nové motory pro fiat 500x | Aktuality | autoweek.cz

Nové motory pro Fiat 500X

Nové motory pro Fiat 500X

03.09.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Malý crossover Fiat 500X je blízce spřízněný s Jeepem Renegade. Je proto logické, že modernizace a nové motory, nedávno představené u Renegade, se objevují také u Fiatu.
Fiat 500X byl uveden na trh v roce 2014. Jde o 4248 mm dlouhý (rozvor náprav 2570 mm) crossover vycházející z modulární platformy Small Wide 4x4 vycházející ještě ze spolupráce Fiatu s GM. Vyrábí se v italském závodě Melfi spolu s Jeepem Renegade, s nímž sdílí stejnou platformu ale i pohonné jednotky.
 
Oživení Fiatu 500X po čtyřletém působení na trhu se zaměřilo především na techniku. Po stránce vzhledu jsou navenek nejvýznamnější inovací přední světlomety LED od Magneti Marelli a LED technika u zadních svítilen. K dispozici budou tři základní podoby - Urban, Urban Cross a Cross. Ty se jménem Cross jsou vybaveny stříbřitou ochranou podvozku. V interiéru má základní podoba i nadále jen 3,5“ displej, ale vrcholná verze multimediálního systému UConnect používá 7“ dotykový displej.
 
Nové motory GSE
Poprvé v historii bude Fiat 500 pohánět i tříválec. Fiat 500X totiž dostal nejnovější přeplňované zážehové motory řady GSE, které nedávno debutovaly v Jeepu Renegade. Jde o tříválec 1,0 GSE a čtyřválec 1,3 GSE. Mají shodné vrtání 70 mm i zdvih 86,5 mm a sdílejí mnoho komponent.
 
Oba motory jsou celohliníkové s ocelovými vložkami válců a jsou vybaveny filtrem pevných částic GPF. Mají čtyři ventily na válec ale pouze jeden vačkový hřídel, který ovládá výfukové ventily. Otevírání sacích ventilů má na starosti třetí generace elektrohydraulického systému MultiAir. Klasický vačkový hřídel zde nahradily takzvané aktuátory, které dokáží otevírat a zavírat ventily nezávisle. Výsledkem je přesnější nastavení cirkulace vzduchu ve válcích, méně pohyblivých částí a podle konstruktérů i vyšší odolnost a spolehlivost.
 
Turbo se pyšní velmi malou setrvačností, takže reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu by měly být rychlé. Součástí dmychadla je elektricky ovládaný obtokový ventil a mezichladič stlačeného vzduchu vzduch-voda.
 
Tříválec o objemu 999 cm3 dosahuje výkon 88 kW (120 k) při 5750/min a nejvyšší točivý moment 190 N.m při 1750/min. Spolupracuje výhradně se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou. Čtyřválec má objem 1332 cm3 a výkon 110 kW (150 k) při 5750/min. Nejvyšší točivý moment 270 N.m je při 1850/min. Je kombinován se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DCCT. Výkonnější verzi čtyřválce se 132 kW (180 k) a 270 N.m) Fiat zatím nenabízí.
 
Bude i hybrid a CNG
V nabídce pohonných jednotek pro Fiat 500X i nadále zůstává jako základní motor zážehový čtyřválec 1,6 E.torQ/81 kW (110 k) s pětirychlostní přímo řazenou převodovkou. I nadále se také nabízejí čtyřválcové turbodiesely 1,3 Multijet/70 kW (95 k) s točivým momentem 200 N.m, 1,6 Multijet/88 kW (120 k), který má točivý moment 320 N.m a 2,0 Multijet/110 kW (150 k) s točivým momentem 350 N.m. Všechny turbodiesely ovšem nově dostaly systém selektivní katalytické redukce SCR s kapalinou AdBlue pro snižování oxidů dusíku ve výfukových plynech. Dvoulitrový turbodiesel je v kombinaci s devítistupňovou automatickou převodovkou jako jediný k dispozici s pohonem všech kol 4WD.
 
Ve druhé vlně modernizace se ještě přidá hybridní pohon se zážehovým motorem a elektromotorem a zážehový turbomotor schopný spalovat benzin i stlačený zemní plyn (CNG).
 
Nové asistenční systémy
Mezi technické inovace mezi asistenčními systémy patří funkce rozpoznávání dopravních značek Traffic Sign Recognition. Jde o značky omezující nejvyšší povolenou rychlost a zákaz předjíždění. Systém dokáže identifikovat i dodatkové tabule, například pokud omezení rychlosti platí jen za deště. Čtení dopravních značek spolupracuje s inteligentním omezovačem rychlosti Speed ​​Advisor. Kromě toho je zde vylepšená funkce autonomního nouzového brzdění, adaptivní tempomat ACC, sledování mrtvých úhlů Blind Spot Alert a upozorněním na neúmyslné opuštění jízdního pruhu Lane Assist.
 
Malá SUV a crossovery v EU 1. pol. 2018 1. pol. 2017 rozdíl
1. Renault Captur 121 235 112 170 +8,1 %
2. Peugeot 2008 100 602 105 157 -4,3 %
3. Dacia Duster 97 286 74 027 +31,4 %
4. Opel/Vauxhall Mokka X 73 692 96 449 -23,6 %
5. Volkswagen T-Roc 71 008 - -
6. Citroen C3 Aircross 57 103 - -
7. Fiat 500X 56 206 52 807 +6,4 %
8. Ford EcoSport 54 771 35 099 +56,0 %
9. Opel/Vauxhall Crossland X 52 408 5 129 -
10. Jeep Renegade 46 826 47 156 -0,7 %
Segment celkem 990 534 689 356 43,7 %
 
  • Nové motory pro Fiat 500X
  • Nové motory pro Fiat 500X
  • Nové motory pro Fiat 500X
  • Nové motory pro Fiat 500X
  • Nové motory pro Fiat 500X
  • Nové motory pro Fiat 500X
  • Nové motory pro Fiat 500X
  • Nové motory pro Fiat 500X