name | autoweek.cz

Nesnesitelné čekání na středu 14. července

Nesnesitelné čekání na středu 14. července

14.07.2021 | | Aktuality

Nejnovější přehled zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla v dopravním zpravodaji Euractiv.
Pro ty, kteří jsou na oběžné dráze institucí EU - lobbisty, novináře, politiky i aktivisty - je napětí téměř nesnesitelné. Ve středu 14. července Evropská komise představí takzvaný balíček „Fit for 55“, více než tucet právních předpisů, jejichž cílem je zajistit, aby EU do roku 2030 snížila emise CO2 o 55 % ve srovnání s úrovní z roku 1990. Obsah zákonů bude mít zásadní dopad na odvětví dopravy, což je oblast, v níž se EU těžko dekarbonizuje.
 
Prakticky každé odvětví s vazbou na mobilitu bude podléhat novým standardům a požadavkům: výrobci vozidel, výrobci pohonných hmot, letecké společnosti, železniční společnosti... Každé odvětví bude studovat dokumenty aby určilo, co pro jejich podnikání znamenají (a uvidí jak úspěšné bylo jejich lobbování).
 
Pro ty, jejichž živobytí závisí na stěhování lidí nebo nákladu z bodu A do bodu B, zahrnují klíčové právní předpisy revizi výkonových norem pro emise CO2 pro osobní a dodávková vozidla, nové předpisy o palivech pro letecký a námořní sektor a přezkum trhu s uhlíkem v EU a systém obchodování s emisemi, od něhož se očekává rozšíření o silniční dopravu a budovy.
 
Zajímavá budou rovněž nová pravidla pro zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, jako jsou dobíjecí stanice pro elektromobily, a aktualizace směrnice o energii z obnovitelných zdrojů, která stanoví cíle pro podíl energie z obnovitelných zdrojů v dopravě.
 
Automobilové společnosti se sjednotily (aby ohnuly systém)
„Dieselgate“ z roku 2015 prokázala dvě věci - že média v anglickém jazyce přidají příponu „gate“ ke všemu, co se jen trochu blíží skandálu, a že automobilové společnosti se snaží jít až do krajností ve snaze podvádět při dodržování limitů emisí.
 
O šest let později se to druhé znovu potvrdilo, což může šokovat jen ty naivní. Evropská komise oznámila, že pokutuje velké německé automobilové společnosti Volkswagen a BMW celkem 875 miliony eur za aktivity odporující konkurenční činnosti. Výrobci automobilů se v zásadě zapojili do kartelového chování tím, že se tajně neformálně dohodli, že nebudou podcházet minimální hodnoty emisí vyžadované zákonem tím, že omezení používané množství kapaliny AdBlue, neboli močoviny, vstřikované do výfukových plynů vznětových motorů.
 
„Dnešní případ je o tom, jak se legitimní spolupráce vydala špatným směrem. Výrobci automobilů vyvinuli velmi dobrou technologii, ale dohodli se nesoupeřit s jejím plným využitím,“ řekla šéfka Evropské komise pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.
 
Nicméně brzy to může přestat být předmětem diskuse - Volkswagen již oznámil svůj záměr vyřadit v Evropě do roku 2035 vozidla s vnitřním spalováním (ICE) a několik zemí EU vydalo paušální zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory po roce 2030.
 
Skandál je však další ranou pro reputaci německého automobilového průmyslu, což nepochybně podpoří ještě větší cynismus vůči jakýmkoli zeleným aktivitám, které se zúčastněné společnosti do budoucna ohlašují.
 
Cyklisté milují vlaky. Milují ale naopak vlaky je?
Ti, kteří pravidelně kombinují různé druhy dopravy na stejné cestě (v žargonu EU to je označované jako multimodalita), byli pravděpodobně v loňském roce potěšeni, když byl přijat zákon, který zavazuje železniční společnosti poskytovat prostor minimálně pro čtyři kola na vlak.
 
V letošním roce vydala Evropská cyklistická federace zprávu, která zkoumá, jak jsou v současnosti evropské železniční společnosti vstřícné vůči cyklistům - přestože to bylo dohodnuto v roce 2020, požadavky na prostor pro kola vstoupí v platnost až v červnu 2025.
 
Celkem 69 železničním společnostem a službám bylo uděleno procentní skóre na základě zásad přepravy jízdních kol. Intercity Berlin, vlaková doprava provozovaná nizozemským NS International a německou Deutsche Bahn, spojující Amsterdam a Berlín, byla s 82 % jedničkou v žebříčku. Několik mezinárodních vlaků ale získalo 0 %, včetně Eurostaru, mezinárodního ICE od Deutsche Bahn a Thalysu od SNCF a SNCB. Zpráva zjistila, že i přes nedávný pokrok je pro cestující stále příliš obtížné kombinovat cestování na kole a ve vlaku. ECF vyzývá politiky a školicí společnosti, aby to usnadnili.
 
Richard Branson vyletěl do vesmíru (téměř)
Pro zájemce o PR kousky a rozmařilé projekty miliardářů to byl vzrušující víkend. Zakladatel Virgin Group Richard Branson vyletěl 88 km nad zemský povrch a připravil tak cestu dalším bohatým pseudoastronautům k volným výletům mírně nad atmosféru.
 
Bylo to však spojeno s určitou kontroverzí, protože nejbohatší muž světa a budoucí rival vesmírného lorda, majitel Amazonu Jeff Bezos, tvrdí, že Branson ve skutečnosti nepřekonal Kármánovu hranici, od níž začíná vesmír. Bezos se brzy vydá na svou vlastní cestu do vesmíru prostřednictvím své raketové společnosti Blue Origin.
 
Virgin Galactic říká, že komerční provoz spustí v roce 2022 a lístky budou stát 250 000 dolarů. Je to milník v kosmickém cestování - přinejmenším pro lidi, kteří mají přebytečný čtvrt milion dolarů a chtějí si zahrát astronauta.
 
Většina Evropanů dává přednost dani z leteckého paliva
Nedávný průzkum naznačuje, že Evropané věří, že by letecké společnosti měly být povinny platit daň z leteckého paliva. „Evropská komise by měla dbát na názor veřejnost, nikoli na leteckou lobby,“ uvedl irský poslanec Evropského parlamentu přidružený ke skupině Zelení/EFA Ciarán Cuffe.
 
Seznam pokročilých surovin pro biopaliva by měl být rozšířen, aby splňoval cíl EU
Seznam udržitelných zdrojů pro výrobu paliv schválený EU by měl být rozšířen tak, aby splňoval vyšší cíle pro biopaliva druhé generace podle aktualizované směrnice o obnovitelných zdrojích energie.