psa skončí s prodejem miniaut z tpca | Aktuality | autoweek.cz

PSA skončí s prodejem miniaut z TPCA

PSA skončí s prodejem miniaut z TPCA

16.10.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

PSA končí s výrobou městských miniautomobilů Peugeot 108 a Citroën C1. Podle zdrojů agentury Reuters Francouzi opouštějí stále více nerentabilní segment, protože zahájili strategickou revizi výrobního programu před plánovanou fúzí s Fiat Chrysler.
Společnost PSA již odsouhlasila prodej svého podílu ve společném podniku s Toyotou TPCA, který v České republice vyrábí vozy Peugeot 108 a Citroen C1. Nyní už podle zdrojů Reuters padlo rozhodnutí o úplném zastavení prodeje těchto automobilů se zážehovými motory.
 
Toyota bude v TPCA v Kolíně od příštího roku vyrábět rovněž model Yaris. O nástupci sesterského modelu Citroënu C1 a Peugeotu 108 Toyoty Aygo zatím nebylo rozhodnuto.
 
Městská miniauta se nevyplatí vyrábět
Evropský trh s městskými minivozy se již několik let zmenšuje. Jeho podíl podle údajů IHS Markit v loňském roce klesl na 7,4 % z 10,9 % v roce 2010, zatímco větší a ziskovější vozidla v segmentu B si udržela svůj podíl na úrovni 30 %.
 
Automobilky přezkoumávají výrobu vozidel se spalovacími motory, protože potřebují přizpůsobit nákladné systémy filtrování výfukových plynů aby splňovaly přísnější zákony o emisích. Tím se zvyšují náklady na základní miniauta segmentu A na úroveň, kdy je těžké jejich výrobu ekonomicky zdůvodnit. Emisní limity tak paradoxně vedou k tomu, že jsou z výroby vyřazovány ty nejúspornější modely nejméně zatěžující životní prostředí.
 
„PSA opouští továrnu i segment A, v němž výrobci v Evropě pravděpodobně přijdou o nejvíce peněz,“ uvedl jeden ze zdrojů obeznámených s touto záležitostí. PSA zatím odmítá budoucnost dvou malých modelů komentovat. Pouze uvádí, že zkoumá, které produkty nejlépe splní očekávání zákazníků v segmentu A současně se dokáží vyrovnat s evropskými limity emisí CO2.
 
V rámci snahy o ziskovost již PSA v rámci restrukturalizace německé značky Opel ukončila výrobu jejích dvou menších modelů - městského vozu Adam a základní třídy Karl. Přes jejich miniaturní motory a nízkou hmotnost, které je teoreticky činí vhodnými pro města, se automobilky musí snažit, aby i jejich nejmenší vozy byly ziskové.
 
Hledání řešení pro Stellantis
Společnosti PSA a FCA chtějí v prvním čtvrtletí příštího roku dokončit fúzi a vytvořit novou společnost s názvem Stellantis. Ta bude čtvrtým největším výrobcem automobilů na světě. Projekt fúze PSA s FCA rozšířil dostupné možnosti. Fiat nemá v úmyslu opustit své nejprodávanější malé modely Panda a 500. Oba již mají hybridní verze a 500 je k dispozici také v plně elektrické verzi. Stávající modely PSA by proto v budoucnu mohly být nahrazeny novými, jejichž vznik umožní spolupráce s FCA.
 
Někteří výrobci, například Daimler, který vyrábí Smart EQ, nebo Renault s Twingem Z.E., byli nuceni investovat do čistě elektricky poháněných verzí aby v Evropě zlepšili svůj emisní profil. Společnost PSA rovněž zvažovala elektrifikaci jako možnost pro svá městská miniauta v segmentu A, ale nakonec od tohoto plánu upustila, protože se obávala, že jejich výroba bude nerentabilní. Nyní se studuje několik alternativ, včetně nabídky levnějších elektromobilů ve stylu nového modelu Citroën Ami, který se montuje v Maroku, nebo vozů vycházejících z modelů segmentu B s dostupnější cenou.
 
Zatímco výsledek jednání o tom, jakou architekturu budou minivozy segmentu A koncernu Stellantis používat, zůstává otevřený, PSA si přeje udržet technologický náskok v segmentu B, který zahrnuje jeho mimořádně úspěšné modely Peugeot 208 (evropské Auto roku 2020) a Opel Corsa (držitel titulu AutoBest 2020). Začátkem letošního roku zaslala FCA svým dodavatelům dopis, ve kterém jim sdělila, že její další tři malé městské vozy segmentu B budou založeny na modulární platformě CMP (Common Modular Platform) společnosti PSA, která se bude vyrábět interně na základě licence.