name | autoweek.cz

Škoda Auto má nejvýkonnější podnikový superpočítač v ČR

Škoda Auto má nejvýkonnější podnikový superpočítač v ČR

03.11.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výpočetní kapacita vysoce výkonného počítače v závodě v Mladé Boleslavi umožňuje simulace aerodynamiky, pomáhá při vývoji nových bezpečnostních prvků simulacemi crash-testů a je velkou pomocí při vývoji motorů.
Škoda Auto v Datovém centru ve svém hlavním sídle v Mladé Boleslavi uvedla do provozu nejvýkonnější firemní superpočítač v ČR. S výpočetní kapacitou dva petaFLOPS (floating point operations per second) provede dvě biliardy početních operací za sekundu. Umožní tak například výpočetně vysoce náročné simulace úprav aerodynamiky.
 
Úspory díky VR
Společnost Škoda Auto kromě toho využije kapacitu počítače při vývoji nových bezpečnostních prvků simulací crash-testů a pro vývoj motorů. Nejnáročnější na využití výpočetní techniky je analýza aerodynamiky - ta nový superpočítač využije ze 74 %, 25 % připadne na crash-testy a 1 % na vývoj motorů.

Využití virtuální reality šetří náklady, které by bylo nutné vynaložit na reálné testy v obřím aerodynamickém tunelu nebo ve formě crash-testů a současně urychluje vývojové práce, protože je možné efektivně prověřovat více variant a prověřit vzájemný vliv různých oblastí. Použitím virtuální reality se například snížil potřebný počet crash-testů o 54,5 %.
 
Nové možnosti aerodynamiky
Simulace proudění umožňují porozumět všem procesům, pochopit, co se v jednotlivých oblastech odehrává, a poznat efekty jejich vzájemné interakce. Zatímco dříve byly experimenty limitovány výrobou prototypů pro zkoušky, nyní lze současně prověřovat i několik paralelních řešení. Vzhledem k tomu, jak roste komplexita nových modelů, rostou i požadavky na množství zkoušek v rozsahu, jaký lze zvládnout jen s pomocí výpočetní techniky.

Přitom i nadále zůstává počítačová simulace nástrojem, který musí aplikovat člověk. IT oddělení poskytuje potřebnou podporu a zdroje, ale využití je na pracovnících příslušných vývojových pracovišť. Například specialisté na aerodynamiku ve Škoda Auto jsou jediní na světě, kteří spolu s kolegy z Tesla Motor dokázali jen s pomocí počítačových simulací bez využití obřího aerodynamického tunelu dosáhnout součinitel aerodynamického odporu Cx 0,24 (u nové generace modelu Octavia).
 
Připraveno pro další růst
V budoucnu datové centrum umožní navýšení kapacity až na 15 petaFLOPS, což znamená, že množství výpočetních operací vzroste až na 15 biliard za sekundu, tedy desetinásobek rychlosti před uvedením HPC. Oblasti technického vývoje a výroby budou tuto kapacitu využívat pro vizualizace, zobrazení ve virtuální realitě a simulace, například pro další vývoj v oblasti ochrany chodců, pro simulace v oblastech aeroakustiky a aerodynamiky nebo pro další vývoj motorů.

Ve výpočetním centru se také budou ukládat data propojených aut. Datové centrum automobilky zároveň zaručuje maximální zálohování dat. Pro uložená data platí maximální požadavky na ochranu dat. Datové centrum bude základem i pro budoucí vývoj umělé inteligence, protože bez potřebného množství dat by AI neměla s čím pracovat.
 
Perspektiva pro talenty
Škoda IT je jedním z největších svého druhu v České republice a patří mezi nejrychleji rostoucí oblasti podniku. Tým expertů, který je odpovědný za nové datové centrum, neustále hledá talentované nové zaměstnance. Aktuálně je vypsaná řada volných pracovních pozic počínaje odborníky na umělou inteligenci přes specialisty SAP až po datové a obchodní analytiky. Na uchazeče tu čekají vysoce moderní pracovní prostředí a technika na nejvyšší úrovni.

Datové centrum je díky promyšlenému konstrukčnímu uspořádání energeticky hospodárné, například díky rozsáhlému použití vodního chlazení, které vyžaduje jen 43 % energie proti tradičnímu vzduchovému. Kromě toho se budou v rámci vize Green Data, která je součástí strategie Green Future, administrativní prostory vytápět mimo jiné i odpadním teplem, které bude vznikat chlazením výpočetního centra.
 
Součást digitalizace společnosti
Člen představenstva Škoda Auto za oblast IT a financí Klaus-Dieter Schürmann vysvětluje: „S instalací nového vysoce výkonného počítače společnost Škoda Auto dále rozšířila největší podnikové výpočetní centrum v České republice. Důsledně tak pokračujeme ve své cestě k digitální společnosti a vytváříme tak důležitý technický předpoklad k maximálnímu využití stávajících a budoucích technologií a k dosažení maximální efektivity a hospodárnosti např. ve vývojových procesech.“
 
Vedoucí Škoda IT Klaus Blüm dodává: „V roce 1969 uvedla automobilka Škoda do provozu první mainframový server značky IBM. S naším novým superpočítačem definujeme dnes, přesně o 50 let později, opět nová měřítka v oblasti IT, avšak ve zcela jiných dimenzích. Náš nový superpočítač disponuje dvěma počítačovými clustery, 1008 výpočetními uzly a 24 192 procesorovými jádry. Celkem s ním dosahujeme výkon dvou petaFLOPS. Tento výkon je 67miliardkrát vyšší než výkon prvního mainframového serveru v automobilce Škoda.“