průlomový test elektromobilů | Aktuality | autoweek.cz

Průlomový test elektromobilů

Průlomový test elektromobilů

02.01.2022 | Rybecký Vladimír | Aktuality

EcoBest Challenge - Electrified by VinFast je první evropský nezávislý test běžných elektromobilů v reálném provozu, který odhaluje jejich skutečné parametry.
Organizace AutoBest realizovala ojedinělý test všech v Evropě běžných elektromobilů v reálném provozu. Limitem pro zařazení do testu byl homologovaný dojezd minimálně 200 km a základní cena do 32 000 eur (815 000 Kč) bez DPH a státní podpory. Do testu bylo zařazeno 15 nejprodávanějších modelů elektromobilů na evropském trhu: Citroën ë- C4, Cupra Born, Dacia Spring, Fiat 500e, Honda e, Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Nissan Leaf, Mazda MX-30, Opel Corsa-e, Opel Mokka-e, Peugeot e-208, Peugeot e-2008 , Renault Zoe a Volkswagen ID.3.
 
Organizace testu
Nezávislý test se uskutečnil s jednotnou metodou měření stejnou pro všechna vozidla. Použitá metodika byla inspirována praktickými potřebami a chováním většiny evropských motoristů a jejich každodenního dojíždění. Nešlo o tradiční srovnávací test motoristických médií ani o test rekordního dojezdu nebo naopak test rychlosti v rallye stylu, který by měl ověřit, jak agilní elektromobily jsou.
 
Všechny testované elektromobily byly sériové modely. Jely se zapnutou klimatizací a infotainmentem. Tlak v pneumatikách měl výrobcem doporučenou hodnotu. Všechny vozy jezdily v normálním režimu a v městském prostředí využívaly brzdný režim, pokud byl pro daný model k dispozici. Řidiči si auta měnili po ujetí 30 km aby se do výsledků nepromítl jejich rozdílný styl jízdy.
 
AutoBest využíval logistickou podporu španělského on-line média coches.net a spolupráci se španělským výrobcem nabíjecích stanic Circutor jako technickým partnerem. Testovací jízdy se uskutečnily v Terrasse poblíž Barcelony v regionu Valles Occidental. Elektromobily řídili novináři z organizace AutoBest a z coches.net. Testovací jízdy začaly a skončily v centrále společnosti Circutor, kde se vozy také dobíjely.
 
Vozidla jezdila po smíšeném okruhu dlouhém 60 km, kombinujícím různá prostředí v poměru 50 % po dálnici, 20 % po konvenčních silnicích a 30 % v městském provozu ve městě Terrassa. Vozy jely v koloně za vedoucím vozidlem, které označovalo správnou cestu a po celou dobu stanovilo stejnou rychlost respektující rychlostní limity. Vozy okruh absolvovaly tolikrát, kolikrát bylo potřeba. Když dojezd na displeji klesl pod hodnotu 60 km pokračoval vůz po testovací trase společnosti Circutor - okruhu dlouhém 22 km. Po dosažení indikace 0 % akumulátoru a/nebo dojezdu 0 km na sdruženém přístroji auta dál pokračovala v jízdě až do úplného zastavení.
 
Výsledky
Všechna testovaná auta dosáhla víc než 75 % reálného dojezdu v porovnání s údajem dojedu podle WLTP (index Eco C1), přičemž většina běžných elektromobilů prodávaných v Evropě v reálných jízdních podmínkách dosahuje víc než 80 % homologovaného dojezdu podle WLTP. Pět vozů z 15 dosáhlo víc než 90 % dojezdu podle WLTP.
 
Dacia Spring se nejvíc přiblížila udávanému dojezdu podle WLTP když v testu ujela 221,03 km, což je 98.67 % udávané hodnoty 224 km. V reálném dojezdu si dobře vedly také Kia E-Niro (95,24 %), Hyundai Kona (92,28 %), Mazda MX-30 (91,66 %) a Opel Corsa-e (90,19 %). Naopak nejhůř dopadl Citroën ë-C4 s reálným dojezdem 262,54 km, tedy jen 74.59 % z udávaného hodnoty 352 km. Podíl 80 % v indexu Eco C1 nedosáhly ani Honda e (78,48 %), Peugeot e-208 (79,31 %), Peugeot e-2008 (79,39 %) a Cupra Born (79,98 %).
 
Dacia Spring je zároveň nejúspornější elektromobil v testu v ukazateli Eco C2, který udává ujeté kilometry na 1 kWh energie s hodnotou 8,25 km. Druhým nejúspornějším byl Fiat 500e, kterému 1 kWh stačil na ujetí 7,12 km, a trojici nejúspornějších uzavírá Hyundai Kona (6,98 km/kWh). Nejméně úsporným elektromobilem testu byl Nissan Leaf - 1 kWh mu stačí jen na 5,55 km jízdy. Hyundai Kona získal prvenství v nejvyšším reálném dojezdu ze všech testovaných aut - 446,64 km.
 
Z hlediska efektivity využití energie při nabíjení byl nejlepší Volkswagen ID.3 se ztrátou jen 5,6 %, když při nabíjení akumulátoru s kapacitou 58 kWh potřeboval 61,41 kWh. Naopak nejhůř na tom byla Honda e, která ze stojanu odčerpala o 27,1 % víc energie v porovnání s kapacitou akumulátoru.
 
Na výsledcích je patrná podobnost výsledků po technické stránce identických vozů Volkswagen ID.3/Cupra Born a Opel Mokka-e/Peugeot e-208/Peugeot e-2008/Citroën ë-C4, ovšem také překvapující odlišnost výsledků vozu Opel Corsa-e, který je v podstatě shodný se druhou čtveřicí.
 
Klíčová zjištění
Reálný dojezd, dosažený během testu, ukazuje, že metodika stanovení dojezdu podle WLTP je ve srovnání s jízdou v reálném provozu optimistická. Některé z vozů se ale homologované hodnotě WLTP hodně přibližují, a mají tak velmi dobrý index Eco C1, který představuje poměr skutečného dojezdu a dojezdu podle WLTP.
 
AutoBest zavedl také další klíčový index Eco C2, který vyjadřuje kolik kilometrů skutečného dojezdu může nabídnout akumulátor vozidla z kapacity 1 kWh. Máme na trhu jen jediné vozidlo - Dacii Spring - schopné překročit hodnotu 8 km/kWh. Průměr Eco C2 ze všech vozů je nicméně výrazně lepší ve srovnání s měřením EcoBest Challenge uskutečněným před třemi lety za velmi podobných podmínek. To ukazuje velký pokrok v procesu zvyšování energetické účinnosti elektromobilů.
 
Co se stane, když se u dojezdu rozsvítí nula?
EcoBest Challenge je jediný nezávislý test, který měří i to, co spotřebitele hodně zajímá, tedy se stane poté, co indikace rezervy kapacity akumulátoru ukáže nulu. Vzhledem k tomu, že všechna auta jela až do úplného vybití akumulátoru a zastavení, AutoBest motoristům sděluje důležitou informaci: po indikaci nulové hodnoty dojezdu na sdruženém přístroji má akumulátor ještě dostatečnou kapacitu pro další jízdu. Testované vozy ujely ještě dalších 14 km až 37,8 km. To může být úlevou těm, kteří se s elektromobilem dostanou do kritické situace s nulovou rezervou kapacity akumulátoru. Je jasné, že nezůstanou nečekaně stát. AutoBest však doporučuje ponechat si to jen jako strategickou rezervu a nikdy se nedostat do situace pro její využití.
 
Kolik se skutečně dobíjí?
Dalším unikátním výsledkem testu je hodnota energie potřebná k plnému nabití vozů s úplně vybitým akumulátorem. Všechny testované vozy potřebovaly k nabití na 100 % kapacity víc energie, než je udávaná kapacita, a to o 5,9 % až 27,1 %.
 
Vysvětlení se analyzuje a nabízí se několik možnosti. Při transformaci střídavého proudu ze sítě na stejnosměrný proud v akumulátoru se ztrácí určitá část energie (přibližně 5 %). Určitá část energie se spotřebuje také k napájení všech systémů automobilů používaných k nabíjení, hlavně měniče. Část energie se během procesu spotřebuje i na chlazení akumulátoru (tato energie je vyšší při rychlém nabíjení nebo v horkém prostředí). Určité ztráty může také způsobit stav akumulátoru a typ nabíječky. Ačkoli existují různá technická vysvětlení, věříme, že pro spotřebitele je důležité o tom vědět, protože musí počítat s tím, že bude platit trochu víc než očekává.
 
Zhodnocení
Hlavní organizátor testu Joan Dalmau, dopisovatel webu coches.net a španělský člen poroty AutoBest, na tiskové konferenci k výsledkům uvedl: „Byli jsme překvapeni některými vozy, které dosáhly reálný dojezd blízký uváděné hodnotě podle WLTP. Skutečný dojezd získaný v testu ukazuje, že elektromobily se staly perfektní alternativou pro městské prostředí a údaje o dobíjení, které jsme získali pomocí společnosti Circutor, pomáhají ukázat, že zákazníci platí víc, než očekávají kvůli ztrátám během procesu nabíjení.“
 
„S EcoBest Challenge udělala organizace AutoBest další odvážný krok k tomu, aby sloužila evropským motoristům a poskytla jim klíčové informace o skutečném dojezdu, energetické účinnosti a dalších parametrech nejoblíbenějších elektromobilů na trhu. Naším cílem je nabídnout nezávislý test, v němž všechny vozy jezdí ve stejnou dobu po stejné trase s různými řidiči. Je důležité dodat, že si jsme jisti, že při použití techniky ekologické jízdy bude výsledkem delší dojezd bližší hodnotě WLTP. To ale nebylo naším cílem. Na straně průmyslu je spousta věcí, které je třeba udělat především pro zlepšení energetické účinnosti. V organizaci AutoBest jsme přesvědčeni, že do roku 2025 budeme mít k dispozici auta, která snadno dosáhnou víc než 10 - 12 km/kWh,“ řekl Dan Vardie, zakladatel a předseda AutoBest a tvůrce testu EcoBest Challenge.
 
Závěrem
Cílem EcoBest Challenge nebylo vytvořit žebříček 15 vozů, ale nabídnout referenci, která může vést k realističtějšímu pohledu spotřebitelů. Nejsou špatné nebo dobré elektromobily ani špatné nebo dobré hodnoty dojezdu. Každý by měl volit na základě vlastních potřeb mobility. Podle hodnocení organizačního výboru a poroty AutoBest, složené z novinářů z 32 zemí Evropy neexistuje elektromobil, který by uspokojil rozdílné potřeby všech spotřebitelů. AutoBest věří, že naměřené výsledky jsou mnohem bližší realitě než údaje podle WLTP. AutoBest je nabízí motoristům, aby je využili pro své hodnocení a poté se rozhodli na základě svých skutečných potřeb.
 
EcoBest Challenge 2021 byla organizována ve spolupráci s vietnamskou společností VinFast, která v první polovině příštího roku uvede na evropské trhy dva modely elektricky poháněných SUV - VF e35 a VF e36 - počínaje německým, francouzským a nizozemským trhem. Vozy VinFast se EcoBest Challenge 2021 nezúčastnily.

  • Průlomový test elektromobilů
  • Průlomový test elektromobilů
  • Průlomový test elektromobilů
  • Průlomový test elektromobilů
  • Průlomový test elektromobilů
  • Průlomový test elektromobilů
  • Průlomový test elektromobilů
  • Průlomový test elektromobilů
  • Průlomový test elektromobilů
  • Průlomový test elektromobilů
  • Průlomový test elektromobilů
  • Průlomový test elektromobilů
  • Průlomový test elektromobilů
  • Průlomový test elektromobilů