name | autoweek.cz

Porsche vyvine motor pro projekt Cortege

Porsche vyvine motor pro projekt Cortege

29.10.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vedení projektu Cortege, v jehož rámci vznikají luxusní vozidla pro politickou elitu Ruska, našlo náhradu za zaniklou automobilku Marussia Motors. Pohonné jednotky pro limuzínu presidenta Putina a dalších vrcholných představitelů země vyvine Porsche Engineering.

Ústřední výzkumný automobilový institut NAMI uzavřel dohodu se společností Porsche Engineering týkající se vývoje pohonné jednotky pro vozidla vyvíjená v rámci projektu Cortege. V rámci tohoto programu se vyvíjejí luxusní vozidla pro ruskou politickou elitu v čele s presidentem Putinem.

 

Ruská strana potřebuje vyvinout zážehový motor V12 s přeplňováním dvojicí turbodmychadel a mezichladičem. Zdvihový objem se bude pohybovat v rozmezí 6,0 až 6,6 l, výkon by měl dosáhnout hranice 600 kW (přes 800k) a točivý moment 1000 N.m.

 

V rámci projektu Cortege se vyvíjí luxusní limuzína pro hlavu státu, komfortní sedan, SUV a eskortní minivan. Všechny verze budou vycházet ze společné platformy a budou sdílet mnoho komponent. Vozy nebudou určeny k volnému prodeji, ale výrobní závody budou mít možnost zakoupit licenci k využití některých komponent. Díky tomu by měl projekt Cortege přinést významnou pomoc pro celý ruský automobilový průmysl, protože se pro mnoho automobilek stanou dostupnými nejmodernější technická řešení. Na bázi projektu by tak mělo nakonec vzniknout 7000 až 10 000 vozidel. Na celý projekt bude ze státního rozpočtu vyčleněno 12 miliard rublů (6,2 miliardy Kč) a dalších 8 miliard rublů (4,1 miliardy Kč) bude k dispozici ve speciálním fondu.

 

Pro výrobu SUV v rámci projektu Cortege byl vybrán závod společnosti Sollers v Uljanovsku, kde se vyrábějí terénní vozidla UAZ. UAZ bude vyrábět i další komponenty pro společnou platformu projektu Cortege. Výroba vládních vozidel vč. presidentské limuzíny se předpokládá v automobilce GAZ v Nižném Novgorodu (tam se vyrábějí i automobily Škoda pro ruský trh). Dalším závodem zapojeným do projektu bude továrna KAMAZ, kde se už údajně připravuje výroba sedanů. V projektu je zapojena i automobilka ZIL a podílí se na něm i Volkswagen Group Rus a Daimler.

 

Podle dostupných informací už vznikly 3D virtuální návrhy všech vozidel se společnou platformou a zahrnující virtuální 3D modely motoru, samočinné převodovky, nosných částí karoserie a elektronických řídicích systémů. V roce 2015 by měly vyjet první prototypy, přičemž jejich testování musí být ukončeno do roku 2016. Do roku 2017 je plánován vývoj pohonné jednotky až do stádia dodávek pro sériovou produkci. V roce 2017 by měly být vyrobeny limuzína a první sedany, od roku 2018 začne výroba SUV a minivanu.

 

Uvedené termíny mají být dodrženy i přesto, že projekt v dubnu zasáhlo ukončení činnosti ruské automobilky Marussia Motors. Tento výrobce supersportů a majitel týmu F1 totiž byl významnou součástí celého projektu a měl mít velký podíl na vývoji rozhodujících technických řešení, především jejich vzájemných propojení, pohonných jednotek a dvou verzí - limuzíny a SUV. Nejvýznamnější vývojoví pracovníci Marussie totiž přešli do institutu NAMI, kde plynule pokračují ve své práci. Pod dohledem Ministerstva průmyslu pod institut NAMI přešli i vývojáři projektu Yo-mobil.