name | autoweek.cz

Stelvio je víc Alfa než SUV!

Stelvio je víc Alfa než SUV!

16.05.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Od konce roku se SUV střední třídy Alfa Romeo Stelvio vyrábí v italském závodě Cassino v Piemontu společně se sedanem Giulia. Cena za hodně nadstandardně vybavenou exkluzivní verzi 2,0T 280 k AT8 Q4 First Edition je 1 460 000 Kč vč. DPH.
Alfa Romeo Stelvio v mnoha ohledech vybočuje z toho, co si představujeme pod označením SUV. Skutečně naplňuje původní úkol položený před vývojáře a techniky - je to sportovně laděné praktické auto poskytující skvělé zážitky z jízdy.
 
Příbuznost s modelem Giulia
Alfa Romeo Stelvio používá platformu FCA Giorgio stejně jako sportovní sedan střední třídy Giulia. Platforma Giorgio je koncipovaná pro pohon zadních nebo všech kol. Stelvio má také stejný rozvor náprav (2818 mm) jako Giulia, ale se 4687 mm je o 48 mm delší.
 
Patentovaný exkluzivní systém pérování AlfaLink má stejnou geometrii jako u Giulie. Přední kola jsou zavěšena na dvojitých lichoběžnících a vzadu je použita víceprvková náprava. Tlumicí jednotky ZF jsou u Stelvia naladěny tak, aby dokonale zvládaly úplně jiné zatížení než u sedanu. Pomáhá jim při tom i poněkud rozšířený rozchod kol (o 54 mm vpředu a 29 mm vzadu). Tým vedený Robertem Fedelim (začínal u Ferrari, ale pak 20 let pracoval u BMW) v tomto ohledu odvedl výtečnou práci. Stejně jako Giulia i Stelvio používá unikátní integrovaný brzdový systém IBS s brzdami Brembo a autonomní nouzové brzdění AEB s funkcí rozpoznávání chodců a sledování jízdních pruhů LDW.
 
Otočným ovladačem Alfa DNA si řidič může zvolit jeden ze tří jízdních režimů Dynamic, Natural a Advanced Efficiency. Tím upraví ovladatelnost a dynamickou odezvu vozidla změnou charakteristiky motoru, citlivosti brzdového systému, strategie řazení převodovky a reakce systémů ESP a ASR.
 
Také v interiéru (skoro) jako v Giulii
Uspořádání interiéru je v podstatě stejné jako u Giulie, ale Stelvio samozřejmě těží z vyšší výšky a tedy i většího prostoru.
 
Stelvio je vybaveno infotelematickým systémem s 8,8” displejem a 3D navigací, který lze ovládat prostřednictvím otočného ovladače Rotary Pad na středovém tunelu. Systém je kompatibilní se zařízeními s operačními systémy iOS a Android.
 
Objem zavazadlového prostoru je 525 l.
 
Pohonné jednotky
Motory jsou celohliníkové čtyřválce s přeplňováním turbodmychadlem a vybavené systémy kontroly a zachytávání emisí Faurecia.
 
Zážehový 2,0 l MultiAir Turbo je kombinovaný s hnacím hřídelem z uhlíkového kompozitu a pohonem všech kol Q4. Kromě elektrohydraulicky ovládaného variabilního časování ventilů MultiAir je vybaven turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu. Má výkon 206 kW (200 k) při 5250/min a největší točivý moment 400 N.m při 2250/min.
 
Turbodiesel 2,2 l MultiJet II je prvním celohliníkový vznětový motor značky Alfa Romeo. Využívá nejnovější generaci vstřikování paliva MultiJet se strategií Injection Rate Shaping (IRS) a vstřikovacím tlakem 200 MPa (2000 bar). Elektricky ovládané turbodmychadlo s variabilní geometrií minimalizuje odezvu a současně zvyšuje účinnost. Motor má největší výkon 132 kW (180 k) a točivý moment 450 N.m při 1750/min. S tímto motorem je kromě pohonu všech kol Q4 k dispozici i verze s pohonem zadních kol vycházející vstříc zájemcům o sportovní styl jízdy.
 
Osmirychlostní samočinná převodovka ZF umožňuje i sekvenční řazení nebo řazení páčkami pod volantem. Pohon všech kol Q4 pracuje s elektronicky řízeným diferenciálem na zadní nápravě. Za normálních okolností přenáší téměř 100 % točivého momentu na zadní kola. Při zhoršení přilnavosti se do akce zapojí i přední kola, přičemž se na ně může přenést až 60 % točivého momentu.
 
Pro špičkovou verzi Quadrifoglio (tu ale lze očekávat asi až v roce 2018) je připraven zážehový motor Ferrari V6 2,6 l twin-turbo s 377 kW (503 k) a systém rozdělování točivého momentu Alfa Torque Vectoring se dvěma spojkami dodávaný firmou GKN.
 
Pro milovníky serpentin
První svezení po cestách ve Vysokých Tatrách v okolí Štrbského plesa nám potvrdilo, že Stelvio si jméno, převzaté z horského průsmyku, v němž je 48 vlásenek, skutečně právem zaslouží. Stelvio je opravdové sportovní auto s přesným řízením a skvělými jízdními vlastnostmi, těžícími z ideálního rozložení hmotnosti mezi nápravy 50/50 %.
 
Na chování vozu se příznivě projevuje i to, že pohotovostní hmotnost Stelvia je jednou z nejnižších v segmentu středních SUV: 1604-1660 kg. Velký podíl na tom mají i díly karoserie vyrobené z hliníku. Také mnohé komponenty závěsů kol jsou vyrobeny z hliníku a uhlíkových kompozitů.
 
Toto auto bylo skutečně vyvinuto s ohledem na řidiče, aby mu poskytlo zážitky, jako žádné jiné SUV. Sedí výš, než v sedanu (proti Giulii o 190 mm), což mu poskytuje lepší rozhled, ale vyšší výška vozu se na jeho chování nikterak neprojevuje. Vynikající strmý převod řízení vozu poskytuje skvělou obratnost využívající na tak velké auto nezvykle malý průměr zatáčení 10,8 m.
 
V porovnání obou základních pohonných jednotek v nás mnohem lepší dojem zanechala verze se zážehovým motorem, a to nikoliv pro parametry tohoto dvoulitru, ale s ohledem na citelně příjemnější naladění podvozku než u turbodieselu. V obou případech si vysoké uznání zaslouží převodovka a její součinnost s oběma motory. Nepříjemná je jen dlouhá prodleva při změně nastavení jakéhokoliv režimu vč. předvolby převodovky. To ale nemá žádný vliv na chování vozu za jízdy.