představují klamavé obchodní praktiky a průměrný kupující by mohl nabít dojem, že auto se může řídit bez zásahu člověka a že takový systém je nyní na německých silnicích legální. Tesla se může proti rozhodnutí odvolat.
 
Systém Autopilot budí kritiku i ve Spojených státech u Národního úřadu pro bezpečnost na dálnicích. Autopilot byl od počátku představován jako samořídící systém, který řidičům umožňuje během jízdy sledovat filmy. YouTube a sociální média od té doby zaplňují příklady toho, co lidé při jízdě dělají. Následující série úmrtí byla způsobena tím, že řidiči měli až přílišnou důvěru ve schopnosti svého vozidla a přenechali mu plnou kontrolu.
 
Důkaz nebezpečnosti nesprávného použití asistenčního systému Autopilot přišel téhož dne jako rozsudek z Mnichova. V Arizoně vůz Tesla Model S narazil do policejního vozidla a to natlačil do sanitky. Řidič Tesly, který byl jediným zraněným při této nehodě, přiznal, že řízení vozu přenechal na systému Autopilot. V policejní zprávě se uvádí, že federální úřady již prošetřily mnoho podobných incidentů a dospěly k obecnému závěru, že řidiči mají tendenci příliš se spoléhat na tento poloautonomní systém.
 
I vinou série nehod vozů Tesla rostou obavy veřejnosti z asistenčních systémů, které mohou zvládat řidičské úkoly na delších úsecích s minimálním nebo žádným zásahem člověka. Ty svádějí řidiče, aby zanedbávali svou povinnost mít neustále kontrolu nad svým vozidlem.
 
Společnost Tesla uvádí, že zákazníky informovala o tom, že její asistenční systém Autopilot není plně autonomní systém řízení. Jenže generální ředitel Tesly Elon Musk v těchto dnech prohlásil, že ​​se jeho společnost blíží tomu, aby její auta byla schopna plně autonomní jízdy bez nutnosti zásahu řidiče, tj. úrovně 5. Přitom to je technicky zatím nerealizovatelné a ani použití takovéhoto systému na veřejných komunikacích není nikde povoleno. Také v tomto prohlášení tedy Elon Musk pro svou firmu jednoznačně používá klamavou reklamu.
 
Vozidla, vybavená tím, o čem Tesla tvrdí, že je nezbytným hardwarem pro podporu autonomního řízení, ve skutečnosti nemohou tuto činnost realizovat. V budoucnu by ale tomu tak mohlo být. Je to kouzelná skříňka, která čeká na své otevření až přijde čas.