name | autoweek.cz

Proč je globální nedostatek čipů?

Proč je globální nedostatek čipů?

03.04.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Od zpožděných dodávek automobilů přes výpadek dodávek domácích spotřebičů až po nákladnější smartphony, podniky a spotřebitelé po celém světě čelí bezprecedentnímu nedostatku polovodičových mikročipů. Agentura Reuters hledá důvody.
Nedostatek čipů pramení ze souhrnu faktorů. Výrobci automobilů, kteří loni během pandemie COVID-19 zavřeli své závody, soutěží o dodávky čipů s rozrůstajícím se průmyslem spotřební elektroniky.
 
Spotřebitelé během pandemie nakupují notebooky, herní konzole a další produkty spotřební elektroniky, což vedlo k přísnější inventuře zdrojů. Zákazníci také nakonec nakoupili víc automobilů, než představitelé automobilového průmyslu ještě vloni na jaře očekávali, což vyvolalo další napětí v dodávkách. Krizi dále prohloubily sankce vůči čínským technologickým společnostem.
 
Nedostatek se původně se soustředil na automobilový průmysl, ale nedostatek se nyní rozšířil i do řady dalších odvětví spotřební elektroniky, včetně výroby telefonů, ledniček a mikrovlnných trub.
 
V každéu společnosti, která používá čipy při výrobě, roste panika a snaha vytvořit si zásoby. Nedostatek stlačil výrobní kapacity a zvýšil náklady i pro nejlevnější komponenty téměř všech mikročipů, což zvýšilo ceny konečných produktů.
 
Automobily
Automobily jsou stále více závislé na čipech - od řídicích jednotek motorů přes počítač snižující spotřebu paliva až po asistenční systémy pomáhající řidiči, jako je nouzové brzdění.
 
Krize přinutila mnohé automobilky omezit výrobu méně ziskových vozidel. General Motors a Ford Motor patří mezi velké výrobce, kteří uvedli, že sníží výrobu, a připojili se k dalším, včetně společností Volkswagen, Subaru, Toyota Motor a Nissan Motor.
 
Nedostatek polovodičových čipů pro automobily by podle firmy IHS Markit, analyzující data, mohl v prvním čtvrtletí globálně ovlivnit výrobu téměř 1,3 milionu lehkých vozidel. Situaci navíc zhoršil požár v japonské továrně na výrobu čipů společnosti Renesas Electronics, která produkuje 30 % globálního trhu s jednotkami mikrokontrolérů používaných v automobilech. Silný mráz v Texasu zase přinutil dočasně odstavit továrny společností Samsung Electronics, NXP Semiconductors a Infineon. Přitom Infineon a NXP jsou hlavními dodavateli automobilových čipů, takže i toto narušení výroby přispělo k nedostatku v churavějícím sektoru.
 
Úzké hrdlo v Asii
Důvodem kritické situace jsou nedostatečné investice do výroby 8“ čipů v továrnách vlastněných převážně asijskými firmami, protože ty se snažily zvýšit produkci reagující na poptávku po 5G telefonech a laptopech, která roste rychleji než se očekávalo.
 
Společnost Qualcomm, jejíž čipy jsou v telefonech Samsung, je jedním z hlavních výrobců čipů, který není schopen držet krok s poptávkou. Foxconn, hlavní dodavatel pro společnost Apple, rovněž varoval před nedostatkem čipů, který ovlivňuje dodavatelské řetězce.
 
Většina čipů se v současné době vyrábí v Asii, odkud hlavní je smluvní výrobci, jako jsou Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC) a Samsung, dodávají pro stovky různých společností. Americké polovodičové společnosti tvoří 47 % celosvětového prodeje čipů, ale pouze 12 % celosvětové výroby se realizuje ve Spojených státech.
 
Co se s tím dá dělat?
Výstavba továren, která produkují základní disky pro polovodiče, stojí desítky miliard dolarů a rozšíření jejich výrobní kapacity může trvat až rok než se otestují a zaběhnou složité nástroje.
 
Americký prezident Joe Biden slíbil 37 miliard dolarů na financování urychlení výroby čipů v USA. V současné době se zde plánuje výstavba čtyř nových továren - dvě od Intelu, jedna TSMC v Arizoně a další Samsungu v Texasu.
 
Také Čína nabídla nesčetné množství subvencí průmyslu čipů ve snaze snížit svou závislost na západních technologiích.