name | autoweek.cz

Spor o továrnu

Spor o továrnu

26.11.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německý tisk už delší dobu informuje o bitvě, která má rozhodnout o tom, kdo bude mít pod kontrolou budoucí továrnu koncernu Volkswagen ve východní Evropě. Přou se o ni vedení Škoda Auto s německými odbory.
Při seznamování s nejnovějšími plány koncernu generální ředitel společnosti VW Group Herbert Diess oznámil, že se hledá místo pro novou továrnu ve východní Evropě, která by po roce 2022 měla začít vyrábět automobily více značek. Základem výrobního programu budou kompaktní SUV Škoda Karoq a Seat Ateca. Ta se tam přesunou z Kvasin, aby ve východních Čechách nechala prostor pro přesun výroby Volkswagenu Passat z Emdenu, kde se továrna do roku 2023 přebuduje na produkci vozidel s elektrickým pohonem. Výrobou Passatů v Kvasinách společně se Škodou Superb se sníží výrobní náklady.
 
Nová továrna, která by měla zaměstnat 4000 až 5000 pracovníků, byla projektována jako výrobní závod společnosti Škoda Auto s tím, že se zde budou vyrábět i modely jiných značek. Jenže podle německých médií vedení německých odborů požaduje, aby se tato továrna stala součástí základní koncernové značky Volkswagen - osobní vozy.
 
Herbert Diess ve svém vystoupení nedefinoval, které značce bude nová továrna náležet, a předseda dozorčí rady Hans Dieter Poetsch pro magazín Automobilwoche uvedl, že společnost dosud o tom, která značka bude vést továrnu, nerozhodla s tím, že „Škoda je jednou z možností.“
 
Nová továrny by se měla vybudovat v Bulharsku nebo Rumunsku. Dříve uvažované Turecko už se podle německých médií mezi kandidáty neobjevuje. Problémem obou balkánských členských zemí EU ovšem je komplikovaná logistika. Například Ford z tohoto důvodu ani po několika letech nedosáhl v rumunské Craiově původně plánovaného objemu výroby (Dacia v Pitesti je na tom svým umístěním u dálnice a železničního uzlu mnohem lépe). Další možností, která se také zvažuje, proto je přeměnit na produkci automobilů některou z továren vyrábějících motory. Motory Volkswagen vyrábí v Polkowicích v Polsku a v Györu v Maďarsku, takže také tato dvě místa jsou potenciálními kandidáty.