name | autoweek.cz

Renault Kadjar - předurčen k úspěchu

Renault Kadjar - předurčen k úspěchu

17.08.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Renault reaguje na celosvětový růst zájmu o crossovery. Po menším modelu Captur, který byl zákazníky přijat s nadšením, přichází s kompaktním modelem Kadjar. Tato novinka má všechny předpoklady být ještě úspěšnější.
Kadjar je úplnou novinkou v modelové nabídce značky Renault uvádějící ji do zcela nového segmentu. Je to model, který Renaultu dlouhodobě chyběl. Kadjar nenahrazuje model Koleos, protože toto na terénní jízdu více orientované SUV z produkce korejské automobilky Samsung Motors bude mít brzy nástupce.
 
V roce 2014 se celosvětová obliba crossoverů v segmentu kompaktních vozů vyšplhala až na podíl 27,3 %, což znamenalo 9 130 000 vozidel. V Evropě zaujímají mezi kompaktními vozy podíl 27,7 %, což představuje 1 498 000 vozidel. Také v České republice jejich podíl roste - už na 32 %, což představuje 22 227 vozů.
 
Atraktivní design
U Renaultu se netají inspirací u bestselleru aliančního partnera Nissanu Qashqai. S tímto vozem ostatně Kadjar sdílí mnoho konstrukčních prvků v čele s modulární platformou. Stejně jako Qashqai nastartoval vzestup značky Nissan, tak by Kadjar měl být klíčem k budoucímu posílení pozice značky Renault. Šéf Renaultu i Nissanu Carlos Ghosn věří, že by se Kadjar měl s pomocí přitažlivého designu dostat do čela prodejnosti kompaktních crossoverů.  
 
Podmínkou naplnění Ghosnova plánu je atraktivní design. V tomto ohledu je na tom Kadjar velmi dobře. Jeho tvary velmi přesně vycházejí z původních odvážných návrhů designérů. Ti úzce spolupracovali s návrháři, aby konečná podoba byla skutečně přitažlivá s výrazným profilem a všemi poznávacími znaky charakterizujícími novou generaci vozů Renault. Těm dominuje výrazná maska chladiče s velkým logem a LED světlomety pro denní svícení (v nabídce ale jsou i světlomety LED Pure Vision zcela využívající LED), stejně jako záď s LED světlomety se 3D efektem.
 
Základem alianční modulární platforma CMF
Renault Kadjar byl navržen s využitím alianční platformy CMF C/D, sestávající ze čtyř základních modulů propojených elektroinstalací. Kadjar je na kompaktní vůz s délkou 4448 mm hodně velký. Vysoká světlá výška 200 mm a velké náběhové úhly naznačují, že tento vůz schopnost jízdy po nezpevněných komunikacích jen nepředstírá. Průměr zatáčení je 10,72 m. Stejnou platformu používá i nová generace Renaultu Espace.
 
Zavazadlový prostor má objem 472 l (bez náhradního kola se dvojitou podlahou), po sklopení zadních sedadel 1478 l. Zadní sedadla přitom lze sklopit i ze zavazadlového prostoru. Při sklopení sedadla spolujezdce vpředu lze ve voze přepravovat předměty o délce až 2563 mm. K praktičnosti vozu přispívá i výklopné tažné zařízení.
 
Klasické přístroje nahrazuje 7“ TFT displej umožňující volbu ze čtyř uspořádání informací. Multimediální systém R Link 2 umožňuje nejen on-line připojení, ale i ovládání asistenčních systémů.
 
Úsporné pohonné jednotky
Všechny pohonné jednotky využívají systém Stop&Start. Zážehový motor TCe 130 má při zdvihovém objemu 1,2 l díky přímému vstřikování a přeplňování turbodmychadlem výkon 96 kW (130 k) při 5500/min a točivý moment 205 N.m.
 
Turbodiesely Energy dCi se vstřikováním systémem Common Rail jsou v nabídce dva. Osvědčený úsporný 1,5 l má výkon 81 kW (110 k) při 4000/min a točivý moment 260 N.m. Pozoruhodný je použitím ocelových pístů, což zvyšuje účinnost a snižuje třecí ztráty. Lze pro něj kromě šestirychlostní převodovky zvolit i se šestirychlostní dvouspojkovou převodovkou EDC. V obou případech je kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km. Na vrcholu nabídky je turbodiesel 1,6 l o výkonu 96 kW (130 k) při 4000/min a s točivým momentem 320 N.m. S tímto motorem lze kombinovat i pohon všech kol.
 
Možnost volby 4x4
Na rozdíl od malého modelu Captur Kadjar nabízí i verze s pohonem všech kol se systémem převzatým z Nissanu Qashqai, tzn. s elektromagneticky ovládanou suchou vícelamelovou mezinápravovou spojkou. Také zadní náprava je převzata z Nissanu Qashqai, tj. ve verzi 4x4 víceprvková. U verze 4x4 lze volit ze tří jízdních režimů - 4x2 s přenosem 100 % točivého momentu na přední kola, AUTO, umožňující přenos až 50 % točivého momentu na zadní kola, a 4WD LOCK, který až do rychlosti 40 km/h přenáší točivý moment mezi obě nápravy v poměru 50/50 %.
 
Kadjar může být vybaven mnoha novými asistenčními systémy. Systém samočinného parkování Easy Park Assist nabízí kromě příčného a podélného parkování dokonce i unikátní možnost parkování šikmo. Active Emergency Braking System (AEBS) upozorňuje na nebezpečí vpředu a v případě potřeby začne ve snaze předejít střetu samočinně přibrzdit.
 
Mimořádně bohatá základní výbava
Renault Kadjar se vyrábí ve španělském závodě Palencia. Základní výbava Life zahrnuje mj. asistent rozjezdu do kopce, tempomat, LED denní a zadní světlomety, vnější zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, polosamočinnou parkovací brzdu, klimatizaci, palubní počítač s barevným multifunkčním 7“ displejem, rádio s CD/MP3, vstupy USB/Jack, ovládáním pod volantem a hudebním systémem Arkamys. Tato verze bude k dispozici od září. V současné době je tedy základním modelem ještě lépe vybavená verze Energy TCe 130 Zen 4x2 za 489 900 Kč.
 
Na Kadjar se poskytuje záruka na 5 let/100 000 km. Renault navíc nabízí i předplacený servis a pravidelnou údržbu vč. výměn náplní a filtrů Service Pack na 4 roky (za 13 590 Kč) nebo 5 let (20 790 Kč).