name | autoweek.cz

Slovenský supersport Praga R1

Slovenský supersport Praga R1

15.12.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Slovenský výrobce závodních aut Race4Slovakia vloni převedl polovinu akcií na českého vývozce zbraní Praga-Export a přejmenoval se na Praga Cars. Nyní tato slovensko-česká firma představila zajímavé sportovní kupé R1.

Majitel značky Praga Petr Ptáček se pustil do motokárového sportu a velmi rychle se se značkou Praga zařadil mezi světovou elitu. Jeho Praga-Export se pak stala sponzorem závodního programu Race4Slovakia se slovenským závodním vozem K-1 Attack R4 kategorie GT Free, vytvořeným Dickem Kvetňanským a Jurajem Mitrou v jejich firmě K-1 Engineering jako kombinace komponent vozu a motoru Radical s vlastními díly z uhlíkových kompozitů. Po spojení obou projektů byl vůz k závodům nasazován jako Praga R4S. Před rokem, krátce po svém vzniku Praga Cars předvedla zmenšenou maketu nového vozu R1.

Race4Slovakia sídlí nedaleko obce Orechová Potôň na Slovakia Ringu, na němž provozuje své aktivity. Od počátku října 2012 se zde testuje i zcela nový vůz Praga R1. Mezi tím byl vystaven na výstavě závodní techniky v Kolíně n. R. Jde o sportovní prototyp slibující relativně levné (alespoň co se týče provozních nákladů) závodní auto pro začínající závodníky.

Vůz má opět skořepinu a karoserii vyrobenou ze sendviče tvořeného uhlíkovými kompozity se zabudovanými bezpečnostními nádržemi ATL a další povinnou bezpečnostní výbavou podle předpisů FIA pro okruhové závodní vozy (tj. vč. šestibodových bezpečnostních pásů a samočinným hasicím systémem OMP). Vůz s karoserií kupé je 4170 mm dlouhý, 1800 mm široký a 995 mm vysoký.

Pohonnou jednotkou je čtyřválec 2,0 l 16V získaný od Renault Sport Technologies. Praga Cars uvádí výkon 157 kW (210 k) při 7500/min, což odpovídá parametrům motoru formule Renault 2,0. Točivý moment tedy je 220 N.m. Motor používá řídicí jednotku Motec, spojka je AP Racing. Převodovka ovšem je šestirychlostní sekvenčně řazená Hewland JFR s pneumatickým ovládáním kombinovaná se samosvorným diferenciálem. Tlumiče jsou značky Koni a čtyřpístkové brzdy s vnitřním chlazením AP Racing.

Vůz je určen pro volnou kategorii LMP-Free. Nespadá tedy do kategorií LMP1 ani LMP2 používaných ve vytrvalostních závodech, takže jeho hmotnost může být pouhých 590 kg. Díky tomu dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,7 s. Automobil byl navržen tak, aby bylo možné jej homologovat pro běžný provoz

Pořizovací cena ručně vyráběného vozu bude 98 000 eur (2,5 milionu Kč). K pronájmu na svezení po Slovakia Ringu jsou už k dispozici dva tyto vozy.