name | autoweek.cz

Renault Group urychluje přechod k elektromobilitě

Renault Group urychluje přechod k elektromobilitě

12.07.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V rámci online akce Renault eWays Skupina Renault oznámila zrychlení své strategie elektromobility. Generální ředitel Luca de Meo poskytl výhled na plánované budoucí aktivity společnosti a slíbil deset nových elektricky poháněných vozidel do roku 2025.
Generální ředitel Luca de Meo v rámci Skupiny Renault rozvíjí a rychle realizuje pozitivní změny. Prostřednictvím virtuální show Renault eWays informoval média a investory, že Renault bude jedním z vítězů přechodu na elektromobily. „Všechna naše vozidla budou od základu elektrická,“ řekl a oznámil rychlejší tempo transformace. Jednou z jeho zásadních strategií je zaměřit výrobu na Francii. Místo dodavatelských řetězců spoléhá de Meo na partnerství pro vývoj a výrobu až po recyklaci.
 
Skupina Renault zrychluje tempo pokud jde o dostupnou a udržitelnou elektromobilitu. Pilíři její strategie v oblasti elektricky poháněných vozů jsou komplexní modelová ofenziva, nový ekosystém Renault ElectriCity v severní Francii spojený s výrobou elektromotorů v MegaFactory v Normandii, strategické partnerství s Envision AESC na vybudování gigafactory na akumulátory v Douai a společný projekt vývoje udržitelných akumulátorů s francouzským start-upem Verkor.
 
Deset nových elektromobilů od Renault Group
Nový vývoj probíhá v oblasti elektrických poháněcích ústrojí a správy životního cyklu akumulátorů pro jejich druhý život v době, kdy již nejsou vhodné pro použití ve vozidlech. Renault také plánuje integrovat akumulátory v soukromých automobilech jako úložiště energie pro elektrickou síť.
 
Skupina Renault uvede do roku 2025 deset nových plně elektrických modelů. Tím si chce zajistit nejudržitelnější modelovou řadu v Evropě s podílem elektricky poháněných vozidel přes 65 %. To zahrnuje také novou podobu klasických modelů Renault 5 a Renault 4, v současné době známého jako 4ever. Do důležitého segmentu kompaktních vozů už v roce 2022 přijde zcela nový MéganE. Elektricky poháněný vůz sportovní značky Alpine bude následovat od roku 2024. Do roku 2030 by až 90 % prodaných vozů skupiny Renault mělo mít plně elektrický pohon. Skupina se chce odlišit od konkurence jako klíčový hráč na cestě k dostupné elektromobilitě.
 
Dvě nové platformy
Co se týče platforem, Skupina využívá své desetileté zkušenosti s elektrickým pohonem a s výrobou specializovaných platforem pro elektromobily. Pro segmenty C a D nabídne platforma CMF-EV zlepšený požitek z řízení a bezkonkurenční výkony řízení díky nízké poloze těžiště, ideálnímu rozložení hmotnosti a víceprvkovému zavěšení zadních kol. Strmý převod řízení zajistí rychlou odezvu vozu. Tato platforma bude do roku 2025 v rámci Aliance představovat 700 000 jednotek. Umožní dosáhnout dojezd až 580 km podle WLTP s velmi nízkou spotřebou energie. Tento výkon je výsledkem zkušeností techniků Renaultu a Nissanu, pracujících na snížení třecích ztrát, snížení hmotnosti a nejmodernější tepelné regulaci. Na platformě CMF-EV se bude od roku 2022 v Douai vyrábět kompaktní MéganE.
 
Díky CMF-BEV může skupina Renault v rámci segmentu malých vozů vyrábět cenově dostupné elektromobily pro všechny. Tato zcela nová platforma sníží cenu elektromobilu o 33 % ve srovnání se současnou generací Zoe. Toho bylo dosaženo díky zaměnitelnosti modulu akumulátoru, optimalizovaném pohonu o výkonu 100 kW při nižších nákladech, přenesení veškerých komponent z neelektrických vozů z platformy CMF-B, a také díky plánu vyrábět na této platformě do roku 2025 tři miliony vozů ročně. Platforma CMF-BEV nabídne dojezdovou vzdálenost až 400 km podle WLTP. Na nové platformě CMF-BEV bude založen Renault 5 v moderní podobě s elektrickým pohonem. Bude se vyrábět v severní Francii - od akumulátoru přes elektrický pohon až po montáž. Do výroby se dostane kolem roku 2023. Další nadčasové znovuzrození představuje pokračovatel klasického R4 v nadčasovou podobě 4ever.
 
Důraz na akumulátory
Pro Renault je typické, že ústřední roli ve strategii elektromobility hrají akumulátory. Skupina Renault plánuje používat dvě rodiny akumulátorů - jednu navrženou z hlediska nákladů a efektivity a druhou z hlediska výkonu a dosahu. Pokud jde o chemii článků, Renault sází na akumulátory NMC (nikl, mangan a kobalt). Ty poskytují až o 20 % delší dojezd než jiná řešení za konkurenceschopné náklady a také se snadněji recyklují. Tato vysoce výkonná technologie má být použita ve všech budoucích elektricky poháněných vozidlech skupiny Renault. Do roku 2030 má být v rámci aliance Renault-Nissan-Mitsubishi až jeden milion elektromobilů vybaven akumulátory NMC.
 
Zároveň Renault oznámil, že každý nový akumulátor bude sestávat z 80 % recyklovaných surovin. Společnost rozvíjí zařízení na opětovné použití, demontáž a recyklaci akumulátorů v rámci projektu Re-Factory ve Flins, který má za cíl vygenerovat do roku 2030 obrat více než 1 miliardu eur. Vývoj celého procesu umožní skupině do roku 2030 snížit čisté náklady na recyklaci na třetinu
 
V rámci své EV strategie se skupina Renault spojí s Envision AESC, která v roce 2024 vybuduje GigaFactory v Douai o kapacitě 9 GWh, do roku 2030 má za cíl dosáhnout 24 GWh. Se start-upem Verkor plánuje začít v roce 2026 budovat první GigaFactory ve Francii na vysoce výkonné akumulátory, jejíž počáteční kapacita bude 10 GWh a potenciálně do roku 2030 až 20 GWh.
 
Standardizací architektury článků by náklady na akumulátor měly do roku 2030 klesnout celkem o 60 %. Za méně než 10 let postupně Skupina Renault sníží své náklady na úrovni akumulátorů o 60 % s cílem dostat se pod 100 USD/kWh do roku 2025 a pod 80 USD/kWh, zatímco se bude Aliance připravovat na příchod akumulátorů s pevným elektrolytem v roce 2030.
 
Pokračující vývoj elektrického pohonu
Skupina Renault si udržuje náskok před konkurencí i proto, že je první automobilkou, která si vyvinula vlastní elektromotor bez permanentních magnetů vyžadujících vzácné kovy. Jde o synchronní elektromotor s vnějším buzením EESM (Externally Excited Synchronous Machine) s vlastním reduktorem. Od roku 2024 skupina do své technologie EESM postupně zakomponuje nová vylepšení, která dovolí snižování nákladů a zlepšování účinnosti motoru.
 
Mimo toho Skupina také pracuje na kompaktnějším systému elektrického pohonu All-in-one s elektromotorem, reduktorem a výkonovou elektronikou integrovanými do jediného bloku. To umožní snížení celkového objemu o 45 %, snížení celkové ceny pohonu o 30 % a o 45 % nižší ztrátu energie podle WLTP, což prodlouží dojezdovou vzdálenost až o 20 km.