name | autoweek.cz

První autonomní vozidlo úrovně 4 - v Číně

První autonomní vozidlo úrovně 4 - v Číně

06.07.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Největší čínský internetový vyhledávač Baidu oznámil, že z výrobního pásu sjela první stovka minibusů Apolong vybavených autonomním řízením. Budou mít na starosti „last mile“ dopravu v čínských městech před uvedením na světové trhy v roce 2019.
Představitel společnosti Baidu Robin Li ohlásil: „Rok 2018 vstupuje do historie jako první rok prodeje vozidel s autonomním řízením. Od teď běží sériová produkce Apolongu, takže budeme svědky obrovského skoku ve využití autonomního řízení, který posune celý průmysl od nuly k jedničce.“
 
Autonomní řízení na úrovni 4, tedy nevyžadující žádné zásahy člověka, zde využívá otevřenou platformu Apollo, kterou vyvinula společnost Baidu, provozující největší internetový vyhledávač v čínském jazyce. Použitý systém Apollo 3.0 pracuje se 220 000 řádků kódu. Na jeho vývoji po celý rok pracovalo 10 000 vývojových techniků.
 
Na vývoji vozidla s plně elektrickým pohonem se začalo pracovat v říjnu 2017. Jde o minibus pro 14 cestujících s lehkou kompozitovou konstrukcí a zaoblenými skly. Apolong je vybaven mnoha snímači, jako jsou Lidar, radar pracující s milimetrovými vlnami, HDR záznamem a stereokamerami. Vozidlo vyrábí čínský výrobce autobusů King Long v Sia-menu v provincii Fujian na jihovýchodě Číny. Oficiálně bude představeno na Světové konferenci Baidu v listopadu v Pekingu.
 
Ještě letos budou tyto minibusy zařazeny do provozu v několika čínských městech - Pekingu, jednom z nejrychleji rostoucích měst světa Šen-čenu, Xiong`anu, Wu-chanu nebo Pingtanu. Zprvu budou jezdit v uzavřených prostorech, jako jsou parky, průmyslové zóny a letištní areály, kde bude možné je provozovat bez řidiče. V roce 2019 se začnou dodávat i do světa, počínaje Japonskem. Tam s jejich pomocí chce společnost SB Drive, patřící do SoftBank Group, řešit akutní nedostatek řidičů v zemi.
 
Platforma Apollo by se do roku 2020 měla stát základem pro použití v osobních automobilech společnosti BYD a stát se tak čínskou odpovědí na projekty ze Silicon Valley nebo od firem jako jsou Waymo (Alphabet), Uber či automobilek Ford, BMW nebo GM. Apollo by se mělo podle představ vedení Baidu stát pro auta něčím podobným jako je Android pro mobilní telefony. Platformu Apollo Baidu založilo v dubnu 2017. Apollo 3.0 už se zkouší v autonomních vozítcích Neolix AX1 L4 ve městech Xiong`an a Čchang-čou. Platforma Apollo poskytuje nová řešení i pro služby placeného parkování. Na jejím vývoji se podílí 116 partnerských organizací z celého světa z oblastí automobilového průmyslu i technologických firem. Mezi ně patří mj. i Ford, Daimler, Nvidia, Intel, Microsoft či výrobce lidarů Velodyne. Dalšími významnými partnery programu Apollo jsou Jaguar Land Rover, Valeo, Byton, Leopard Imaging a Suning Logistics.
 
Současně s vozidlem Apolong Baidu předvedlo i systém hlasově aktivované telematiky s umělou inteligencí OS. Jde o řešení zcela měnící způsob komunikace mezi člověkem a vozidlem, které dále povyšuje komunikační systém Baidu DuerOS umožňující vstup do vozu na základě rozpoznání obličeje a poskytující služby navigace, internetové bezpečnosti, spojení z domovem V2H (Vehicle to home) a personalizované služby, například objednávku jídla hlasovým pokynem.